|
|
|
||
Last update: doc. PhDr. Jiří Prokop, Ph.D. (07.10.2020)
Dobrý den studenti kombinovaného studia V sobotu by měla proběhnou první přednáška předmětu sociologie výchovy v kombinovaném studiu. Výuka v tomto semestru bude distanční formou (minimálně první přednáška). A. ZKOUŠKA Literatura k tomuto předmětu ke zkoušce existuje a není problém ji nastudovat („povinná literatura ke zkoušce“ viz níže). K povinné literatuře ke zkoušce patří rovněž přednášky vyučujícího, které se nebudou konat: Text přednášek budu posílám v reálném čase přednášek a Ti, kteří chtějí studovat průběžně, budou mít tuto možnost. Text má formu distančního studijního textu a na konci textu přednášky jsou vždy kontrolní otázky, aby jste si uvědomili to podstatné, co přednáška obsahuje, pomocí kterých si můžete ověřit, zda text správně chápete. Záleží již na Vás, zda budete studovat přednášky průběžně, nebo si je nastudujete, jak jste mnozí zvyklí, v celku. Zkouškou je test s uzavřenými a otevřenými otázkami a doufám, že již proběhne na konci semestru normálně. Pokud ne, tak máme k tomu program, jak ji složit na dálku.
B. SEMINÁRNÍ ÚKOL (zápočtový, aby jste byli připuštěni ke zkoušce) - Ve skupině si přečtete, prostudujete jednu publikaci z nabídky povinně výběrové literatury („povinně výběrová literatura“ viz níže). Je Vás v této chvíli přihlášených okolo 25 studentů, to znamená že utvoříte skupiny po 5 studentech. Publikaci si společně zpracujete a připravíte se na její prezentaci w power point programu. Průběh zpracování je na Vás, například se podělíte kapitolami apod. Ale předpokládám, že každý ve skupině si ji přečte celou. Prezentovat v reálném semináři můžete všichni, nebo jen někteří ze skupiny. Prezentovat ostatním budete nejdůležitější poznatky, informace z publikace. Cení se to, že je budete aktualizovat k realitě kolem nás, míra kritického myšlení, návaznost na pedagogiku apod. Nemusíte otrocky představovat stranu po straně, jde o výběrové vnímání. Samozřejmě pokud v návaznosti na informace z knihy budete chtít prezentovat informace z jiných zdrojů, tak můžete. - Doba prezentace během výuky v druhém bloku bude maximálně 20 minut, abychom měli možnost diskuse. To znamená, že vybírejte informace i podle toho, co by mohlo posluchače zaujmout a motivovat k diskusi. - V tomto semestru si dejte záležet na formě prezentace v power point. V případě, že bude distanční forma prodloužena tak se o prezentace podělíte mezi sebou v předmětu. - Povinně výběrovou literaturu jsem vybíral v návaznosti na předmět sociologie výchovy. Pokud budete mít k dispozici monografii, která není v seznamu a bude v souladu s naší disciplínou, tak i to je možné, musíte mi to ale oznámit ke schválení. Důležité! Prosím někoho ze studijní skupiny, aby udělal seznam vystoupení. Tj. konkrétní publikaci a seznam studentů, kteří ji budou zpracovávat.
Povinná literatura ke zkoušce: 1. Přednášky vyučujícího 2. HAVLÍK, R., KOŤA, J. Sociologie výchovy a školy. Praha: Portál, 2002, 176 s. ISBN 80-7178-635-7. 3. PROKOP, J. Škola a společnost v kritických teoriích 2. poloviny 20. století. Praha: Karolinum, 2005, strany 13-70. ISBN 80-246-1008-6. 4. Heslo „Sociologie výchovy“ v PRUCHA, J. Pedagogická encyklopedie. Praha: Portál, 2009.
Povinně výběrová literatura: Smetáčková Irena, Genderové představy a vztahy. Sociální a kognitivní aspekty vývoje mas, Praha, Sociologické nakladatelství SLON, 2016 Cohn Werner, Cikáni, Praha, Sociologické nakladatelství SLON, 2009 Jarkovská Lucie, Gender před tabulí. Etnografický výzkum genderové reprodukce v každodenním životě, Praha, Sociologické nakladatelství SLON, 2013 Nedbálková Kateřina, Matky kuráže. Lesbické rodiny v pozdně moderní společnosti, Praha, Sociologické nakladatelství SLON, 2012 Matějů Petr, Straková Jana a Veselý Arnošt (eds.), Nerovnosti ve vzdělávání. Od měření k řešení, Praha, Sociologické nakladatelství SLON, 2010 Illich Ivan, Odškolnění společnosti, Praha, Sociologické nakladatelství SLON, 2001 Katrňák, Tomáš, Odsouzeni k manuální práci: vzdělanostní reprodukce v dělnické rodině, Praha, Sociologické nakladatelství SLON, 2004 Kaščák Ondrej a Pupala Branislav, Škola zlatých golierov. Vzdelávanie v ére neoliberalizmu, Praha, Sociologické nakladatelství SLON, 2012 Vidovićová Lucie, Galčanová Lucie aj., Stáří ve městě, město v životě seniorů, Praha, Sociologické nakladatelství SLON, 2013 Vlk Aleš a kol., Studijní neúspěšnost na vysokých školách. Teoretická východiska, empir, Praha, Sociologické nakladatelství SLON, 2017 Blažek Bohuslav, Venkov / města / média, Praha, Sociologické nakladatelství SLON, 1998 Chorvát Ivan, Šafr Jiří (eds.), Volný čas, společnost, kultura: Česko – Slovensko, Praha, Sociologické nakladatelství SLON, 2019 Keller, Jan a Tvrdý, Lubor, Vzdělanostní společnost? Chrám, výtah a pojišťovna, Praha, Sociologické nakladatelství SLON, 2008 Gallus Petr, Pravda, univerzita a akademické svobody, Praha, Sociologické nakladatelství SLON, 2020 Liessmann Konrád Paul, Teorie nevzdělanosti: omyly společnosti vědění, Praha, Academia, 2008. Liessmann Konrád Paul, Vzdělání jako provokace, Vzdělání jako provokace, Praha, Academia, 2010. Bláha Inocenc Arnošt, Sociologie dětství, Praha, 1938 Alan Jan, Společnost, vzdělání, jedinec, Praha, 1974 Další dle vlastního výběru ….
|