Verbal and non-verbal communication, system of facilitated communication, directed selection of presented communicational
units for understanding, symbols, pictograms, talking toys and instruments, computer elaborating of stock list, system of
augmentative communication, support of existing communication possibilities and skills, system of alternative communication,
compensation of talking speech, interlanguage aids, sights, mimicry, kinesis, configuration of all body parts, gesture, haptic,
proxemic, outer man set-up and living environment, facilitated communication, facilitated sign language. Makaton, educative
system Bliss, methods of social reading.
Last update: MLCKOVA/PEDF.CUNI.CZ (23.06.2009)
Komunikace verbální, neverbální komunikace, systém facilitované komunikace, řízený výběr předložených komunikačních
jednotek k dorozumění, symboly, piktogramy, mluvící hračky a přístroje, počítačové zpracování komunikačního
nabídkového listu, systémy augmentativní komunikace, podpora existujících komunikačních možností a schopností,
systémy alternativní komunikace, náhrada mluvené řeči, metajazykové prostředky, pohledy, mimika, kinezika, konfigurace
všech částí těla, gestika, haptika, proxemika, úprava zevnějšku a životního prostředí, facilitovaná komunikace, facilitovaný
znakový jazyk Makaton, edukativní systém Bliss, metody sociálního čtení.
Literature - Czech
Last update: Mgr. Marie Mlčková, Ph.D. (29.11.2006)
DE VITO, J Základy mezilidské komunikace. Praha : Grada Publishing, 2001. ISBN 80-7196-988-8.
Klenková, J. Alternativní a augmentativní komunikace. In: Vítková, M. (ed.) Integrativní speciální pedagogika. Brno: Paido, 1998, s. 58-62. ISBN 80-85931-69-9.
KLENKOVÁ, J. Možnosti stimulace preverbálních a verbálních schopností vývojově postižených dětí. Brno : Paido, 2001. ISBN 80-85931-91-5.
Kubová, L. Alternativní komunikace, cesta ke vzdělávání těžce zdravotně postižených dětí.
Praha: Tech-Market, 1996.
KUBOVÁ, l. Piktogramy - metodická příručka. Praha: Tech-Market, 1997.
LAUDOVÁ, L. Augmentativní a alternativní komunikace. Praha : Česká logopedie, 1994.
LEDNICKÁ, I. Možnosti využití totální komunikace v rámci včasné intervence u dětí s Downovým syndromem. 2003, Plus 21, roč. VIII, č.2, s.2-3.