Last update: doc. RNDr. Václav Vančata, CSc. (24.10.2018)
The course focuses on the interpretation of the scheme, the main concepts and terms bioculturology. All thematic areas of the subject of linking the concepts of culture and evolution, in the context of natural and social sciences. Special attention is paid to the interpretation of fundamental evolutionary models of culture created in the so-called. evolutionary social sciences. The aim of the course is to acquaint students with the development and the current state of bioculturologically-oriented concepts of man and culture. The main thematic areas: 1. Bioculturology as a culturological subdisciplína; 2. Theoretical approaches to culture in the natural and social sciences; 3. The basic questions of biological, genetic and cultural determinants of human behavior and experience; 4. development of evolutionary theories from antiquity to the 19th century. century; 5. the transformation of the paradigms of evolutionary biology in the 20th century. and 21. century; 6. Gnozeologic source of evolutionary social sciences; 7. development of evolutionary social sciences in the 20th century. the 21st century; 8. Model culture as a biological adaptation (human ethology, evolutionary psychology, sociobiologie); 9. Model culture as a system of behavioral adaptations (behavioral ecology of man); 10. culture as a Model system of replicators (Memetics); 11. culture as the product Model co-evolution (dual inheritance theory, the epidemiological approach, the evolution of culture cultural selection); 12. effects of evolutionary social sciences at culturologic thinking; 13. final summary: man, evolution and culture
Last update: doc. RNDr. Václav Vančata, CSc. (23.10.2018)
Předmět se zaměřuje na výklad systematiky, hlavních koncepcí a pojmů biokulturologie. Všechny tematické okruhy předmětu spojují pojmy kultura a evoluce, a to v kontextu přírodních a společenských věd. Zvláštní pozornost je věnována interpretaci stěžejních evolučních modelů kultury vytvářených v tzv. evolučních sociálních vědách. Cílem předmětu je seznámit posluchače s vývojem a současným stavem biokulturologicky orientovaných koncepcí člověka a kultury.
Hlavní tematické okruhy: 1. Biokulturologie jako kulturologická subdisciplína; 2. Teoretické přístupy ke kultuře v přírodních a společenských vědách; 3. Základní otázky biologické, genetické a kulturní determinace lidského chování a prožívání; 4. Vývoj evolučních teorií od starověku do 19. století; 5. Proměny paradigmat evoluční biologie ve 20. a 21. století; 6. Gnozeologické zdroje evolučních sociálních věd; 7. Vývoj evolučních sociálních věd ve 20. 21. století; 8. Model kultury jako biologické adaptace (etologie člověka, sociobiologie, evoluční psychologie); 9. Model kultury jako systému behaviorálních adaptací (behaviorální ekologie člověka); 10. Model kultury jako systému replikátorů (memetika); 11. Model kultury jako produktu koevoluce (teorie dvojí dědičnosti, epidemiologický přístup, evoluce kultury kulturním výběrem); 12. Vlivy evolučních sociálních věd na kulturologické myšlení; 13. Závěrečné shrnutí: člověk, evoluce a kultura
Aim of the course -
Last update: doc. RNDr. Václav Vančata, CSc. (24.10.2018)
The aim is to give a basic overview of bioculturology and lay out how to combine the concepts of culture and evolution, both in the context of natural and social sciences.
Last update: doc. RNDr. Václav Vančata, CSc. (23.10.2018)
Cílem je podat základní přehled biokulturologie a vyložit jak se spojují pojmy kultura a evoluce, a to jak v kontextu přírodních, tak i společenských věd.
Literature - Czech
Last update: doc. RNDr. Vasilis Teodoridis, Ph.D. (05.09.2017)
Základní studijní literatura:
Barrett, L. – Dunbar, R. – Lycett, J.: Evoluční psychologie člověka. Praha: Portál, 2007.
