|
|
|
||
Last update: Jiří Krasilov (05.04.2012)
|
|
||
Last update: MUDr. Simona Majorová (13.04.2012)
Literatura: BAREŠOVÁ, J., HRUBÝ, J. Didaktické a technické pomůcky pro sluchově postižené v MŠ a ZŠ. Praha : Septima, 1999. HUDÁKOVÁ, A. (Ed.). Ve světě sluchového postižení: informační a vzdělávací publikace (nejen) pro zdravotnický personál o životě a potřebách neslyšících, nedoslýchavých a ohluchlých lidí a lidí s kochleárním implantátem. Praha : Středisko rané péče Tamtam, 2005. KEBLOVÁ, A. Kompenzační pomůcky pro zrakově postižené žáky ZŠ. Praha : Septima, 1999. KRAHULCOVÁ, B. Komunikace sluchově postižených. Praha : Karolinum, 2001. KVĚTOŇOVÁ-ŠVECOVÁ, L. Oftalmopedie. Brno : Paido, 2001. ŠTRÉBLOVÁ, M. Poznáváme svět se zrakovým postižením: úvod do tyflopedie. Ústí nad Labem : Univerzita J. E. Purkyně. Pedagogická fakulta, 2002. WIENER, P. Prostorová orientace zrakově postižených. Praha : Institut rehabilitace zrakově postižených UK FHS, 2006. BALUNOVÁ, K., HEŘMÁNKOVÁ, D., LUDÍKOVÁ, L. Kapitoly z rané výchovy dítěte se zrakovým postižením. Olomouc : Univerzita Palackého, 2001. BYTEŠNÍKOVÁ, I., HORÁKOVÁ, R., KLENKOVÁ, J. Logopedie & surdopedie: texty k distančnímu vzdělávání. Brno : Paido, 2007. LUDÍKOVÁ, L. Tyflopedie III. Olomouc : Univerzita Palackého, 1991. RENOTIÉROVÁ, M., LUDÍKOVÁ, L., aj. Speciální pedagogika. Olomouc : Univerzita Palackého, 2004. VÁGNEROVÁ, M. Psychopatologie pro pomáhající profese. Praha : Portál, 2004. VÍTKOVÁ, M. (Ed.) Možnosti reedukace zraku při kombinovaném postižení. Brno : Paido, 1999. |
|
||
Last update: MUDr. Simona Majorová (13.04.2012)
Požadavky na zápočet a zkoušku:
|
|
||
Last update: MUDr. Simona Majorová (13.04.2012)
Obsah výuky 1. Vymezení a charakteristika oftalmopedie jako vědního oboru. Terminologie. Historie péče o jedince se zrakovým postižením u nás a v zahraničí. 2. Zrakové vady - klasifikace, etiologie, projevy. Osobnost jedince se zrakovým postižením. Možnosti reedukace a kompenzace zraku. Rehabilitační a kompenzační pomůcky pro jedince se zrakovým postižením. 3. Dítě se zrakovým postižením ve školním věku. Systém vzdělávání žáků se zrakovým postižením v České republice. Edukace v běžné a speciální škole. Adolescence jedinců se zrakovým postižením, možnosti středoškolského studia; vysokoškolská profesní příprava na zaměstnání. 4. Vymezení a charakteristika surdopedie jako vědního oboru. Terminologie. Historie péče o jedince se sluchovým postižením u nás a v zahraničí. 5. Etiologie sluchového postižení, faktory negativně ovlivňující vývoj sluchového analyzátoru. Klasifikace sluchových vad a poruch. Důsledky a prevence sluchových vad. Korekce sluchových vad a užití sluchové protetiky. 6. Komunikace osob se sluchovým postižením. 7. Raná péče, speciálně pedagogická centra a formy spolupráce s rodinou. Rodina jedince se sluchovým postižením. Včasná sluchově řečová výchova. Vzdělávání žáků se sluchovým postižením. Pomůcky pro výchovu a vzdělávání jedinců se sluchovým postižením.
|