SubjectsSubjects(version: 945)
Course, academic year 2023/2024
   Login via CAS
Digital Technology in Pre-Primary Education - OPB03I504A
Title: Digitální technologie v preprimárním vzdělávání
Guaranteed by: Katedra informačních technologií a technické výchovy (41-KITTV)
Faculty: Faculty of Education
Actual: from 2023
Semester: winter
E-Credits: 3
Examination process: winter s.:
Hours per week, examination: winter s.:0/2, MC [HT]
Capacity: unknown / 20 (35)
Min. number of students: unlimited
4EU+: no
Virtual mobility / capacity: no
State of the course: taught
Language: Czech
Teaching methods: full-time
Teaching methods: full-time
Note: course can be enrolled in outside the study plan
enabled for web enrollment
priority enrollment if the course is part of the study plan
Guarantor: doc. RNDr. Miroslava Černochová, CSc.
PhDr. Petra Vaňková, Ph.D.
Teacher(s): PhDr. Petra Vaňková, Ph.D.
Annotation -
Last update: PhDr. Petra Vaňková, Ph.D. (21.09.2023)
The aim of the subject is to familiarize students with the importance of digital technologies for their own development and for the development of preschool children and to equip them with relevant knowledge and skills for working with technical devices and their software support. The mission of the course is to present the possibilities for the development of information technology activities of teachers and children in kindergarten and creative activities mediated by technologies. In terms of content, the subject focuses on the possibility of developing one's own digital and information literacy, as well as the possibility of developing these literacy skills and algorithmic thinking among children in kindergarten. At the same time, it focuses on the formation of educational knowledge and skills through interactive devices, educational robotics and didactic toys. During the course, students will learn about contemporary interactive technologies in the context of their use in kindergarten.
Descriptors - Czech
Last update: doc. RNDr. Miroslava Černochová, CSc. (18.09.2023)
PREZENČNÍ STUDIUM:

Celková časová zátěž studenta    77,0
Množství kreditů odpovídající časové zátěži    3
Přidělené kredity    3
Zakončení    KZ

Přímá výuka
Přednášky:    0
Cvičení:    2

Příprava na výuku
Doba očekávané přípravy na 1 hodinu přednášky    0 minut
Doba očekávané přípravy na 1 cvičení    45 minut
Samostudium literatury (za semestr)    6 hodin
Práce se studijními materiály (za semestr)    10 hodin
Plnění průběžných úkolů (za semestr)    6 hodin

Plnění předmětu
Seminární práce    8 hodin
Příprava na zápočet    5 hodin
Student se seznamuje s různými typy digitálních technologií, a to jak po hardwarové, tak softwarové stránce tak, aby dokázal zpracovávat různé úkoly, které souvisí s konkrétními typy zařízení a k nim příslušnému softwarovému vybavení. Tj. v některých případech se musí hlouběji seznámit se způsobem fungování (manuál, video aj.)
Literature - Czech
Last update: PhDr. Petra Vaňková, Ph.D. (20.09.2023)

ASPINALL, Brian. Code Breaker: Increase Creativity, Remix Assessment, and Develop a Class of Coder Ninjas!, 2017.

BETCHER, Chris a Mal LEE. The interactive whiteboard revolution: teaching with IWBs. Camberwell, Vic.: ACER Press, 2009, x, ISBN 0864318170.

CATLIN, D. The principles of Educational Robotic Applications (ERA): a framework for understanding and developing educational robots and their activities. Paris : 2010.

RESNICK, Mitchel. Lifelong kindergarten: cultivating creativity through projects, passion, peers, and play. Cambridge, Massachusetts: MIT Press, [2017]. ISBN 9780262037297.

Portály určené (i) pro preprimární vzdělávání, např:

http://www.veskole.cz

http://www.dumy.cz

http://alik.idnes.cz/ 

http://hraveuceni.idnes.cz/

http://www.smejo.info/ 

http://www.kamaradske-hry.cz/

http://www.pohadkar.cz/

http://www.detskestranky.cz/

http://www.predskolaci.cz/

https://imysleni.cz/

Syllabus - Czech
Last update: PhDr. Petra Vaňková, Ph.D. (20.09.2023)

Digitální technologie v přípravě učitele mateřské školy

  • Rozvoj digitální gramotnosti, informační gramotnosti a informatického myšlení prostřednictvím různých typu digitálních technologií

  • Digitální učební materiály a úložiště digitálních učebních materiálů

Digitální technologie v práci učitele MŠ: 

  • Interaktivní technologie (mobilní dotyková zařízení, interaktivní koberce a tabule)

  • Programovatelné robotické hračky a edukační robotika

Course completion requirements - Czech
Last update: PhDr. Petra Vaňková, Ph.D. (21.09.2023)
  • plnění praktických úkolů zadaných v průběhu semestru v Moodle kurzu
  • test zaměrený na teoretické vědomosti zaměřené na digitální technologie v přípravě a práci učitele v MŠ
  • zpracování seminární práce na vybrané téma
Learning resources - Czech
Last update: PhDr. Petra Vaňková, Ph.D. (21.09.2023)

Hlavní distanční podporou je e-learningový kurz (Moodle kurz), ve kterém jsou k dispozici pro studenty potřebný obsah, odkazy na informační zdroje, úkoly i podmínky pro ukončení předmětu.

Odkaz na kurz: https://dl1.cuni.cz/course/view.php?id=8664

 
Charles University | Information system of Charles University | http://www.cuni.cz/UKEN-329.html