|
|
|
||
Last update: doc. PhDr. Irena Smetáčková, Ph.D. (08.06.2019)
|
|
||
Last update: PhDr. Radka High, Ph.D. (13.09.2021)
Graduates of the course will know:
1. characteristics of gifted students
2. basic institutions that can be contacted (for information, questions, education, etc.) |
|
||
Last update: PhDr. Radka High, Ph.D. (13.09.2021)
Předmět má 2 kredity dle ECTS, celková časová zátěž studenta odpovídá 60 hodinám. Doba očekávané přípravy na 1 hodinu semináře 30 minut, samostudium literatury (za celý semestr) 30 hodin, práce se studijními materiály (za celý semestr) 10 hodin, plnění průběžných úkolů (za celý semestr) 12 hodin. Příprava na zápočet 12 hodin. Prezentace, literatura ke studiu, úkoly k vypracování a další informace budou k dispozici v Moodlu. Pokud budou zavedeny mimořádné opatření, výuka se přesune dle rozvrhu do prostředí Zoom. |
|
||
Last update: PhDr. Radka High, Ph.D. (02.06.2019)
Cihelková, J. (2017). Nadané dítě ve škole: náměty do výuky pro celou třídu. Praha: Portál. Farah, J. N. (2018). Successful Classroom Management for Gifted and Twice-Exceptional Students: Professional Learning Modules. Prufrock Press. Fogarty, R., Kerns, G. M., & Pete, B. M. ([2018]). Unlocking student talent: the new science of developing expertise. New York, NY: Teachers College Press. Freeman, Y. S., Freeman, D. E., & Ramírez, R. (c2008). Diverse learners in the mainstream classroom: strategies for supporting all students across content areas, English language learners, students with disabilities, gifted/talented students. Portsmouth, NH: Heinemann. Hříbková, L. (2009). Nadání a nadaní: pedagogicko-psychologické přístupy, modely, výzkumy a jejich vztah ke školské praxi. Praha: Grada. Miller, A. (2012). Drama nadaného dítěte aneb Hledání pravého Já (Přeprac. a rozš. vyd). V Praze: Triton. Mudrák, J. (2015). Nadané děti a jejich rozvoj. Praha: Grada. TALNET online k přírodním vědám [Online]. (2011). Retrieved August 31, 2018, from http://www.talnet.cz/ |
|
||
Last update: PhDr. Radka High, Ph.D. (13.09.2021)
K zakončení předmětu je nutné získat zápočet, který se bude skládat z průběžného plnění úkolů v e-learningu. |
|
||
Last update: doc. PhDr. Irena Smetáčková, Ph.D. (08.06.2019)
I. Základy problematiky nadání a nadaných 1. Přístupy v psychologii ktématu nadání a talentu, vývoj problematiky 2. Základní pojmy a termíny II. Mimořádně nadané dítě vpř edškolním věku 1. Jaké mohou být projevy nadání vpředškolním věku? 2. Jaké máme možnosti pro identifikování nadaných dětípředškolního věku 3. Na co nezapomínat vpředškolním období při podpoře rozvoje dítěte smimořádným potenciálem? 4. S jakými problémy se můžeme u těchto dětí setkat? III. Vstup nadaného dítěte do školy 1. Je možné, aby nešestileté dítě nastoupilo do školy? 2. Jaké jsou další možnosti podpory kognitivně akcelerovaného dítěte při vstupu do školy? 3. Jakou školu pro nadané dítě vybrat? 4. Proč je u nás integrace nadaných tak často odmítána (zejména u intelektově nadaných), ačkoliv je celosvětově tendence kintegraci zřejmá? 5. Vjakém prostředí je podpora mimořádně nadaných dětí nejdůležitější a nejefektivnější? IV. Mimořádně nadané dítě v základní škole a v rodině 1. Jaké jsou osobnostní charakteristiky mimořádně nadaného žáka na základní škole? 2. Jaké jsou charakteristiky učení mimořádně nadaného žáka? 3. S jakými problémy mimořádně nadaného žáka se můžeme setkat? 4. Lze vpopulaci mimořádně nadaných žáků identifikovat ještě určité specifické skupiny? 5. Existují různé „typy“ intelektového nadání nebo intelektově nadaných žáků? 6. Jaké druhy nadání se dnes rozlišují a sjakými se ve škole obvykle můžeme setkat? 7. Jaké situace mohou nastat při vyhledávání nadaných žáků ve škole? 8. Co může limitovat proces vyhledávání nadaných? 9. Co je účelem postupu identifikace a postupu výběru při vyhledávání nadaných? 10. Co je třeba provést před volbou metod, které chceme při vyhledávání nadaných dětí použít? 11. Jaké konkrétní metody se při vyhledávání mimořádně nadaných dětí školního věku používají? 12. Kdy realizovat proces vyhledávání na škole? 13. Jaký může existovat vztah mezi tzv. vyhledáváním nadaných a rozvíjením nadání? 14. Co může ovlivnit úspěšnost výchovně-vzdělávací péče o nadané na konkrétní škole? 15. Jaké základní možnosti práce smimořádně nadanými žáky se obvykle ve škole mohou uplatňovat? 16. Co ovlivňuje úspěšnost integrace mimořádně nadaného žáka do běžné školy? 17. Existují ještě další možnosti podpory rozvoje mimořádně nadaných dětí? 18. Existuje u nás speciální vzdělávání učitelů pro práci snadanými dětmi? 19. Kam se mohou učitelé obrátit u nás o radu a získat další informace o problematice nadání? 20. V jakých časopisech se u nás můžeme setkat s touto problematikou? 21. Jaké základní legistativní dokumenty se vztahují ktéto oblasti? 22. Jaká je dostupná literatura k tomuto tématu v češtině? |