Course attendants will be introduced to various ways on how to use digital applications in different types of <br>
memory institutions. Our main focus will be on GLAM (galleries, libraries, archives, museums). Because usage of <br>
these technologies is very diverse the course will focus on typical target groups and typical use cases - informing <br>
general public (1), supporting researchers (2), education and science communication (3). During the practical <br>
tasks we will continuously develop our own user experience. These user experiences will be used as a starting <br>
point for deeper understanding of digital applications development, evolution, deployment and maintenance. After <br>
the course students will better understand the basic principles of digital applications and they will be aware of <br>
main advantages as well as implementation and operational issues which have to be adressed in practice.<br>
Last update: Mgr. Nina Wanča, Ph.D. (17.01.2023)
Studenti a studentky se seznámí se možnostmi, jak využívat digitální aplikace v různých druzích paměťových institucích. Podmínkou účasti na kurzu je vlastní počítač nebo tablet/mobil s přístupem na internet (pokud vybavení nemáte k dispozici, kontaktujte vyučující, je možné vybavení zapůjčit). V kurzu se zaměříme zejména na instituce GLAM (galleries, libraries, archives, museums). Jelikož je využívání digitálních technologií různorodé, zaměříme se na typické cílové skupiny a typické situace, ve kterých jsou aplikace využívány:
(1) informace pro širokou veřejnost
(2) podpora badatelské činnosti
(3) edukační a vědecko-popularizační činnost
Během praktických cvičení budeme postupně rozvíjet vlastní uživatelskou zkušenost. Ta se stane odrazovým můstkem pro rozvoj hlubšího porozumění aplikacím, jejich tvorbě, vylepšování, nasazení a provozu.
Na konci kurzu absolventi a absolventky budou lépe rozumět principům, na kterých digitální aplikace stojí, a budou si vědomi hlavních přínosů, implementačních a provozních problémů, které je v praxi nutné řešit.
Aim of the course - Czech
Last update: Mgr. Nina Wanča, Ph.D. (17.01.2023)
Vzdělávací cíle předmětu - osvojit si principy testování digitálních aplikací - rozvinout vlastní uživatelskou zkušenost - dokázat analyzovat cíle institucí pro využívání digitálních aplikací - umět navrhovat vylepšení s ohledem na cíle instituce a uživatelské potřeby
Requirements to the exam - Czech
Last update: Mgr. Nina Wanča, Ph.D. (20.02.2024)
Požadavkem k zápočtu je:
a) Docházka v minimálním rozsahu 75 % (v přípradě absence bude úkol z hodiny vypracován doma a odevzdán e-mailem) b) Aktivní účast v hodinách (diskuse, praktická cvičení s pomocí pracovních listů) c) Na jednu hodinu bude nutná domácí příparava (čtení textů) d) Vypracování shrnutí testování 1. aplikace (cca 2 strany) d) Vypracovnbání vylepšení u 2. aplikace (termín: neděle 2. 6. 2024 ve 20.00)
Syllabus - Czech
Last update: Mgr. Nina Wanča, Ph.D. (17.01.2023)
1. Úvodní hodina (17. 2.) Prezentace předmětu a cílů výuky, nastavení očekávání, představení zápočtu a ujasnění pravidel spolupráce.
3. Informace pro širokou veřejnost (1) (3.3.) Kdo je cílová skupina "široká veřejnost", jak s ní pracovat a jak ji informovat. Prohlubování vlastní uživatelské dovednosti - uživatelské testování.
Testování: - webové stránky - mobilní aplikace muzea - komplexní portály (např. Kudyznudy) - turistické informace (region) - webové stránky (sekce kultura ve městě)
4. Informace pro širokou veřejnost (2) (10.3.) Analýza institucionálních cílů pro digitální aplikace testované v předchozí hodině. Analýza potřeb cílových skupin.
5. Informace pro širokou veřejnost (3) (17.3.) Tvůrčí práce - návrh na vylepšení digitální aplikace (nová funkce nebo vylepšení a úprava stávající funkce). Tvorba zadání pro implementaci - vysvětlení záměru na vylepšení, tvorba wireframu, tvorba zadání pro programátory. Seznámení s prostředím GitHub.
6. Podpora badatelské činnosti (1) (24.3.) Kdo je cílová skupina "odborná veřejnost", jak s ní pracovat a jak ji informovat. Prohlubování vlastní uživatelské dovednosti - uživatelské testování.
Testování: - databáze digitálních zdrojů - databáze uměleckých děl - knihovní katalog - webové stránky vědecké instituce - nástroje pro tvůrčí badatelskou práci (kolaborativní psaní, citační manažer, osobní databáze)
7. Podpora badatelské činnosti (2) (31.3.) Analýza institucionálních cílů pro digitální aplikace testované v předchozí hodině. Analýza potřeb cílových skupin.
8. Podpora badatelské činnosti (3) (14.4.) Tvůrčí práce - návrh na vylepšení digitální aplikace (nová funkce nebo vylepšení a úprava stávající funkce). Tvorba zadání pro implementaci - vysvětlení záměru na vylepšení, tvorba wireframu, tvorba zadání pro programátory.
9. Edukační a vědecko-popularizační činnost (1) (21.4.) Kdo je cílová skupina "odborná veřejnost", jak s ní pracovat a jak ji informovat. Prohlubování vlastní uživatelské dovednosti - uživatelské testování.
Testování: - virtuální výstava (různé druhy) - vzdělávací aplikace - digitální hra - vzdělávací portál
10. Edukační a vědecko-popularizační činnost (2) (28.4.) Analýza institucionálních cílů pro digitální aplikace testované v předchozí hodině. Analýza potřeb cílových skupin.
11. edukační a vědecko-popularizační činnost (3) (5.5.) Tvůrčí práce - návrh na vylepšení digitální aplikace (nová funkce nebo vylepšení a úprava stávající funkce). Tvorba zadání pro implementaci - vysvětlení záměru na vylepšení, tvorba wireframu, tvorba zadání pro programátory.
12. Závěrečná hodina (12. 5.) Reflexe kurzu - čím z kurzu odcházíme, jak můžeme využít informace z kurzu v praxi.