Last update: PhDr. Rostislav Čichoň, Ph.D. (13.11.2019)
The aim of the course is to familiarize students with the issue of children's sports training, to determine the general
starting points of this issue as a basis for training in later years. It is mainly about determining different approaches,
forms and methods compared to adult training, to master the issue of age and developmental patterns and their
importance. In other areas, the course deals with the long-term concept of training, general principles for children's
training, the components of sports training and their form in this period. The subject also deals with supplementary
questions such as relation to school, parents, etc.
Last update: doc. PaedDr. Tomáš Perič, Ph.D. (07.05.2008)
Cílem předmětu je seznámení s problematikou sportovní přípravy dětí, stanovení obecných východisek této problematiky, jako základu pro trénink v pozdějších letech. Jedná se především o stanovení rozdílných přístupů, forem a metod oproti tréninku dospělých, o zvládnutí problematiky věkových a vývojových zákonitostí a jejich význam. V dalších oblastech se předmět zabývá dlouhodobou koncepcí přípravy, obecnými zásadami pro trénink dětí, složkami sportovního tréninku a jejich podobě v tomto období. Samostatnou problematikou je výběr talentů, jeho procesuální stránka, zabezpečení a etapy. Předmět se zabývá i doplňujícími otázkami, jako je vztah ke škole, k rodičům apod.
Literature -
Last update: PhDr. Rostislav Čichoň, Ph.D. (13.11.2019)
BASIC STUDY LITERATURE:
BAR-OR. O. (eds.): The Child and Adolescent Athlete. Blackwell Science : Oxford, 1996
BOMPA, T. O.: Total training for Young Champions. Human Kinetic Publisher : Champaign, Ill., 2000.
DRABIK, J: Children & Sports training. Stadion : Island Pond, Ver., 1996
MARTENS, R. - CHRISTINA, R. W. - HARVEY JR., J. S. - SHARKEY, B. J.: Coaching Youth Athletes. Human Kinetic Publisher : Champaign, Ill., 1981.
JOCH W.: Das sportliche Talent: Talenterkennung - Talentförderung - Talentperspektiven. Meyer und Meyer, Aachen1997 (in Germ.)
Last update: doc. PaedDr. Tomáš Perič, Ph.D. (07.05.2008)
Dovalil, J. ? Choutková, B.: Abeceda tréninku chlapců a děvčat, Praha : Olympia 1989.
Dovalil, J.: Věkové zvláštnosti dětí a mládeže a sportovní trénink. Praha : Univerzita Karlova 1988.
Pavliš, Z. - Perič, T. et al.: Školení trenérů ledního hokeje. Vybrané obecné obory. ČSLH : Praha 1995.
Perič, T.: Sportovní příprava dětí. Praha : Grada 2004.
Perič, T.: Hry ve sportovní přípravě dětí. Praha : Grada 2004.
Perič, T.: Výběr sportovních talentů. Praha : Grada 2006.
Requirements to the exam - Czech
Last update: doc. PaedDr. Tomáš Perič, Ph.D. (27.05.2008)
Požadavky zápočtu
Účast na výuce, seminární práce
Syllabus -
Last update: PhDr. Rostislav Čichoň, Ph.D. (13.11.2019)
1. Introduction to the subject. General system of talent identification and selection. Children rights
2. Genetically predisposition of giftedness.
3. External and internal parameters of an athlete. Biological age, external conditions (family, school)
4. A model of sport talent. What a talent it means? Different types of a model of youth athlete as a talent.
5. Testing - parameters of a test - validity, reliability and stability and their reason for talent identification. Predictive cycles - how to create a useful prediction system
6. How to select an athlete - different models of talent selection. Practical examples of talent selection models - different models for different type of selection
7. Support of talent (family, clubs, school, government)
8. Children and Sports training - aims, tasks and basic terms: stages of children’s development, biological and chronological age, sensitive periods
9. Long term athletes development: early specialization, training corresponding with development, versatility, stages of training
10. Aspects of work with children - common principles of work with children: relations of adults to children, time utilization, training unit organization.
11. Specify of kids training: strength and power development, aims, stages, methods and tools of strength development. Speed and agility development, aims, stages, methods and tools of speed and agility development.
12. Specify of kids training: endurance development, aims, stages, methods and tools of endurance development. Coordination development, aims, stages, methods and tools of coordination development. Flexibility development, aims, stages, methods and tools of flexibility development
13. Technical preparation: stages and methods of skills development, Tactical preparation - stages and methods of tactical skills development. Psychological and mental preparation: motivation, arousal, flow.
14. Coach: leadership and communication, parents’ management, injury prevention.
Last update: doc. PaedDr. Tomáš Perič, Ph.D. (27.05.2008)
1) Obecná východiska sportovní přípravy dětí, Evropská charta sportu o sportu dětí, rozdíly mezi tréninkem dětí a dospělých.
2) Věkové a vývojové zákonitosti, kalendářní a biologický věk, senzitivní období a jejich význam pro trénink dětí.
3) Dlouhodobá koncepce sportovního tréninku, rozdíly mezi koncepcí ranné specializace a tréninku odpovídajícího vývoji, všestrannost, etapa sportovní předpřípravy, základního tréninku a specializovaného tréninku.
4) Obecné zásady tréninku dětí. Sociálně interakční formy, počet asistentů, vztah k dětem, význam pomůcek pro trénink
5) Složky sportovního tréninku. Význam jednotlivých složek, metody, formy a prostředky rozvoje pohybových schopností a dovedností. Vliv dlouhodobé přípravy na jednotlivé pohybové schopnosti.
6) Výběr talentů. Definice pojmů, proces výběru, etapy výběru. Oblasti zasahující do sportovní přípravy dětí ? rodina, škola.