|
|
|
||
Last update: Mgr. Dominika Krupková (09.12.2021)
|
|
||
Last update: Mgr. Dominika Krupková (18.10.2023)
Cílem předmětu je seznámit posluchače nejen s vývojem forem i obsahu tělesné kultury od počátku lidské civilizace až po současnost, ale také naučit je chápat historii tělesné kultury v kontextu základních etap vývoje zejména evropských dějin. . Účastí na přednáškách, samostudiem a splněním zápočtových a zkouškových požadavků si student/studentka osvojí takové kompetence, že bude schopen/schopna základní historické události z dějin tělesné kultury samostatně interpretovat. Znalost: periodizace dějinného vývoje lidské společnosti se zřetelem k měnícím se centrům civilizace historického kontextu a ekonomických i politických faktorů, které ovlivňovaly historický vývoj tělesné výchovy a sportu poslání i utilitární funkce pohybových aktivit a organizovaných forem tělesné výchovy a sportu v jednotlivých obdobích vývoje lidské společnosti souvislostí konkrétních podob tělesné kultury se sociální stratifikací jednotlivých podob společenského uspořádání místa a poslání tělesné výchovy v systému vzdělávání v proměnách času konkrétních druhů cvičení charakteristických pro významné tělocvičné systémy společenských podmínek pro vznik a rozvoj moderního sportu Dovednost: pochopit základní atributy vazby pohybových aktivit, tělesné výchovy a sportu v souvislosti se změnami společenského uspořádání vnímat konkrétní formy a projevy tělesné kultury v proměnách času spojit stěžejní mezníky vývoje tělesné výchovy a sportu s významnými osobnostmi, které uvedené fenomén vytvářeli a rozvíjeli podle významu hierarchizovat jednotlivé události a tendence vývoje tělesné kultury orientovat se v nejdůležitějších zdrojích historického poznání dějin tělesné kultury osvojit si základní pojmy z oblasti tělesné výchova a sportu, tak jak se historicky vytvořily ve vývojových etapách dějin tělesné výchovy a sportu se vždy orientovat nejen v čase, ale také v prostoru tj. v základech historické geografie Kompetence: číst a pochopit text syntetických historický prací s tématy dějin tělesné výchovy a sportu ve vlastní práci odborné práci vyhledat a použít historické prameny, dobový tisk a literaturu vysvětlit význam nejdůležitějších období a událostí z dějin tělesné kultury (např. řecká antika, vznik moderního sportu, poslání velkých tělocvičných systémů) vysvětlit změny přístupu k významu a užití jednotlivých forem cvičení pro zdraví člověka v průběhu historického vývoje vysvětlit přístupy k tělesné výchově dětí a mládeže v souvislosti s proměnami společnosti při jejím dějinném vývoji vysvětlit proměny chápání výchovy a sportu v souvislosti s měnícími se brannými, vzdělávacími a politickými potřebami konkrétní společnosti objasnit okolnosti vzniku moderního olympismu, jeho stěžejní principy a jejich metamorfozy ve vývoji moderní a postmoderní společnosti, charakterizovat postupnou emancipaci ženského sportu od konce 19. do současnosti objasnit okolnosti vzniku a vývoje nejdůležitějších mezinárodní sportovních organizací na příkladu českého a československého prostředí analyzovat a interpretovat kontinuitu významných českých a československých tělocvičných spolků a sportovních organizací se současnou organizační strukturou v této oblasti |
|
||
Last update: PhDr. Josef Voráček, Ph.D. (03.05.2022)
KÖSSL, Jiří, ŠTUMBAUER, Jan a WAIC, Marek. Kapitoly z dějin tělesné kultury. Vydání první. Praha: Univerzita Karlova, nakladatelství Karolinum, 2018. 172 stran. ISBN 978-80-246-3420-3. |
|
||
Last update: PhDr. Josef Voráček, Ph.D. (03.05.2022)
Požadavky na zápočet a zkoušku:
|
|
||
Last update: PhDr. Josef Voráček, Ph.D. (03.05.2022)
Přednášky :
|
|
||
Last update: PhDr. Josef Voráček, Ph.D. (03.05.2022)
SKRIPTA |