Blackmoreová, S.: Teorie memů. Praha: Portál, 2001.; Bowler, P.: Evolution: The History of an Idea. Berkeley, Los Angeles: University of California Press, 2003. ; Buss, D.: Evoluce touhy. Praha: Dauphin – Volvox Globator, 2009. ; Cosmides, L. – Tooby, J. – Barkow, J. (eds.).: The Adapted Mind. Oxford: Oxford Univesity Press, 1992. ; Darwin, C.: O původu člověka. Praha: Academia, 2006. ; Darwin, C.: O vzniku druhů přírodním výběrem. Praha: Academia, 2007. ; Dawkins R.: Sobecký gen. Praha: Mladá fronta, 1998. ; Dawkins, R.: Největší show pod Sluncem. Praha: Argo, Dokořán, 2011. ; Diamond, J.: Třetí šimpanz. Praha: Academia, 2003. ; Dunbar, R. – Knight, C. – Power, C. (eds.).: The Evolution of Culture. New Brunswick: Rutgers University Press, 2003. ; Dunbar, R.: Příběh rodu Homo. Praha: Academia, 2009. ; Gould, S.: Lživé kameny z Marakéše. Praha: Mladá fronta, 2011. ; Laland, K. – Brown, G.. Sense & Nonsense. Oxford: Oxford University Press, 2005. ; Marks, J.: Jsme téměř 100% šimpanzi? Praha: Academia, 2006. ; Ridley, M.: Červená královna. Praha: Mladá fronta, 1999. ; Segerstrale, U.: Defenders of the Truth. Oxford: Oxford University Press, 2001. ; Soukup, M.: Základy kulturní antropologie. Praha: Akademie veřejné správy, 2009. ; Soukup, M.: Kultura: biokulturologický přístup. Praha: Unie Comenius, 2011. ; Wilson, E.: O lidské přirozenosti. Praha: Nakladatelství Lidové noviny, 1993. ; Zrzavý, J. – Storch, D. – Mihulka, S.: Jak se dělá evoluce. Praha: Paseka, 2004.
Další odborná literatura:
Brockman, J. (ed.).: Třetí kultura. Praha: Academia, 2008. ; Flegr, J.: Evoluční biologie. Praha: Academia, 2005. ; Gould, S.: The Structure of Evolutionary Theory. Cambridge: Belknap Press of Harvard University Press, 2002. ; Klein, R.: The Human Career. Chicago: The University of Chicago Press, 2009. ; Komárek, S.: Obraz člověka a přírody v zrcadle biologie. Praha: Academia, 2008. ; Larson, E.: Evoluce. Praha: Slovart, 2009.
Requirements to the exam -
Last update: doc. RNDr. Václav Vančata, CSc. (24.10.2018)
Prepare a portfolio of studies and articles relevant in terms of the problems of dissertation and to prepare for the debate.
Last update: doc. RNDr. Václav Vančata, CSc. (23.10.2018)
Připravit portfolio studií a článků relevanních z hlediska problematiky doktorské disertační práce a připravit se k rozpravě.
Syllabus -
Last update: doc. RNDr. Václav Vančata, CSc. (24.10.2018)
1. Bioculturology and its importance;
2. Theoretical approaches to culture;
3. The basic questions of biological, genetic and cultural determinants of human behavior and experience;
4. The development of evolutionary theory;
5. The transformation of the paradigms of evolutionary biology in the 20th century. and 21. century;
6. Gnozeologic source of evolutionary social sciences;
7. Development of evolutionary social sciences in the 20th century. the 21st century;
8. Model culture as a biological adaptation;
9. Model culture as a system of behavioral adaptation
10. Memetics;
11. Culture as the product Model co-evolution;
12. Effects of evolutionary social sciences at culturology thinking;
13. Man, evolution and culture
Last update: doc. RNDr. Václav Vančata, CSc. (23.10.2018)
1. Biokulturologie a její význam;
2. Teoretické přístupy ke kultuře;
3. Základní otázky biologické, genetické a kulturní determinace lidského chování a prožívání;
4. Vývoj evolučních teorií;
5. Proměny paradigmat evoluční biologie ve 20. a 21. století;
6. Gnozeologické zdroje evolučních sociálních věd;
7. Vývoj evolučních sociálních věd ve 20. 21. století;
8. Model kultury jako biologické adaptace;
9. Model kultury jako systému behaviorálních adaptací
10. Memetika;
11. Model kultury jako produktu koevoluce;
12. Vlivy evolučních sociálních věd na kulturologické myšlení;
13. Člověk, evoluce a kultura
Course completion requirements -
Last update: doc. RNDr. Václav Vančata, CSc. (24.10.2018)
Passing the debate and analysis of the portfolio.
Last update: doc. RNDr. Václav Vančata, CSc. (23.10.2018)