Last update: Mgr. David Doubek, Ph.D. (20.09.2005)
Course:
The Theory and System of Pedagogical-Psychological Counseling
Mapping of a historical development of counselling in the Czechoslovak period and abroad. Introduction into
theoretical background of counselling theories in a view of counselling theory and practice.
Course contents:
The goal an the importance of a counselling profession. Counselling outside school, specialization in
counselling.
Counseling goals and definitions.
Counseling process and its stages.
Counseling theories: psychodynamic counseling, individual psychology, behavioral counseling, gestalt
therapy, reality therapy, person-centered counseling, transactional analysis, cognitive-behaviour therapy.
Individual and group counseling.
Ethical aspects of counseling.
Last update: Mgr. David Doubek, Ph.D. (20.09.2005)
Cíl kurzu:Zmapování historického vývoje poradenské profese v zahraničí i v československém období.
Seznámení s teoretickými základy poradenských směrů z pohledu poradenské teorie a praxe, s
významem poradenské činnosti. Poradenské diagnostika a intervence. Poradenské služby ve školství,
změny v současné legislativě.
Obsah kurzu:
1.Cíle a význam poradenské profese. Poradenství mimo resort školství, specializace v oblasti poradenské
práce.
2.Cíle poradenství, definice poradenství.
3.Etika poradenské práce, osobnost poradce.( viz. 4. ročník)
4.Zásady poradenského přístupu, etapy poradenského procesu.
5.Z historie poradenství v USA, Evropě, ČSR.
6.Vznik krajských a oblastních poraden, systém vzdělávání učitelů - výchovných poradců (70 -80 léta),
metodika práce a nejčastěji řešené problémy v PPP. ( viz. 4. roč.)
7. Význam poradenského vztahu klient - poradce.Rizika poradenského procesu.
8.Poradenství ve vztahu k psychoterapii. Teoretická východiska poradenství.
9.Individuální a skupinové poradenství.
10.Současný systém poradenských služeb ve školství. Nový školský zákon a vyhlášky o poradenství,
legislativního vymezení .
11.Návrh koncepce nových forem práce v poradenství, možnosti intervence v poradenských institucích a
na školách.
12.Celkový pohled na teoretické přístupy v poradenství.
Integrativní a eklektické přístupy. Tvorba ?osobní" teorie poradce.
Obsah semináře v zimním a letním semestru:
Samostatná práce posluchačů. Zpracování konkrétního teoretického přístupu v poradenství z naší i
zahraniční literatury ( viz seznam doporučené literatury):
Neopsychoanalytické teorie: A. Adler, K Horneyová, poradenské směry orientované na klienta: C.R.
Rogers, logoterapie V. Frankla, E. Lukasové, tvarové přístupy F. Perls, behaviorální a kognitivně
behaviorální přístupy, skutečnostní terapie W. Glassera, transakční analýzy a jiné přístupy (po dohodě s
vyučujícím).
ZS - projekt materiálové práce ( z hlediska teorie i intervence).
LS - seminární práce, vystoupení v seminářích, teze tématu práce pro studenty