Last update: Mgr. Magdalena Novotná, Ph.D. (07.02.2018)
Art education and visual culture - elarge the art education domain in its interdisciplinary relations. The art education curriculum. Children´s art as a specific phenomenon of ontogeny : developmental stages, individual differences and typological inclinations .Reconceptions of undrestanding of children´s art and contemporary psycho-didactic conceptions.
Last update: Mgr. Magdalena Novotná, Ph.D. (02.02.2021)
Předmět Didaktika Vv 1 je určen studentům, kteří se ve studiu specializují na výtvarnou výchovu.
Představuje vzdělávací předmět výtvarná výchova v širších souvislostech současné pedagogiky, věd o člověku,
sociálních teorií vzdělávání, sociologie a filozofie. V návaznosti na kurikulární dokumenty vede k hledání průniků
výtvarné výchovy s jinými předměty, jejichž obsahem jsou kulturní vzdělávání a umělecká tvorba. Podporuje i takovou
podobu interdisciplinarity, kde umělecké zkoumání předmětů a jevů doplňuje vědecké poznání. Studuje specifika
dětského výtvarného projevu jako fenoménu ontogeneze. Jeho stádia, charakteristické rysy, individuální rozdíly
a typologické inklinace v dětském výtvarném projevu. Seznamuje studenty s přínosem Vv k obecným kompetencím žáků.
Zkoumá kreativní procesy ve výuce a možnostmi jejich rozvíjení.
Usiluje o systematičnost myšlení v souvislostech, upevňuje představu studentů o vzdělávacím předmětu výtvarná
výchova s cílem položit pevné základy pro následující studium didaktiky. Představuje výtvarnou výchovu nejen jako
tvořivě uměleckou disciplínu, ale i jako předmět kognitivní s potenciálem pro rozvoj komunikačních a reflektivních
kompetencí, která klade důraz na rozvoj funkční vizuální gramotnosti studentů i žáků.
Vzhledem ke komplikované situaci a vládním opatřením proběhne výuka předmětu distanční či hybrodní formou dle pokynů vyučující/ho.
Výuka bude probíhat pomocí komunikační platformy MS TEAMS.
Aim of the course -
Last update: Mgr. Magdalena Novotná, Ph.D. (07.02.2018)
Attainment targets: Think the Art Education in larger context of other domains and practice in public schooling. Explore the visual perception and its content. To make preconditions of full qualified look at children´s art (process and product) , spontaneous and with teacher´s guidance.
Last update: Mgr. Magdalena Novotná, Ph.D. (02.02.2021)
Usiluje o systematičnost myšlení v souvislostech, upevňuje představu studentů o vzdělávacím předmětu výtvarná
výchova s cílem položit pevné základy pro následující studium didaktiky. Představuje výtvarnou výchovu nejen jako
tvořivě uměleckou disciplínu, ale i jako předmět kognitivní s potenciálem pro rozvoj komunikačních a reflektivních
kompetencí, která klade důraz na rozvoj funkční vizuální gramotnosti studentů i žáků.
Descriptors -
Last update: Mgr. Helena Kafková, Ph.D. (25.02.2018)
BERTRAND, Yves. Soudobé teorie vzděláváni. Praha: Portál, 1998
BURZOVÁ, P., HIRT, T., LUPTÁK, L. Vizuální antropologie, klíčové studie a texty. Plzeň: FF ZČU 2015
GARDNER, H. Dimenze myšlení. Praha: Portál 1999
KLUSÁK, M; SLAVÍK, J. Kresba postavy pána. In Pražská skupina školní etnografie – Psychický
vývoj dítěte od 1. do 5. třídy. Praha: Karolinum, 2005, str. 76–81
STUCHLÍKOVÁ, I., JANÍK, T. et al. Oborové didaktiky: vývoj-stav-perspektivy. Brno: MU 2015
SZTOMPKA, P. Vizuální sociologie, fotografie jako výzkumná metoda. Praha: Sociologické nakladatelství 2007
ŠOBÁŇOVÁ, P. et. al. Současný stav a perspektivy výtvarné výchovy. Reflexe kurikulárních dokumentů
pro všeobecné vzdělávání. Olomouc: Česká sekce INSEA, KVV PedF UP 2016
UHL SKŘIVANOVÁ, V. Pedagogika umění-umění pedagogiky. Ústí nad Labem: UJEP 2014
WELTMANOVÁ, A. Tohle není matika. Brno: Computer Press 2015
Teaching methods -
Last update: Mgr. Magdalena Novotná, Ph.D. (07.02.2018)
Lecture, seminar, analysis, professional portfolio of the teacher, curriculum document´s study, mind map, museum education, interpretation of the meaning, content transformation, video-analysis, lesson planning, reflection, self-reflection.
Last update: Mgr. Magdalena Novotná, Ph.D. (02.02.2021)
Přednášky, samostatná četba, analýza textů, profesní portfolio učitele, analýza kurikulárních dokumentů, myšlenkové mapy, muzejní edukace, intepretace uměleckých děl, didaktická transformace obsahu, videoanalýza, plánování vlastní výuky, reflexe, sebereflexe. Studenti budou spolupracovat na výzkumném záměru KVV v projektu Horizon AMASS.
Requirements to the exam -
Last update: Mgr. Magdalena Novotná, Ph.D. (07.02.2018)
Evaluation :
lecture, partial papers
Last update: Mgr. Magdalena Novotná, Ph.D. (02.02.2021)
* Požadavky pro zápočet:
pravidelná docházka, aktivita v seminářích
včasné zpracování průběžných úkolů
Vzhledem ke komplikované situaci a vládním opatřením proběhne výuka předmětu distanční či hybrodní formou dle pokynů vyučující/ho.
Výuka bude probíhat pomocí komunikační platformy MS TEAMS.
Syllabus -
Last update: Mgr. Magdalena Novotná, Ph.D. (05.02.2020)
1. Cíle, obsah a učivo Vv/Content and aims of Art Education
2. Výtvarná typologie/Typology
3. Vizuální gramotnost/Visual literacy
4. RVP ZV Umění a kultura. Standardy pro základní vzdělávání. Učivo./Curriculum and content of AE
5. Téma ve Vv. Jak a kde ho hledat?/Topic in AE
6. Galerijní a muzejní edukace/Museum and gallery education