Philosophy of Education I. - APD516043
|
|
|
||
Last update: STROM3BF (30.09.2020)
Předmět je koncipován historicko-systematicky, přednášky jsou doprovázeny diskusemi základních textů z oblasti <br> filosofie výchovy. Zaměření předmětu (1) sleduje u vybraných myslitelů otázku výchovných ideálů a (2) ideové <br> předpoklady výchovně vzdělávacích systémů v dějinách pedagogického myšlení. Studenti by po jeho absolvování <br> měli být schopni orientovat se ve filosofických teoriích výchovy a porozumět významu filosofické reflexe pro <br> pedagogickou teorii i praxi.<br> Osnova:<br> 1. Sókratovsko-platónský projekt dialogické výuky; koncept péče o duši a jeho tradice v dějinách <br> pedagogiky<br> 2. Novověká skepse a humanistická koncepce člověka (M. Montaigne aj.)<br> 3. Pedagogický optimismus – filosofie a výchova u J. Locka<br> 4. Blaise Pascal – antinomie rozumu, inspirace pro následující generace.<br> 5. J.-J. Rousseau – jeho filosofie jako východisko k pedagogického reformismu <br> 6. Bildungstheorie a neohumanistická filosofie výchovy<br> 7. Nietzschova filosofie kultury a její specifická pedagogika<br> 8. Kierkegaardova filosofie subjektivity a její vychovatelský smysl<br> 9. Rekonstrukce ve filosofii, pragmatická pedagogika J. Deweyho a jeho následovníků<br> 10. Personalismus a existencialistická pedagogika<br> 11. Pozitivistická iniciativa a reakce hermeneutické pedagogiky<br> <br> Zápočet student obdrží za referát po domluvě s vyučujícím. Od 1. 10. 2020 do odvolání probíhá výuka predmětu distančně https://teams.microsoft.com/l/channel/19%3a1a660b60681645b0ab8ca873f7cff906%40thread.tacv2/Filozofie%2520v%25C3%25BDchovy?groupId=cfdaf8c1-030f-468f-b67b-cf2f63282764&tenantId=71cbe59b-f59f-49d8-bed9-6de6b6468917 |