Last update: Ing. Irena Fialová, CSc. (28.01.2021)
The aim of the course is to teach students basic ways of using information technologies in teaching and learning from different perspectives in order to contribute to the understanding of the educational potential of information and communication technologies and to prepare students for effective use of these technologies to support teaching and learning.
Last update: Ing. Irena Fialová, CSc. (28.01.2021)
Posláním studijního předmětu Technologická podpora výuky je seznámit studentky a studenty se základními způsoby využití informačních technologií ve vyučování a učení z různých hledisek s cílem přispět k poznání a pochopení vzdělávacího potenciálu informačních a komunikačních technologií a připravit studentky a studenty na efektivní využití těchto technologií pro podporu výuky a učení.
Aim of the course -
Last update: Ing. Irena Fialová, CSc. (28.01.2021)
Learning outcomes of the course unit the aim of the subject is to acquire the theoretical knowledge and practical competences for work with information sources in teaching and learning and their evaluation; the methodology of application of information sources - the methodical use of information and sources of information, including their use in the field of preparation of teaching materials, follows the above knowledge and competence. Other topics include acquaintance with the legal issues of the use of information technologies in education. Part of the subject is also the creation of thought maps and their application in teaching.
Last update: Ing. Jaroslav Novák, Ph.D. (30.01.2021)
Cílem předmětu je získání teoretických vědomostí a praktických kompetencí pro práci s informačními zdroji ve výuce a při učení a jejich evaluace; na uvedené vědomosti a kompetence navazuje metodika aplikace informačních zdrojů – metodické využívání informací a zdrojů informací včetně jejich využití v oblasti přípravy výukových materiálů. K dalším tématům patří seznámení se s právní problematikou používání informačních technologií ve školství. Součástí předmětu je také tvorba myšlenkových map a jejich aplikace při výuce a práce grafikou na počítači.
Descriptors - Czech
Last update: Ing. Jaroslav Novák, Ph.D. (30.01.2021)
Pro podporu studia je využit LMS Moodle. Obsahuje kromě výukových a dalších materiálů také konkrétní informace k jednotlivým lekcím a k online komunikaci, pro kterou bude použito prostředí Google Meet. Název kurzu: Technologická podpora výuky (LS 2020/21) URL kurzu, Klíč k zápisu a informace k online připojení budou před první lekcí zaslány e-mailem všem zapsaným účastníkům kurzu dle SISu, včetně dalších informací ke kurzu. V případě distanční výuky bude výuka zahájena online v termínu první lekce v rozvrhované době dle SIS.
Literature -
Last update: Ing. Irena Fialová, CSc. (01.02.2018)
Study materials in Moodle Educational portals
Last update: Ing. Irena Fialová, CSc. (21.01.2019)
Studijní materiály v Moodle Edukační portály
Requirements to the exam -
Last update: Ing. Irena Fialová, CSc. (29.01.2021)
Requirements for graded credit: - active participation in the Moodle course - creation and submission of quality credit work - presentation and defense of seminar work
The submitted work can be returned for modification or reworking (3 terms of graded credit).
In this semester, teaching will only be online, so the thesis will not be defended.
Last update: Ing. Irena Fialová, CSc. (29.01.2021)
Požadavky ke klasifikovanému zápočtu: – aktivní účast v Moodlu kurzu – vytvoření a odevzdání kvalitní zápočtové práce – prezentace a obhájení seminární práce
Odevzdaná práce může být vrácena k úpravě či přepracování (3 termíny klasifikovaného zápočtu).
V tomto semestru bude výuka jen online, takže práce nebude obhajována.
Syllabus -
Last update: Ing. Irena Fialová, CSc. (29.01.2021)
Information Society; digital literacy
Information Sources; evaluation of information sources
Didactic software; game
ICT - Law and Security
Mind and concept maps
Last update: Ing. Irena Fialová, CSc. (29.01.2021)
Informační společnost; digitální gramotnost
Informační zdroje; evaluace informačních zdrojů
Počítačová hra
ICT – právo a bezpečnost
Myšlenkové mapy
Course completion requirements -
Last update: Ing. Jaroslav Novák, Ph.D. (04.02.2018)
Requirements for classified credit: - Active participation in the Moodle course - Submission of the assignments from the lessons - Submission of seminar paper - Presentation and defense of the seminar paper
Credit does not have to be granted if the assignments or seminar papers are delivered after the deadline or will be handled in unsatisfactory quality.
a total of 2 terms of work defense
Last update: Ing. Irena Fialová, CSc. (28.01.2021)
Požadavky ke klasifikovanému zápočtu: – aktivní účast v Moodlu kurzu – odevzdání zadaných úkolů z lekcí – odevzdání seminární práce – prezentace a obhájení seminární práce
Výstupem v tomto semestru s online výukou bude pouze odevzdání obou částí seminární práce bez obhajoby; v případě záporných připomínek vyučující navrhnou její přepracování.
Learning resources -
Last update: Ing. Irena Fialová, CSc. (28.01.2021)
MOODLE course for course support
Last update: Ing. Irena Fialová, CSc. (29.01.2021)