SubjectsSubjects(version: 945)
Course, academic year 2023/2024
   Login via CAS
Social Pedagogy and Sociology of Education - OCDU19DV08
Title: Sociologie výchovy a sociální pedagogika
Guaranteed by: Katedra andragogiky a managementu vzdělávání (41-KAMV)
Faculty: Faculty of Education
Actual: from 2023
Semester: summer
E-Credits: 0
Examination process: summer s.:
Hours per week, examination: summer s.:0/0, Ex [HT]
Extent per academic year: 18 [hours]
Capacity: unknown / unknown (0)
Min. number of students: unlimited
4EU+: no
Virtual mobility / capacity: no
State of the course: not taught
Language: Czech
Teaching methods: combined
Teaching methods: combined
Note: enabled for web enrollment
Guarantor: PaedDr. Eva Marádová, CSc.
Annotation -
Last update: Mgr. David Mück (27.01.2023)
The aim is to equip the participants with the applicable knowledge of sociology of education and social pedagogy needed for the profession of teacher. The course focuses on the current topics of sociology of education (from the definition of the subject of this discipline to specific problems of sociology of education such as globalization, gender issues, school as an institution, functions of education and school, etc.) and related problems of family sociology. Attention is focused on changes in the family's value system and equality of chances in access to education. In close interconnection of two frontier scientific disciplines it acquaints students with the current concept of social pedagogy in our country and in the world. It offers different perspectives on the issue of education, especially on its social context. Attention is paid to the application of social pedagogy in the work of the class teacher, environmental education, the issue of social deviations, areas of work with risk and socially disadvantaged groups, prevention of risky manifestations of pupils' behavior.
Descriptors - Czech
Last update: Mgr. David Mück (27.01.2023)
Distanční výuka se řídí aktuálními pokyny PedF UK. Distanční forma – např. webináře, e-studijní opory, elektronické zdroje ke studiu, další studijní materiály apod. (LMS Moodle). Zadávané úkoly – odevzdání do prostředí LMS Moodle, k diskuzím bude využíváno Diskuzní fórum v LMS Moodle.
Literature - Czech
Last update: Mgr. David Mück (27.01.2023)

BENDL, S. Nárys sociální pedagogiky: studium: Vychovatelství, Pedagog volného času; kurz: Sociální pedagogika. Praha: Univerzita Karlova v Praze, Pedagogická fakulta, 2014. ISBN 978-80-7290-668-0.

MATĚJČEK, Z., J. DUNOVSKÝ a Z. DYTRYCH. Týrané, zneužívané a zanedbávané dítě [online]. [cit. 2019-04-06]. Dostupné z: http://195.113.37.40/handi/42/index.html

HAVLÍK, R. a J. KOŤA. Sociologie výchovy a školy. Vydání třetí. Praha: Portál, 2011. ISBN 978-80-262-0042-0.

HOPF, A. Sociální pedagogika pro učitele: pomoc pro každý všední den ve škole. Praha: Univerzita Karlova v Praze, Pedagogická fakulta, 2001. ISBN 80-7290-053-6.

JEDLIČKA, R. aj. KOŤA. Aktuální problémy výchovy: analýza a prevence sociálně patologických jevů u dětí a mládeže. Praha: Karolinum, 1998. ISBN 80-7184-555-8.

KOLÁŘ, M. Bolest šikanování: [cesta k zastavení epidemie šikanování ve školách]. 2. vyd. Praha: Portál, 2005. ISBN 80-7367-014-3.

KRAUS, B. a V. POLÁČKOVÁ. Člověk – prostředí – výchova: k otázkám sociální pedagogiky. Brno: Paido, 2001. Edice pedagogické literatury. ISBN 80-7315-004-2.

KRAUS, B. Základy sociální pedagogiky. Praha: Portál, 2008. ISBN 978-80-7367-383-3.

POTMĚŠILOVÁ, P. Sociální pedagogika v teorii a praxi. Olomouc: Univerzita Palackého v Olomouci, 2013. ISBN 978-80-244-3831-3.

PROCHÁZKA, M. Sociální pedagogika. Praha: Grada, 2012. ISBN 978-80-247-3470-5.

SAK, P, J. MAREŠ, H. NOVÁ, V. RICHTER, K. KOLESÁROVÁ a J. SKALKOVÁ. Člověk a vzdělání v informační společnosti. Praha: Portál, 2007. ISBN 978-80-7367-230-0.

SVOBODA,  Z.  Sociální pedagogika. Studijní opora Katedry pedagogiky Pedagogické fakulty Univerzity J. E. Purkyně v Ústí nad Labem. Dostupné z: http://chemistry.ujep.cz/userfiles/files/SOCIALNI%20PEDAGOGIKA%20-%20studijni%20opora.pdf

Syllabus - Czech
Last update: Mgr. David Mück (27.01.2023)

­Celospolečenský kontext výchovy a vzdělávání, úloha výchovy ve společnosti, kultuře, vztahy mezi výchovnými hodnotami a cíli a sociální strukturou.

­Sociální souvislosti rozvoje vzdělávání, rovnost přístupu ke vzdělávání, struktura a funkce výchovných institucí, sociální podmínky jejich činnosti.

­Sociologie rodiny – funkce rodiny, proměny současné rodiny, rodina jako sociální prostředí, spolupráce školy s rodičovskou veřejností.

­Sociologie dětí a mládeže, sociální zrání, vliv vrstevnických skupin na socializaci jedince, osvojování mužských a ženských rolí.

­Rozvoj osobnosti dětí a dospívajících v závislosti na různých typech sociálního prostředí, proměna intencionálního prostředí ve výchovných institucích v souvislosti s kurikulární reformou, děti a mládež jako ohrožená sociální skupina, vliv médií a komunity, projevy rizikového chování dětí a mládeže.

­Klima školy, výchovný systém školy, řád školy, žákovská samospráva, školní tradice.

­Žák a školní třída, sociální chování žáka, možnosti pedagogického ovlivnění, aktivní sociální učení, klima třídy, třídní učitel.

­Metody a techniky sociologického a sociálně pedagogického výzkumu.

Course completion requirements - Czech
Last update: Mgr. David Mück (27.01.2023)

Zkouška:

Zpracování seminární práce na zadané téma – případová studie.

Zkouška má formu klausurní práce.

 
Charles University | Information system of Charles University | http://www.cuni.cz/UKEN-329.html