Last update: PhDr. Jiří Štípek, Ph.D. (09.02.2022)
The course Algorithms and Data Structures for Teachers focuses on the elements of algorithmization and programming in the context of computational thinking.
The goal of the course is to introduce students to the principles, typology, and implementation of algorithmic and data structures, including demonstrations and exercises with algorithmic constructs and data structures.
Last update: PhDr. Jiří Štípek, Ph.D. (09.02.2022)
Předmět Algoritmy a datové struktury pro učitele se zaměřuje na prvky algoritmizace a programování v souvislosti s informatickým myšlením. Návazně je možné pokračovat programováním v konkrétních programovacích jazycích a využívat a aplikovat získané poznatky.
Cílem předmětu je seznámit studenty s principy, typologií a implementací algoritmických a datových struktur včetně ukázek a cvičení s algoritmickými konstrukcemi a datovými strukturami.
Descriptors - Czech
Last update: PhDr. Jiří Štípek, Ph.D. (09.11.2022)
Pro podporu studia je využit LMS Moodle. Název kurzu: Algoritmy a datové struktury pro učitele Mat URL kurzu: Odkaz na studijní opory a klíč k zápisu se mění každý semestr, proto bude sdělen na začátku první hodiny, popř. rozeslán zapsaným e-mailem.
Příprava na výuku
Doba očekávané přípravy na 1 hodinu přednášky
60 minut
Doba očekávané přípravy na 1 cvičení
80 minut
Samostudium literatury (za semestr)
5 hodin
Práce se studijními materiály (za semestr)
10 hodin
Plnění průběžných úkolů (za semestr)
12 hodin
Plnění předmětu
Příprava na zkoušku a zkouška
12 hodin
Literature - Czech
Last update: PhDr. Jiří Štípek, Ph.D. (09.02.2022)
Studijní literatura:
ARLOW, J., NEUSTADT, I. UML a unifikovaný proces vývoje aplikací: průvodce analýzou a návrhem objektově orientovaného softwaru. Brno: Computer Press, 2003.
HEROUT, P. Učebnice jazyka C. Kopp, 2009.
HYLMAR R. Programování pro úplné začátečníky. Brno: Computer Press, 2012.
KNUTH, D. E. The Art of Computer Programming. Volumes 1-4. Addison-Wesley Professional, 2011.
KNUTH, D. E. Umění programování – základní algoritmy. Brno: Computer Press, 2008.
NOVÁK, J. Elementární algoritmické konstrukce a jejich vyjadřování. Didaktické studie. Praha: PedF UK, 2017, 9(2).
PŠENČÍKOVÁ, J. Algoritmizace: praktická učebnice. Kraslice na Hané: Computer Media, 2007.
RYANT, I. Algoritmy a datové struktury objektově. Praha: Ivan Ryant, 2017.
TAUFER, I. Algoritmy a algoritmizace – vývojové diagramy. Pardubice: Univerzita Pardubice, 2009.
TÖPFER, P. Algoritmy a programovací techniky. Praha: Prometheus, 2010.
VALLA, T. Průvodce labyrintem algoritmů. Praha: CZ.NIC, 2017.
VANÍČEK, J., MIKEŠ, R. Informatika pro základní školy a víceletá gymnázia, 3. díl. Brno: Computer Press, 2006.
VEČERKA, A. Grafy a grafové algoritmy. [online]. Olomouc: Katedra informatiky PřF UPOL, 2007. Dostupné z: https://phoenix.inf.upol.cz/esf/ucebni/Grafy_a_grafove_algoritmy.pdf
WRÓBLEWSKI, P. Algoritmy. Brno: Computer Press, 2015.
WRÓBLEWSKI, P. Algoritmy. Datové struktury a programovací techniky. Brno: Computer Press, 2004.
WIRTH, N. Algoritmy a štruktúry údajov. Bratislava: Alfa, 1988.
Last update: Ing. Jaroslav Novák, Ph.D. (09.10.2023)
Hlavní tematické oblasti:
algoritmus a jeho vlastnosti, dělení, typologie, formy znázornění, systémový přístup
program, algoritmus a data
prostředky pro zápis algoritmu a programu
základní algoritmické konstrukce
algorimizace, programování a jazyky, textově a blokově orientované jazyky, paradigma procedurální a objektové
principy a typologie datových struktur, datové typy, operace a operátory
datové struktury/typy a jejich implementace (pole, fronta, zásobník, seznamy, grafy, stromy, ...) a ukázky
funkce
příklady vybraných algoritmů (vyhledávací, třídící, iterační metody s aplikací do matematiky)
algoritmizace a RVP, souvislosti s digitální gramotností, aplikace do edukace
Course completion requirements - Czech
Last update: Ing. Jaroslav Novák, Ph.D. (09.10.2023)
Podmínky pro úspěšné splnění předmětu jsou následující:
Aktivní práce v prezenční části výuky.
Úspěšné splnění všech úloh zadaných ke zpracování v průběhu semestru (cvičení budou zadávány průběžně prostřednictvím VLE Moodle a v něm i hodnoceny, cvičení bude možné na základě hodnocení přepracovat a odevzdat znovu), odevzdání nejpozději tři dny před termínem zkoušky, na který je student přihlášen.
Zpracování souhrnné předmětové práce - vybraného tématu z tematiky předmětu (upřesnění ve výuce). Odevzdání práce nejpozději tři dny před termínem zkoušky.
Zkouška bude realizována prezenční formou v předem vypsaných termínech v SIS. Zkouška má formu písemnou a následně ústní.
Learning resources - Czech
Last update: PhDr. Jiří Štípek, Ph.D. (09.11.2022)
Odkaz na studijní opory se mění každý semestr, proto bude sdělen na začátku první hodiny, popř. rozeslán zapsaným e-mailem.