Last update: PhDr. Petra Fořterová, Ph.D. (07.09.2023)
The subject is aimed at acquiring basic knowledge, skills and didactic procedures in athletics, sports games, swimming and gymnastic sports (one hour per week for each sport). Athletics – practice and improvement of selected movement activities and athletic disciplines (high jump, discus throw). Gymnastics – acrobatics and apparatus exercises (combination of elements, formation of routines). Swimming – learning a special swimming treaining for rescuing drowning people and developing swimming endurance and strength using swimming training methods. Sports games - mastering the rules and techniques of football and handball (individual game activities, elementary game combinations in attack and defense). During teaching, physical contact may occur in accordance with the correct teaching methodology and when providing rescue and assistance.
Last update: PaedDr. Ladislav Pokorný (09.09.2023)
Předmět je zaměřen na získání základních vědomostí, dovedností a didaktických postupů v atletice, sportovních hrách, plaveckých a gymnastických sportech (jedna hodina týdně pro každý sport).
Atletika – nácvik a zdokonalování vybraných pohybových aktivit a atletických disciplín (skok vysoký, hod diskem).
Gymnastika – cvičení s využitím náčiní a nářadí.
Plavání – osvojení speciální plavecké průpravy pro záchranu tonoucích a rozvoj plavecké vytrvalosti a síly s využitím plaveckých tréninkových metod.
Sportovní hry - osvojení si pravidel a techniky fotbalu a házené (herní činnosti jednotlivce, elementární herní kombinace v útoku i obraně). Prevence úrazů při výuce těchto sportovních her v rámci školní TV.
Při výuce může docházet k fyzickému kontaktu v souladu se správnou metodikou výuky a při podávání záchrany a dopomoci.
Aim of the course -
Last update: PaedDr. Ladislav Pokorný (09.09.2023)
The aim of the course is to acquire basic knowledge, skills and didactic procedures in athletics, sports games, swimming and gymnastic sports.
Last update: PhDr. Petra Fořterová, Ph.D. (07.09.2023)
Cílem předmětu je získání základních vědomostí, dovedností a didaktických postupů v atletice, sportovních hrách, plaveckých a gymnastických sportech.
Descriptors - Czech
Last update: PhDr. Petra Fořterová, Ph.D. (07.09.2023)
Celková časová zátěž studenta 108,0 Odpovídající množství kreditů 4 Přidělené kredity 4 Zakončení Z
Přímá výuka Přednášky: 0 Cvičení: 4
Příprava na výuku Doba očekávané přípravy na 1 hodinu přednášky 0 minut Doba očekávané přípravy na 1 cvičení 45 minut Samostudium literatury (za semestr) 2 hodiny Práce se studijními materiály (za semestr) 2 hodiny Plnění průběžných úkolů (za semestr) 10 hodin
Plnění předmětu Seminární práce 0 hodin Příprava na zápočet 10 hodin Příprava na zkoušku a zkouška 0 hodin
Literature - Czech
Last update: PaedDr. Ladislav Pokorný (09.09.2023)
Atletika:
Prukner, V., & Machová, I. (2011). Didaktika školní atletiky. Dostupné z: http://iks.upol.cz/wp-content/uploads/2014/04/Didaktika_atletiky-Prukner.pdf
Valter, L., & Nosek, M. (2008). Metodika nácviku atletických disciplín. CD. Ústí n/L: UJEP PedF
Kaplan, A., & Válková, N. (2009). Atletika pro děti a jejich rodiče, učitele a trenéry. Praha: Olympia
Hrabinec, J. a kol. (2017). Tělesná výchova na 2. stupni základní školy. Praha: Karolinum
Gymnastické sporty:
Zítko, M., & Chrudimský, J. (2006). Akrobacie. Praha: ČASPV
