Last update: RNDr. Pavel Teplý, Ph.D. (20.04.2011)
This course covers basic laboratory training focused on general and inorganic chemistry education.
Last update: RNDr. Pavel Teplý, Ph.D. (17.02.2022)
Seminář je primárně určeno pro studenty prvních i vyšších ročníků bakalářského studia. Základem semináře je teoreticko-praktická výuka, spočívající v řešení problémových úloh formou práce s modely, ukázkami chemických látek, frontální i studentské prováděním pokusů atd. Seminář je vhodný také pro všechny, kteří se připravují k praktické části souborné zkoušky z didaktiky chemie a obecně pro výkon povolání učitele chemie.
Praktické semináře jsou dvouhodinové bloky zařazeny týdně po celý semestr. Během každého semináře studenti provádějí a prezentují pokusy z anorganické a obecné chemie tak, že v průběhu semestru získají základní dovednosti pro provádění a vysvětlování demonstračních pokusů na středních školách.
Kurz probíhá prezenčně, v případě nemožnosti prezenční výuky bude kurz probíhat v on-line prostředí ZOOM nebo Meet.
Literature - Czech
Last update: RNDr. Pavel Teplý, Ph.D. (16.02.2015)
ČTRNÁCTOVÁ, H.; HALBYCH, J. Didaktika a technika chemických pokusů. 3. Praha : Karolinum, 2006. 245 s. ISBN 80-246-1192-9. ČTRNÁCTOVÁ, H. ET AL. Chemické pokusy pro školu a zájmovou činnost. Praha: Prospektrum, 2000, ISBN 80-7175-071-9. LUKEŠ, I., MIČKA, Z. Anorganická chemie II.:Systematická část Praha: Karolinum, 1998, ISBN 80-7184-663-5 MIČKA, Z., LUKEŠ, I.: Anorganická chemie I.: Teoretická část. Praha: Karolinum, 1999, ISBN 80-7184-988-X Sebrané úlohy ze základních chemických výpočtů - http://web.natur.cuni.cz/anorchem/19/Kubicek/Priklady-sbirka.pdf Rovnice reakcí - http://web.natur.cuni.cz/anorchem/19/Kubicek/Rovnice.pdf Názvosloví anorganické chemie - http://web.natur.cuni.cz/anorchem/19/Kubicek/Nazvoslovi.pdf
Last update: RNDr. Pavel Teplý, Ph.D. (25.12.2023)
Zápočet: - docházka min. 80 % - dobrá teoretická připravenost, dodržování a respektování laboratorních postupů a bezpečnostních nařízení (v opačném případě hrozí vykázání z laboratoře)
- demonstrace zadaného pokusu/fenoménu popis jeho didaktického významu
Syllabus -
Last update: RNDr. Pavel Teplý, Ph.D. (20.04.2011)
Theoretical lectures followed by practical demonstrations and students work.
Chemical structure and properties,
Chemical reactions nad their application in chemistry education,
Hydrogen, oxygen, water, hydrogen peroxide,
The group 17,
The group 16,
The group 15,
The groups 14 and 13,
The groups 1 and 2,
Transitionals metals I,
Transitionals metals II.
Last update: RNDr. Pavel Teplý, Ph.D. (27.09.2023)
Teoretický výklad doplněný praktickými ukázkami a vlastní laboratorní prací studentů. Probíraná témata: stavba látek a jejich vlastnosti, modely, chemické reakce (versus fyzikální děj), jejich klasifikace avyužití ve školní praxi, vodík, kyslík, voda, peroxid vodíku, halogeny a jejich sloučeniny, chalkogeny a jejich sloučeniny, pniktogeny a jejich sloučeniny, prvky skupiny uhlíku a boru a jejich sloučeniny, alkalické kovy a kovy alkalických zemin jejich sloučeniny, přechodné a vnitřně přechodné kov