Předmět je koncipován jako teoreticko-praktický celek. Tvoří základ profesionálních znalostí a dovedností sestry při
navazování kontaktu a získávání důvěry pacienta a pro další účinnou a kvalitní péči o jeho individuální potřeby.
Úkolem předmětu je poskytnout požadovaný obsah teoretických znalostí, ale i komunikačních dovedností, které jim
umožní profesionální chování v nejrůznějších situacích při poskytování ošetřovatelské péče pacientům a jejich
blízkým, ale i při komunikaci v rámci multidisciplinárního týmu. V oblasti psychologie navazuje na poznatky z
obecné a vývojové psychologie. Podrobně se zaměřuje na poznatky, které se vztahují k psychologii zdraví, klinické
psychologii, k aplikaci psychologických poznatků ve zdravotnictví a psychologické péči o nemocného. Stresový
management postihuje zvládání psychické zátěže a stresu u pomáhajících profesí, problematiku psychosociální
pomoci, posttraumatickou stresovou reakci a psychologickou první pomoc při katastrofách a neštěstích.
Literature - Czech
Last update: Jana Kolářová (10.12.2021)
Povinná:
Zacharová, Eva. Zdravotnická psychologie : teorie a praktická cvičení. Praha: Grada Publishing, 2017, 264 s. ISBN 978-80-271-9674-6.
Janáčková, Laura. Základy zdravotnické psychologie. Praha: Triton, 2008, 99 s. ISBN 978-80-7387-179-6.
Janáčková, Laura, Weiss, Petr. Komunikace ve zdravotnické péči. Praha: Portál, 2008, 134 s. ISBN 978-80-7367-477-9.
Zacharová, Eva. Komunikace v ošetřovatelské praxi. Praha: Grada Publishing, 2016, 121 s. ISBN 978-80-271-9238-0.
Pokorná, Andrea. Komunikace se seniory. Praha: Grada, 2010, 158 s. ISBN 978-80-247-3271-8.
Zacharová, Eva Šimíčková-Čížková, Jitka. Základy psychologie pro zdravotnické obory. Praha: Grada, 2011, 278 s. ISBN 978-80-247-4062-1.
Brečka, Tibor A.. Psychologie katastrof : vybrané kapitoly. Praha ; Kroměříž: Triton, 2009, 119 s. ISBN 978-80-7387-330-1.
Teaching methods - Czech
Last update: Mgr. Miluše Kulhavá (03.10.2023)
Metody výuky:
slovní
názorně-demonstrační
praktických činností
aktivizující metody - diskusní metody, řešení problémů, situační metody, inscenační metody
- přednáška, seminář, skupinová práce, brainstorming, nácvik, modelové situace, demonstrace.
Requirements to the exam - Czech
Last update: Mgr. Miluše Kulhavá (03.10.2023)
Zakončení předmětu:
80% aktivní účast studenta/ky na výuce
Podmínky pro udělení zápočtu:
písemné zpracování a následná prezentace problematiky komunikace s pacientem s určitým znevýhodněním, se zásadními komunikačními bariérami, či s pacientem se změnou intelektu, s psychickými obtížemi či pacientem agresivním.
Požadavky a otázky ke zkoušce:
1) Sociální interakce - obsah sociální interakce. Úvod do zdravotnické komunikace. Komunikační dovednosti. (Formy mezilidské komunikace. Složky komunikace. Druhy komunikace z hlediska mezilidských vztahů).
2) Komunikační zóny. Komunikační dovednosti vzhledem ke zdravotnickému prostředí. Komunikační bariéry ve zdravotnickém prostředí. Sociální percepce a chyby při posuzování jiných osob. Zásady profesionálního chování.
3) Nonverbální komunikace ve zdravotnickém prostředí. (Mimořečové prostředky. Složky neverbální komunikace. Oční kontakt, mimika, gestika, haptika, kinezika, proxemika. Důležitost nonverbální komunikace vzhledem k pacientovi/klientovi).
4) Poznávání osobnosti pacienta/pacientky metodou pozorování. Zásady při pozorování. Komunikace s handicapovanými pacienty.
5) Verbální komunikace. Osobní zóny. (Složky komunikace pro vytváření vztahů. Osobní dovednosti při komunikaci. Aktivní naslouchání). Paralingvistika.
6) Informace a jejich vnímání. Selekce a redukce informací při komunikaci. Poznávání osobnosti metodou rozhovoru. Druhy rozhovorů ve zdravotnictví.
7) Úvod do zdravotnické psychologie. Důležitost psychologie vývojové, obecné, osobnosti a psychologie sociální. (Definice zdraví a nemoci. Pacient a zdravotník - pojetí vztahu. Kvalita života ve vztahu ke zdraví jedince).
8) Žebříček hodnot v době nemoci - jeho změny. Nemoc jako náročná životní situace. Autoplastický obraz nemoci.
9) Psychologická problematika nemocného. Techniky vyrovnávání se s nemocí jako náročnou životní situací. Poměr k nemoci.
10) Fáze prožívání nemoci. Změny psychiky pod vlivem onemocnění. Vyrovnávání se se smrtí, ztrátou.
11) Zdravotnická psychologie z pohledu zdravotníka. (Změny psychiky pod vlivem onemocnění - strach, úzkost, pocity méněcennosti, sugestibilita, vztahovačnost, přecitlivělost, adaptační potíže, sociální faktory, psychická regrese, pozitivní zpětná vazba.
13) Asertivita. Psychologická první pomoc při katastrofách. Posttraumatická stresová reakce.
Education plan -
Schedule by date
Day
Date
Description
Teacher
Files
Note
Hodnocení
Tuesday
03.10.2023
Neverbální a paraverbální komunikace (oční kontakt, mimika, gestika, haptika, kinezika, posturika, proxemika). Teorie osobních zón a uspořádání prostoru ve zdravotnickém prostředí.
Modelové situace.
Psychologická první pomoc při katastrofách, posttraumatická stresová reakce.
Modelové situace
Mgr. Miluše Kulhavá
Dopolední a odpolední blok výuky.
Tuesday
21.11.2023
Osobnost sestry, předpoklady pro úspěšnou identifikací se s rolí sestry, typy sester. Profesionální chování zdravotníků, produktivní a neproduktivní chování sestry.
Modelové situace.
Mgr. Miluše Kulhavá
Dopolední a odpolední blok výuky.
Rozpis datumový
Den
Datum
Popis
Učitel
Soubory
Poznámka
Hodnocení
Úterý
03.10.2023
Neverbální a paraverbální komunikace (oční kontakt, mimika, gestika, haptika, kinezika, posturika, proxemika). Teorie osobních zón a uspořádání prostoru ve zdravotnickém prostředí.
Modelové situace.
Psychologická první pomoc při katastrofách, posttraumatická stresová reakce.
Modelové situace
Mgr. Miluše Kulhavá
Dopolední a odpolední blok výuky.
Úterý
21.11.2023
Osobnost sestry, předpoklady pro úspěšnou identifikací se s rolí sestry, typy sester. Profesionální chování zdravotníků, produktivní a neproduktivní chování sestry.
Modelové situace.