Last update: Mgr. et Mgr. Lenka Formánková, Ph.D. (01.02.2023)
Name of the course: Supervised Field Practice III B
Code of the course: ASCK100114
Lecturers: PhDr. Olga Havránková, Ph.D., Mgr. Kateřina Hejnová
Brief characteristics of the course:
Students shall perform 100 hours/year in two different types of organizations and participate in consequent supervisions and methodological seminars. The aim is to ensure the following:
- Students are able to identify the diversity of social work activities, specifics of individual target groups and workplaces.
- Students get identified with social work as a profession.
- Students are able to identify and use selected methods of social work.
- Students can apply theoretical knowledge into practice.
- Students are able to recognize their own possibilities and limits.
- Students are able to identify ethical dilemmas and reflect their attitudes towards them.
- Students are able to identify the value system, good practice, organizational structure and conceptual activities of the workplace.
- Students are able to perform an individual interview with a client and cooperate in a team.
- Students are able to reflect on themselves and their experience as well as on their personal and professional development.
- Students are able to identify and formulate their orders for supervision and use supervision as a reflection tool.
Final examination:
Students shall be evaluated based upon the quality of their report of field placement incl. attachments, evaluation made by the tutor of field placement, active participation and min. 80% attendance in supervision and methodological seminars. Students shall also continually builds their portfolio of professional practice and submit it for review at the end of the summer semester.
Recommended sources:
Havrdová, Z. (1999): Kompetence v praxi sociální práce
Zákon č. 89/2012 Sb., občanský zákoník
Zákon č. 108/2006 Sb. o sociálních službách
Zákon č. 359/1999 Sb. o sociálně právní ochraně dětí
Last update: Dana Myšková (04.01.2024)
Název předmětu: Supervidovaná praxe III B
Kód předmětu: ASCK100114
Garant: Mgr. Zuzana Truhlářová, Ph.D.
Přednášející: Mgr. et Mgr. Lenka Formánková, Ph.D.
Mezi výstupní znalosti, dovednosti a postoje studenta po absolvování odborné praxe ve 3. ročníku studia patří:
Student je schopen identifikovat rozmanitost činností sociální práce, specifika jednotlivých cílových skupin a pracovišť. Student se identifikuje se sociální prací jako profesí. Student umí používat některé z metod sociální práce. Student umí aplikovat teoretické znalosti do praxe. Student umí rozpoznat vlastní možnosti a limity, jakož i možnosti a limity pracoviště. Student umí identifikovat etická dilemata a reflektovat své postoje k nim. Student umí identifikovat hodnotový systém, dobrou praxi, organizaci a koncepční aktivity pracoviště. Student umí identifikovat a používat metody ověřování účinku činností pracoviště. Student umí vést individuální rozhovor s klientem a spolupracovat v týmu. Student je schopný reflektovat sebe sama a své zkušenosti a zamýšlet se nad svým osobním i profesním rozvojem. Student umí formulovat zakázku vůči supervizi a využívat supervizi jako nástroj reflexe.
Obsah kurzu:
Student vykoná praxi v rozsahu 50 hod./semestr, tj. 100 hod./rok. Odbornou praxi může absolvovat opět každý semestr v jiném zařízení nebo celý rok na jednom pracovišti. Výběr je student povinen zdůvodnit ve formuláři „Zpráva z odborné praxe“ a předložit ke schválení garantovi odborné praxe ještě před sjednáním smlouvy o zabezpečení odborné praxe s výcvikovým pracovištěm.
Navíc k samotnému výkonu odborné praxe se student účastní supervizí odborné praxe a metodických seminářů k odborné praxe.
Podmínky udělení atestace:
- odevzdání smlouvy o zabezpečení odborné praxe studenta, vč. obsahu odborné praxe, a zdůvodnění výběru výcvikového pracoviště (do konce září),
- odevzdání zprávy z odborné praxe, včetně kazuistiky a srovnání s obdobným typem služby/zařízení v zahraničí. Srovnání může vycházet z osobních zkušeností, odborné literatury či dalších zdrojů a mělo by obsahovat vlastní názor studenta (celkový rozsah zprávy vč. kazuistiky a zahraničního srovnání min. 8 stran; do posledního dne výuky v semestru),
- hodnocení tutorem odborné praxe,
- pravidelná účast a reflexe vlastních postojů a zkušeností na supervizích a metodických seminářích k odborné praxi, min. 80 % všech setkání.
Literatura:
BAŠTECKÁ, B., ČERMÁKOVÁ, V., KINKOR, M. (2016) Týmová supervize: teorie a praxe. Praha: Portál.
HAVRDOVÁ, Z. (1999) Kompetence v praxi sociální práce. Praha: Osmium.
KOPŘIVA, K. (2016) Lidský vztah jako součást profese. Praha: Portál.
MATOUŠEK, O. a kol. (2022) Strategie a postupy v sociální práci. Praha: Portál.
NAVRÁTILOVÁ, J. (2011) Pojetí praktického vzdělávání sociálních pracovníků. Disertační práce. Masarykova Univerzita v Brně.
PAZLAROVÁ, H. (2008) Praxe krok za krokem – manuál k odborným praxím. Praha: KSP FF UK.