SubjectsSubjects(version: 945)
Course, academic year 2023/2024
   Login via CAS
Robotics and Process Control - OKN2319014
Title: Robotizace a řízení procesů
Guaranteed by: Katedra informačních technologií a technické výchovy (41-KITTV)
Faculty: Faculty of Education
Actual: from 2019
Semester: summer
E-Credits: 3
Examination process: summer s.:
Hours per week, examination: summer s.:0/0, MC [HS]
Extent per academic year: 14 [hours]
Capacity: unknown / unknown (unknown)
Min. number of students: unlimited
4EU+: no
Virtual mobility / capacity: no
State of the course: not taught
Language: Czech
Teaching methods: combined
Teaching methods: combined
Note: course can be enrolled in outside the study plan
enabled for web enrollment
priority enrollment if the course is part of the study plan
Guarantor: doc. RNDr. František Lustig, CSc.
doc. PhDr. Vladimír Rambousek, CSc.
Pre-requisite : OKN2319913
Interchangeability : OKN2319015
Is interchangeable with: OKN2319015, ON2319015
Annotation -
Last update: PhDr. Petra Vaňková, Ph.D. (20.09.2012)
The mission of the course is to acquaint students to the processes of automation and robotics in everyday practice and introduce to the issue of CNC machines, vending machines and computer control of production. Basic aim of the course Robotics and Process Control is a practical introduction with school systems, that support teaching robotics. Teaching of this subject is also will focus on developing programming techniques in an iconic and graphic development environments, which contains fully standard programming elements, such as loops, conditions, working with strings, an extensive mathematical apparatus and the strong support of graphical presentations of results.
Literature - Czech
Last update: PhDr. Jakub Lapeš (22.01.2018)

BAUM, D. Definitive Guide to LEGO MINDSTORMS. 2nd Edition. Berkeley : Apress, 2002.

BAUM, D. et al. Extreme Mindstorms: an Advanced Guide to Lego Mindstorms. Berkeley : APress, 2000.

ERWIN, B. Creative projects with LEGO Mindstorms. Boston : Addison-Wesley, 2001.

FERRARI, M. et al. Building Robots With Lego Mindstorms : The Ultimate Tool for Mindstorms Maniacs. Osborne : Syngress, 2001.

FERRARI, M. et al. LEGO Mindstorms Masterpieces: Building Advanced Robots. Osborne : Syngress, 2003.

HÄBERLE, H. a kol. Průmyslová elektronika a informační technologie. Praha : Sobotáles, 2003.

HILL, T. Production / Operations Management. Cambridge : McGraw-Hill, 1991.

SENN, J. A. Information Technology: Principles, Practices, and Opportunities. 3rd Edition. New Delhi, Prentice Hall, 2003.

WILCHER, D. LEGO Mindstorms Mechatronics : Using Systems and Controls to Build Sophisticed Robots. New York : McGraw-Hill/TAB Electronics, 2003. 

Syllabus -
Last update: PhDr. Petra Vaňková, Ph.D. (20.09.2012)

Basic concepts and general principles robotechniky

Systems of industrial robots and manipulators

Control systems of robots

Relations between the design solutions and use properties of robots

Software of control systems of robots, general and problem-oriented programming languages

Organization for cooperation of industrial robotic and manipulators with conventional production facilities

Modelling work of the robot using system ROBOLAB and LEGO MINDSTORMS 

Course completion requirements - Czech
Last update: PhDr. Jakub Lapeš (20.02.2018)

Podmínky pro získání klasifikovaného zápočtu z předmětu Robotizace a řízení procesů:

 

  • Aktivní práce v seminářích; průběžné řešení úloh reflektujících probíraná témata; závěrečná kompletace v kurzu využívané robotické sady do původního stavu.
  • Vytvoření, prezentace a obhajoba komplexní zápočtové práce - vlastního tvůrčího projektu z oblasti edukační robotiky - s využitím robotických sad Lego.
Požadavky na zápočtovou práci a další informace:
- Zápočtová práce bude mít podobu komplexního praktického projektu z oblasti eduakční robotiky zahrnujícího etapy plánování (návrhu), přípravy, stavby a programování robota a současně též prezentaci celého projektu ostatním účastníkům kurzu.
- Podmínkou udělení zápočtu je rovněž zhotovení elektronické dokumentace k projektu (v Moodle kurzu bude k dispozici vzorový standardizovaný dokument obsahující vyžadované položky dokumentace projektu). Povinnou část dokumentace projektu je případně možné a žádoucí rozšířit o další doprovodné materiály (např. prezentace, fotografie, video, elektronické výukové objekty pro IWB apod.).
- Pro projekt lze využít robotické sady Mindstorms NXT/EV3, Lego WeDo nebo Lego RoboLab, ev. s variantní nadstavbou v podobě sady Lego eLab.
- Jediným tematickým omezením projektu je jeho využitelnost při výuce na ZŠ nebo SŠ s primárním zacílením do oblasti ICT nebo přírodovědných předmětů. Vítaný je multidisciplinární přesah.
- Pro získání zápočtu je stanoven 1 termín a vymezen 1 pokus (nedohodne-li se vyučující prokazatelně v konkrétním případě se studujícím jinak).
  • Prokázání příslušné úrovně vědomostí při obhajobě zápočtové práce a související rozpravě tematicky orientované do oblasti zaměření předmětu.
  • Prokázání odpovídajících znalostí a dovedností při řešení praktické úlohy z oblasti edukační robotiky.
 
Charles University | Information system of Charles University | http://www.cuni.cz/UKEN-329.html