|
|
|
||
Last update: Mgr. Ivana Kinkorová, Ph.D. (29.01.2021)
|
|
||
Last update: doc. RNDr. PhDr. Ing. Jana Jaklová Dytrtová, Ph.D. (31.10.2023)
1st part - BIOCHEMISTRY 1. Knowledge (the student knows) General principles of biochemistry: composition of living/inanimate matter, regulation, enzymes, signal molecules, hormone, vitamins Biochemistry of carbohydrates: Breakdown of carbohydrates; their derivation for aldoses and ketoses; types of carbohydrate imaging (Fischer projection, Tollens, Haworth); significant representatives of monosaccharides, oligosaccharides, the importance of oligosaccharides for cell signaling and determination of blood groups, significant representatives of polysaccharides, their distribution; Biochemical transformations of carbohydrates, phosphate esters, degradation of more complex carbohydrates into simpler ones, glycolysis = creation of pyruvate, aerobic and anaerobic transformations of pyruvate, creation of AcetylCoA, Lactate cycle, Pentose cycle Biochemistry of lipids: Distribution of lipids, describe the general structure of triacylglycerol, explain esterification, meaning and evolution of derived lipids, mode of transport of lipids in the blood; In general, lipid degradation, fatty acid breakdown (beta-oxidation), the structure of Coenzyme A, the formation of acylCoAa, the formation of acetylCoA, Protein and amino acid biochemistry: Division of amino acids into essential/non-essential, coded/non-coded, general structure of amino acids, trivial names and character of coded amino acids, describe the course of proteosynthesis; Methods of ammonia detoxification, ornithine cycle, enzymes Membrane potential and excitation and the neuromuscular system: resting membrane potential, action potential, ion distribution, membrane potential calculation, description of the neuromuscular connection (from nerve to muscle, from impulse to contraction), characteristics of muscle tissue, skeletal muscle structure, muscle composition, principle muscle contractions; energy sources for muscle work Metabolic transformations: Krebs cycle and respiratory chain, macroergic substances Part 2 - NUTRITION BASICS 1. Knowledge (the student knows) Basic terms: Lifestyle, risk factors, diseases of civilization, rational diet, energy metabolism, nutritional pyramid, food components, alternative nutrition; diagnostic methods in dietetics; specifics of nutrition in selected population groups 2. Skills (the student can) - define 2 basic pillars of lifestyle - list lifestyle risk factors - list individual factors for optimal diet composition - name the individual components of the diet and their meaning - describe diagnostic procedures in dietology (diagnosis of eating habits and diagnosis of somatic parameters and body composition) - describe the basic principles of selected alternative nutritional directions - describe the differences in nutritional recommendations for specific population groups (characteristics of the population group, factors for optimizing the diet, nutritional recommendations) |
|
||
Last update: doc. RNDr. PhDr. Ing. Jana Jaklová Dytrtová, Ph.D. (15.09.2023)
Požadavky na zkoušku:
Podmínky uznávání ZK: Zkoušku lze uznat pouze v případě, že 1) datum jejího složení není starší než 3 roky, 2) výsledná známka není horší než 2 (pro ZK složenou na FTVS) nebo 1 (pro ZK složenou na jiné fakultě než je FTVS) 3) sylaby předmětů se neliší o více než 10% 4) uchazeč předloží kompletní žádost o uznání ZK včetně studijním oddělením potvrzeným výpisem studijních povinností a pro uchazeče z jiných fakult též vyučujícím (u kterého byla zkouška absolvována) potvrzeným sylabem předmětu včetně platného kontaktu na vyučujícího. 5) kompletní žádost je doručena na sekretariát katedry Biomedicínského základu v kinantropologii k paní Kopřivové (E324, 3. patro) do 31.10 každého daného roku Studenti se specifickými potřebami v učení (SPU): V případě, že jste studentem/studentkou se specifickými studijními potřebami, které Vám znemožňují aktivní účast ve výuce, nebo objektivním způsobem znevýhodňují psaní závěrečného testu, tak je třeba tuto skutečnost doložit věrohodným dokumentem, např. vyjádřením pedagogicko-psychologické poradny a to nejpozději do 31.10 emailem obsahujícím všechny potřebné dokumenty dokládající vaši SPU. Na pozdější žádosti, či žádosti nepodložené lékařským/psychologickým posudkem nebude brán zřetel. Příklad: V případě, že např. trpíte určitým stupněm dislexie a z toho důvodu potřebujete na psaní testu více času, což v případě digitálního společného testu není možné zajistit, tak si zkoušející vyhrazuje právo změnit formu testu např. na test v papírové formě. |
