SubjectsSubjects(version: 945)
Course, academic year 2023/2024
   Login via CAS
Technology and Information Education - OCRN17UC47
Title: Technická a informační výchova
Guaranteed by: Katedra informačních technologií a technické výchovy (41-KITTV)
Faculty: Faculty of Education
Actual: from 2022
Semester: winter
E-Credits: 0
Examination process: winter s.:
Hours per week, examination: winter s.:0/0, C+Ex [HS]
Extent per academic year: 5 [hours]
Capacity: unknown / unknown (unknown)
Min. number of students: unlimited
4EU+: no
Virtual mobility / capacity: no
State of the course: not taught
Language: Czech
Teaching methods: full-time
Teaching methods: full-time
Guarantor: PaedDr. Ladislav Reitmayer, CSc.
Annotation - Czech
Last update: PaedDr. Ladislav Reitmayer, CSc. (06.09.2021)
Posláním kurzu je informovat a na praktických příkladech vybraných materiálů a pracovních technik dokumentovat možnosti využití praktických činností pro plnění cílů a vytváření klíčových kompetencí žáků na 1. stupni ZV. Dále je kurz zaměřen na možnosti využívání aktivizačních metod, vhodných forem a dalších prostředků výuky při praktických činnostech pro poznávání a pozitivní ovlivňování osobnosti dětí.
Literature - Czech
Last update: PaedDr. Ladislav Reitmayer, CSc. (07.09.2021)

DYTRTOVÁ, R., VODÁKOVÁ, J. Praktické činnosti I. Praha: UK – PedF, 1999. ISBN 80-86039-89-7.
HONZÍKOVÁ, J. Nonverbální tvořivost v technické výchově. Plzeň: Západočeská universita – PedF, 2008. ISBN 978-80-7043-714-8.
HONZÍKOVÁ, J., MICHÁLKOVÁ, L., VODÁKOVÁ, J. Praktické činnosti II. Praha: UK – PedF, 2000. ISBN 80-7290-003-X.
REITMAYER, L., VODÁKOVÁ, J. Pracovní listy k praktickým činnostem. Praha: UK – PedF, 2010. (nepublikováno)
SKALKOVÁ, J. Obecná didaktika. Praha: Grada, 2007.
VODÁKOVÁ, J. Praktické činnosti III. Praha: UK – PedF, 2005. ISBN80-7290-232-6.        
VODÁKOVÁ, J. a kol. Speciální pracovní výchova a ergoterapie. 2. upr. vyd. Praha: UK – PedF, 2007. ISBN 978-80-7290-3221-1. (vybrané kapitoly)
VODÁKOVÁ, J. U nás doma. In KOCIÁNOVÁ, L. a kol. Praktické činnosti pro 1. – 5. ročník základních škol. Praha: Fortuna, 1996. ISBN 80-7168-441-4.

 

Requirements to the exam - Czech
Last update: PaedDr. Ladislav Reitmayer, CSc. (07.09.2021)

Ústní zkouška je zaměřena na ověření úrovně osvojených vědomostí a znalostí z tematických okruhů v rozsahu výuky a zadaných studijních pramenů.
U zkoušky si student vylosuje dva tematické okruhy z učiva.
Zkouška má řádný a dva opravné termíny.
V případě přechodu prezenční formy výuky na fakultě na distanční formu výuku v souvislosti s COVID-19, bude distanční výuka realizována v prostředí Moodle, nebo zasíláním podkladových materiálů a úkolů k vypracování e-mailem.

Syllabus - Czech
Last update: PaedDr. Ladislav Reitmayer, CSc. (07.09.2021)

Papírenské výrobky – vlastnosti důležité pro výběr vhodných druhů pro práce žáků, jejich zjišťování. Pokusy a konstrukční práce.
Textilní materiály – jejich využití pro praktické činnosti, hry a experimentování s nimi.
Drobné kovové materiály – druhy, vlastnosti důležité pro výběr materiálů pro práci žáků, tvořivé činnosti, konstruování.
Dřevo – stavba, vlastnosti, využití pro praktické činnosti, vhodné náměty, příklady činností.
Pojetí výrobku, technická dokumentace.
Metody, formy a materiální prostředky výuky praktickým činnostem na 1. st. ZV.
Aktivizační metody – hry, pokusnictví, problémové metody.

Course completion requirements - Czech
Last update: PaedDr. Ladislav Reitmayer, CSc. (07.09.2021)

Aktivní práce při konzultacích.
Úspěšné absolvování a splnění všech zadaných úloh řešených ve výuce z tematických okruhů zařazených do výuky a zadaných studijních pramenů.
Vypracování zápočtové práce z oblasti zaměření předmětu. Není-li uvedeno jinak, požaduje se práce původní, vytvořená samostatně na základě v práci uvedené literatury a informačních zdrojů.
Odevzdaný úkol může být vrácen k úpravě či přepracování.
Uznané úkoly zakládají důvod k udělení zápočtu.
Zápočet má řádný a dva opravné termíny.
Zkouška má řádný a dva opravné termíny.

V případě přechodu prezenční formy výuky na fakultě na distanční formu výuku v souvislosti s COVID-19, bude distanční výuka realizována v prostředí Moodle, nebo zasíláním podkladových materiálů a úkolů k vypracování e-mailem.

 
Charles University | Information system of Charles University | http://www.cuni.cz/UKEN-329.html