SubjectsSubjects(version: 945)
Course, academic year 2023/2024
   Login via CAS
Russian Language Didactics I - OCRR23RJ04
Title: Oborová didaktika RJ I
Guaranteed by: Katedra rusistiky a lingvodidaktiky (41-KRL)
Faculty: Faculty of Education
Actual: from 2023
Semester: winter
E-Credits: 0
Examination process: winter s.:
Hours per week, examination: winter s.:0/0, C [HS]
Capacity: unknown / unknown (unknown)
Min. number of students: unlimited
4EU+: no
Virtual mobility / capacity: no
State of the course: taught
Language: Russian
Teaching methods: combined
Teaching methods: combined
Note: enabled for web enrollment
priority enrollment if the course is part of the study plan
Guarantor: PhDr. Lenka Rozboudová, Ph.D.
Teacher(s): PhDr. Lenka Rozboudová, Ph.D.
Annotation -
Last update: Kateřina Esserová, DiS. (09.11.2023)
Didactic problems of Russian language teaching in Czech schools. Developing receptive and productive language skills. Teaching and learning vocabulary, grammar, pronunciation and orthography. Teaching Russian in a sociocultural context. Class management . Control and assessment of students´achievements. Humanistic aspects of Russian language teaching.
Aim of the course -
Last update: Kateřina Esserová, DiS. (09.11.2023)

Didactic problems of Russian language teaching in Czech schools. Developing receptive and productive language skills. Teaching and learning vocabulary, grammar, pronunciation and orthography. Teaching Russian in a sociocultural context. Class management . Control and assessment of students´achievements. Humanistic aspects of Russian language teaching.

Literature - Czech
Last update: Kateřina Esserová, DiS. (09.11.2023)

Základní literatura

Аkišina, А. А., Кagan, О. Е. Učimsja učiť.Moskva : Russkij jazyk, 2010. ISBN 978-5-88337-044-0.

Hendrich, J. a kol. Didaktika cizích jazyků. Praha : SPN, 1988.

Jelínek, S., Purm, R., Veselý, J. Didaktika ruského jazyka : vybrané kapitoly. Hradec Králové : Gaudeamus, 2003.  ISBN 80-7041-174-0.

RADA EVROPY. Společný evropský referenční rámec pro jazyky. Olomouc : Univerzita Palackého, 2002. ISBN 80-244-0404-4.

ROZBOUDOVÁ, L., KONEČNÝ, J. Современная дидактика русского языка как второго иностранного: языковые средства. Praha: Karolinum, 2018. 118 s. ISBN 978-80-246-4277-2.

ROZBOUDOVÁ, L., KONEČNÝ, J. Didaktika fonetiky a grafiky ruského jazyka v praxi. (online) Praha: Univerzita Karlova, Pedagogická fakulta, 2019.

ŠIBKO, N. L. Obščije voprosy metodiki prepodavanija russkogo jazyka kak inostrannogo. Sankt-Peterburg : Zlatoust, 2014. ISBN 978-5-86547-736-5.

Školské dokumenty.

 

Doporučená literatura

FEDOTOVA, N. L. Metodika prepodavanija russkogo jazyka kak inostrannogo. Sankt-Peterburg : Zlatoust, 2013. ISBN 978-5-86547-684-9

CHODĚRA, R. Didaktika cizích jazyků : úvod do vědního oboru.  Praha : Academia, 2006. ISBN 978-80-200-2274-5.

Jelínek, S. a kol.: Kapitoly z metodiky vyučování ruštině. 2. vydání. Praha : SPN, 1980.

LEONŤJEV, A. A. Metodika. Moskva : Russkij jazyk, 1988. ISBN 80-200-00057-2.

Metodičeskaja masterskaja. Moskva : Russkij jazyk. Kursy, 2012. ISBN 978-5-88337-217-8.

ŠČUKIN, A. N. Metodika prepodavanija russkogo jazyka kak inostrannogo. 2. vyd. Moskva : Vysšaja škola, 2010. ISBN 978-5-06-006231-1.

Veselý, J. Problematika vyučování ruštině jako blízce příbuznému jazyku. Praha : SPN, 1985.

Živaja metodika. Moskva : Russkij jazyk. Kursy, 2009. ISBN 978-5-88337-010-5.

Učební soubory pro výuku ruského jazyka na základních a středních školách.

Vybrané články z časopisů Cizí jazyky, Russkij jazyk za ruběžom a dalších.

Syllabus -
Last update: Kateřina Esserová, DiS. (09.11.2023)

Didactic problems of Russian language teaching in Czech schools. Teaching and learning vocabulary, grammar, pronunciation and orthography. Control and assessment of students´achievements.

Course completion requirements - Czech
Last update: Kateřina Esserová, DiS. (09.11.2023)

Podmínky pro splnění předmětu:

1. splnění všech zadaných úkolů a zaslání vyučující, úkoly jsou uvedeny v Moodle https://dl1.cuni.cz/course/view.php?id=5659

3. splnění zápočtového testu, minimální úroveň pro splnění je 70 %.

 
Charles University | Information system of Charles University | http://www.cuni.cz/UKEN-329.html