Last update: doc. PhDr. Irena Parry Martínková, Ph.D. (29.01.2022)
The course introduces the basic philosophical aspects of research. It focuses on the problem of concepts, basic principles of defining concepts, and the problem of truth. Special attention is placed on ther role of language and interpretation of texts. Differences of research withihin philosophy, social sciences and natural sciences will be explained. The course will also discuss ethical aspects of research. The themes will be discussed with respect to problems that students face when preparing and writing their master thesis.
Last update: doc. PhDr. Irena Parry Martínková, Ph.D. (29.01.2022)
Předmět představuje základní filozofické aspekty výzkumné práce. Zaměřuje se na problematiku konceptů,
základní principy definování, bude diskutováno téma pravdy, zvláštní pozornost bude věnována jazyku a
problematice interpretace textů. Bude zdůrazněn rozdíl mezi typem výzkumu v rámci filozofie, sociálních věd a
přírodních věd. Dále se předmět bude věnovat etickým aspektům výzkumu. Tematika bude vztažena k problémům,
se kterými se studenti setkávají při přípravě a psaní svých diplomových prací.
Aim of the course
Last update: doc. PhDr. Irena Parry Martínková, Ph.D. (13.09.2023)
The basic learning outcomes are:
- students understand the basic principles of ethics in research and can apply them in research work;
- students oriented themselves in the problem of defining the basic concepts of scientific research and know the basic mistakes in defining concepts;
- students have the ability to critically evaluate existing definitions;
- students understand how science works at the most general level (especially the goals of science and the position of scientists in science);
- students have a more comprehensive approach to scientific work.
Literature -
Last update: doc. PhDr. Irena Parry Martínková, Ph.D. (29.01.2022)
Compulsory: (to be finalized)
Blahuš, P. On methodological aspects of building human movement science: psychometry and kinanthropology. Acta Universitatis Carolinae - Kinanthropologica, 2004, vol. 40, no. 2, p. 5-18.
Grondin, J. Introdcution to hermeneutics. XXXXXXX
Helsinki declaration WMA Available at: https://www.wma.net/policies-post/wma-declaration-of-helsinki-ethical-principles-for-medical-research-involving-human-subjects/
Parry, J. and Martinkova, I. (2021). The logic of categorisation in sport. European Journal of Sport Science 21(11), 1485-1491,
Plato. Meno
Popper, K. P. Logic of scientific research. XXXXXXXX Selected chapters.
Recommended:
Delanty, G. Social Science. Buckingham: Open University Press, 1997.
Kuhn, T. S. Strukture of scientific revolutions. XXXXXXXX Selected chapters.
Russell, B. The Problems of Philosophy. Oxford: Oxford University Press, 1976.
Wittgenstein, L. Philosophical Investigations. XXXXXXXX
Last update: Mgr. Linda Mejsnarová, Ph.D. (26.03.2021)
Povinná literatura:
Blahuš, P. On methodological aspects of building human movement science: psychometry and kinanthropology. Acta Universitatis Carolinae - Kinanthropologica, 2004, vol. 40, no. 2, p. 5-18.
Fajkus, B. Filosofie a metodologie vědy. Praha: Academia, 2005.
Fay, B. Současná filosofie sociálních věd. SLON 2002. Vybrané kapitoly.
Grondin, J. Úvod do hermeneutiky. Praha: Oikoymenh, 1997. Vybrané kapitoly.
Helsinská deklarace WMA Etické zásady pro lékařský výzkum s účastí lidských bytostí. Dostupné na: https://www.wma.net/wp-content/uploads/2016/11/Helsinska-deklarace-WMA-preklad-2013.pdf
Hempel, C. G. Filosofie přírodních věd. Červený Kostelec: Pavel Mervat, 2015. Vybrané kapitoly.
Hobza, P. Filosofie a věda. Praha: Oikoymenh, 2015. Vybrané kapitoly.
Kuhn, T. S. Struktura vědeckých revolucí. Praha: Oikoymenh, 1997. Vybrané kapitoly.
Peregrin, J. Filosofie jazyka. Praha: Triton, 2003. Vybrané kapitoly.
Russell, B. The Problems of Philosophy. Oxford: Oxford University Press, 1976.
Doporučená literatura:
Delanty, G. Social Science. Buckingham: Open University Press, 1997.
Popper, K. P. Logika vědeckého zkoumání. Praha: Oikoymenh, 1997.
Wittgenstein, L. Filosofická zkoumání. Praha: FÚ AVČR, 1993.
Requirements to the exam -
Last update: doc. PhDr. Irena Parry Martínková, Ph.D. (14.02.2023)
CREDIT: presentation in seminars (output: a definition of a basic concept corrected after discussion in teh class + filled in application for ethics committee) regular active participation (maximum 1 absence) preparation for seminars/study of texts
EXAM: oral exam
Last update: doc. PhDr. Irena Parry Martínková, Ph.D. (14.02.2023)
ZÁPOČET: - prezentace v hodině (s výstupem: výsledná formulace definice základního pojmu + vyplněná žádost pro etickou komisi) - pravidelná aktivní účast (maximálně 1 absence) - příprava na hodiny/studium literatury
ZKOUŠKA: - ústní zkouška
Syllabus -
Last update: doc. PhDr. Irena Parry Martínková, Ph.D. (29.01.2022)
1. Introduction. Historical development of science.
2. Ethical aspects of research - general explanation.
3. Ethical aspects of research - examples.
4. Philosophy and its methods. Problem of language and its relationship to theory.
5. Difference between research within philosophy - social sciences - natural sciences.
6. Problemas of translation of foreign texts.
7. The problem of defining concepts I. - principles for formulation of definitions.
8. The problem of defining concepts II. - discussion of examples of definitions, consequences for practice.
9. Popper's concept of science.
10. Scientific paradigmes (Kuhn).
11. Hermeneutics and interpretation.
12. The truth within philosophy of science and philosophy.
13. Science, values and scientific rationality.
14. Summary.
Last update: doc. PhDr. Irena Parry Martínková, Ph.D. (29.01.2022)
1. Úvod. Historický vývoj vědy.
2. Etické aspekty výzkumu - obecné pojetí.
3. Etické aspekty výzkumu - konkrétní příklady.
4. Filozofie a její metody. Problematika jazyka a jeho vztah k teorii.
5. Rozdíl mezi výzkumem v rámci filozofie, sociálních věd a přírodních věd.
6. Problematika překládání cizojazyčných textů.
7. Problematika definování I. - principy pro formulování definic.
8. Problematika definování II. - tvorba a diskuse konkrétních definic, důsledky pro praxi a život.
9. Popperovo pojetí vědy.
10. Problematika vědeckých paradigmat (Kuhn).
11. Hermeneutika a problematika interpretace.
12. Téma pravdy ve filozofii vědy a filozofii.
13. Věda, hodnoty a vědecká racionalita.
14. Souhrn.
Learning resources
Last update: doc. PhDr. Irena Parry Martínková, Ph.D. (29.01.2022)
Materials for students are on Moodle 1 (Faculty of Physical Education and Sport, Department of kinanthropology, name of the course).