course can be enrolled in outside the study plan enabled for web enrollment priority enrollment if the course is part of the study plan can be fulfilled in the future
Last update: doc. Mgr. Vít Šisler, Ph.D. (19.09.2023)
Předmět Studia nových médií III navazuje na kritickou analýzu nových médií (viz Studia nových médií II) a rozvíjí u studentů znalosti a dovednosti výzkumu digitálního prostředí. Předmět se zaměřuje zejména na vliv nových a vznikajících digitálních médií na společnost, kulturu a politiku. Mezi probíraná témata budou teorie sítí, vliv nových médií na demokratizaci a mobilizaci, identita a anonymita, cenzura a uchovávání dat, participace a kolaborace, kapitalismus dohledu a behaviorální modifikace. Cílem předmětu je u studentů rozvinout znalosti o výzkumných přístupech, metodách a nástrojích vhodných pro teoretickou analýzu a studium nových médií, a kritický přístup k jejich využívání při reflexi nových médií jako společenského fenoménu. Součástí předmětu je samostatný výzkum studentů realizovaný formou systematické rešerše.
Course completion requirements - Czech
Last update: doc. Mgr. Vít Šisler, Ph.D. (29.04.2022)
Atestace
10% návrh výzkumu 10% prezentace průběžných výsledků výzkumu 40% finální výsledky výzkumu (systematická rešerše v rozsahu min. 10 000 znaků) 40% písemný test
-10% nedodržení deadline (deadline = 23:59 CET)
Literature - Czech
Last update: doc. Mgr. Vít Šisler, Ph.D. (19.09.2023)
ANDERSON, J. – DEAN, J. – LOVINK, G. Reformatting politics: Information technology and global civil society. Routledge, 2006. DAHLBERG, L., SIAPERA, E. Radical democracy and the Internet: interrogating theory and practice. New York: Palgrave Macmillan, 2007. DIJK, J. The network society: social aspects of new media. Thousand Oaks, CA: Sage Publications, 2006. FUCHS, CH. Foundations of critical media and information studies. New York: Routledge, 2011. HOWARD, P. N. – HUSSAIN, M. M. Democracy’s fourth wave? Digital media and the Arab spring. Oxford: Oxford University Press, 2013. HUHTAMO, E., PARIKKA, J. Media archaeology: approaches, applications, and implications. Berkeley, CA: University of California Press, 2011. JENKINS, H. Convergence culture: where old and new media collide. New York: New York University Press, 2008. SIAPERA, E. Understanding new media. Thousand Oaks, CA: Sage Publications, 2011. VARNELIS, K. Networked publics. Cambridge, MA: MIT Press, 2008. ZUBOFF, S. The Age of Surveillance Capitalism. Public Affairs, 2019.
Syllabus - Czech
Last update: Mgr. Václav Paštěka (28.04.2022)
Teorie nových médií Teorie sítí Metody teoretického výzkumu Historie a organizace internetu Identita a anonymita Demokratizace a mobilizace Kolaborace a participace Kapitalismus dohledu Behaviorální modifikace Sledování a cenzura Prezentace výsledků výzkumu