Krištofič, J. (2008). Nářaďová gymnastika. Praha: Česká obec sokolská
Dvořáková, H., & Engelthalerová, Z. a kol. (2017). Tělesná výchova na 1. stupni základní školy. Praha: Karolinum
Hájková, J. (2020). Motoricko-funkční příprava v tělesné výchově. Praha: Karolinum
Hájková, J., & Panská, Š. Základy gymnastiky. E-learning. Dostupné z:https://cuni.futurebooks.cz/detail-knihy/zaklady-gymnastiky-ivm-i
Novotná, V. Panská, Š., Šimůnková, I. Rytmická gymnastika a pohybová skladba. Praha. UK FTVS. 2011 DVD. ISBN-978-80-86317-83-0. grant FRVŠ 1003,
Skrčka i roznožka přes kozu a bednu našíř, přemet přes bednu z trampolínky
Trampolínka – základní skoky, salto vpřed
Hrazda po čelo - výmyk, ve vzporu přešvihy únožmo, ze vzporu sešin vpřed do shybu stojmo, toč vzad, toč jízdmo, vzepření zákmihem v podkolenní, podmet
Hrazda po čelo (muži) - svis vznesmo, svis střemhlav, výmyk, ve vzporu přešvihy únožmo, toč vzad, toč jízdmo, podmet, na doskočné hrazdě - výmyk, výšin, komíhání, kmih podmetmo, vzepření jízdmo a vzklopmo, podmet ze vzporu, vzepření závěsem v podkolenní
Bradla o s. v. ž. – komíhání, stoj na ramenou, vzepření vzklopmo předkmihem i zákmihem, zánožka nebo přednožka s celým obratem, svírka (jen muži)
Plavecké sporty:
Rozvoj plavecké vytrvalosti a síly, tj. především rozvoj aerobních procesů jedince s cílem zvládnout fyzickou náročnost daného učiva
Speciální plavecká průprava pro záchranu tonoucích - pády a skoky do vody, potápění a lovení předmětů
Plavání ve ztížených podmínkách, prvky branného plavání - např. šaty, omezený pohyb plavce, bezhlučné plavání apod.
Formy dopomoci unavenému plavci – prvky potřebné k záchraně života
Záchrana tonoucích, osobní zásah, záchranné pomůcky, akce záchrany
Sportovní hry: fotbal, házená
Vedení míče a uvolňování se s míčem a obcházení soupeře
Přihrávání
Střelba
Bránění a odebírání míče
Herní kombinace v útoku a v obraně
Herní systémy v útoku a obraně.
Hra brankáře
Course completion requirements - Czech
Last update: PaedDr. Jana Hájková (27.09.2023)
Atletika:
Aktivní účast na výuce
Praktické požadavky - test výkonnosti a techniky ve skoku vysokém a hodu diskem
Gymnastické sporty:
Aktivní účast na výuce 75 %
Praktické požadavky - akrobacie, přeskok
Ženy
Volná sestava na hudební motiv s povinnými prvky (skok, obrat, rovnovážná poloha, taneční krok) ve spojení s akrobatickými prvky (přemet vpřed nebo rondát a kotoul vzad schylmo, přemety stranou v délce min. 16 taktů 4/4
Přeskok– přemet přes bednu na šíř z trampolínky/skrčka přes bednu našíř se zášvihem, vše s dopomocí
Muži
Volná sestava s povinnými prvky (skok, obrat, rovnovážná poloha, taneční krok) ve spojení s akrobatickými prvky (přemet vpřed/ rondát a kotoul vzad schylmo, přemety stranou
Přeskok– přemet přes bednu na šíř z trampolínky/skrčka přes bednu našíř se zášvihem, vše s dopomocí
Plavání:
Aktivní účast na výuce 85%
Praktické požadavky:
400 m krul v časovém limitu (muži - 7:30; ženy - 8:00) lovení předmětů - plavání pod vodou, na hloubce vylovit 3 puky ve vzdálenosti 5 m od sebe tažení tonoucího (figurína) na vzdálenost 200 m akce záchrany tonoucího skok z 3m prkna střemhlav plavání ve ztížených podmínkách (v oděvu) v časovém limitu (muži - 6:30; ženy - 7:00)
Sportovní hry:
Znalost pravidel
Dovednostní test z herních činností jednotlivce
Aktivní účast ve výuce
Learning resources - Czech
Last update: PhDr. Petra Fořterová, Ph.D. (07.09.2023)