|
||
Last update: doc. RNDr. PhDr. Ing. Jana Jaklová Dytrtová, Ph.D. (15.09.2023)
https://teams.microsoft.com/l/team/19%3a1653ade2b86440b0b2857585835e6f39%40thread.tacv2/conversations?groupId=2e1f8cb3-5c54-42a0-9052-6f126582b412&tenantId=e09276da-f934-4086-bf08-8816a20414a2
KOOLMAN, J., & RÖHM, K-H. Barevný atlas biochemie. Praha: Grada, 2012, 498 s. ISBN 978-802-4729-770. KLOUDA, P. Základy biochemie. Ostrava: Nakladatelství Pavel Klouda, 2005, 144 s. ISBN 80-863-6911-0. MURRAY, R. K. Harperova ilustrovaná biochemie. Praha: Galén, 2012, 730 s. ISBN 978-807-2629-077. KODÍČEK, M. Biochemické pojmy: výkladový slovník: elektronická interaktivní verze [online]. Verze 2.0, 2007. Praha: Vydavatelství VŠCHT, 2007, 1 CD-ROM [cit. 2015-04-16]. ISBN 978-80-7080-669-2. KODÍČEK, M., VALENTOVÁ, O., & HYNEK, R. Biochemie: chemický pohled na biologický svět. 2. přepracované vydání. Praha: Vysoká škola chemicko-technologická v Praze, 2018. ISBN 978-80-7592-013-3. KUNOVÁ, V. Zdravá výživa. Praha: Grada, 2011, 140 s. ISBN 802-47-0736-5. KOMPRDA, T. Výživou ke zdraví. Velké Bílovice: TeMi, 2009, 112 s. ISBN 978-80-87156-41-4. KASPER, H. Výživa v medicíně a dietetika. Praha: Grada, 2015, 592 s. ISBN 978-80-247-4533-6. SVAČINA, Š., MŰLLEROVÁ, D., BRETŠNAJDROVÁ, A. Dietologie pro lékaře, farmaceuty, zdravotní sestry a nutriční terapeuty. Praha: Triton, 2013, 341 s. ISBN 978-80-7387-699-9. |
|
||
Last update: doc. RNDr. PhDr. Ing. Jana Jaklová Dytrtová, Ph.D. (15.09.2023)
Požadavky na zkoušku:
Podmínky uznávání ZK: Zkoušku lze uznat pouze v případě, že 1) datum jejího složení není starší než 3 roky, 2) výsledná známka není horší než 2 (pro ZK složenou na FTVS) nebo 1 (pro ZK složenou na jiné fakultě než je FTVS) 3) sylaby předmětů se neliší o více než 10% 4) uchazeč předloží kompletní žádost o uznání ZK včetně studijním oddělením potvrzeným výpisem studijních povinností a pro uchazeče z jiných fakult též vyučujícím (u kterého byla zkouška absolvována) potvrzeným sylabem předmětu včetně platného kontaktu na vyučujícího. 5) kompletní žádost je doručena na sekretariát katedry Biomedicínského základu v kinantropologii k paní Kopřivové (E324, 3. patro) do 31.10 každého daného roku Studenti se specifickými potřebami v učení (SPU): V případě, že jste studentem/studentkou se specifickými studijními potřebami, které Vám znemožňují aktivní účast ve výuce, nebo objektivním způsobem znevýhodňují psaní závěrečného testu, tak je třeba tuto skutečnost doložit věrohodným dokumentem, např. vyjádřením pedagogicko-psychologické poradny a to nejpozději do 31.10 emailem obsahujícím všechny potřebné dokumenty dokládající vaši SPU. Na pozdější žádosti, či žádosti nepodložené lékařským/psychologickým posudkem nebude brán zřetel. Příklad: V případě, že např. trpíte určitým stupněm dislexie a z toho důvodu potřebujete na psaní testu více času, což v případě digitálního společného testu není možné zajistit, tak si zkoušející vyhrazuje právo změnit formu testu např. na test v papírové formě. |
|
||
Last update: doc. RNDr. PhDr. Ing. Jana Jaklová Dytrtová, Ph.D. (15.09.2023)
Témata přednášek: 1. Obecné principy biochemie, složení živé hmoty, voda, biokatalyzátory 2. Význam výživy a základní terminologie, složky stravy (mikronutrienty, makronutrienty) 3. Biochemie cukrů 4. Biochemie tuků 5. Biochemie bílkovin 6. Metabolismus cukrů 7. Metabolismus, tuků a bílkovin. Dýchací řetězec 8. Diagnostické metody v dietologii (analýzy stravovacích zvyklostí, diagnostika tělesného složení) 9. Proteosyntéza a její význam pro život 10. Nukleové kyseliny a jejich role v organismu 11. Specifika výživy u vybraných skupin populace (stručně), alternativní způsoby výživy 12. Klidový membránový potenciál, vedení vzruchu, výpočet potenciálu membrány 13. Přenos vzruchu a svalová práce |
|
||
Last update: doc. RNDr. PhDr. Ing. Jana Jaklová Dytrtová, Ph.D. (27.10.2023)
Odkaz na Moodle https://dl1.cuni.cz/enrol/index.php?id=11113 klíč je:BiVyz23! Odkaz na online výuku v MS Teams https://teams.microsoft.com/l/meetup-join/19%3a1653ade2b86440b0b2857585835e6f39%40thread.tacv2/1631600366074?context=%7b%22Tid%22%3a%22e09276da-f934-4086-bf08-8816a20414a2%22%2c%22Oid%22%3a%22d7bbd48c-d894-4029-bf2d-ccaa8868c991%22%7d https://www.youtube.com/@janadytrtova2289/videos https://www.facebook.com/groups/739012476451349 |