|
|
|
||
Last update: prof. RNDr. Lubomír Hanel, CSc. (05.09.2021)
|
|
||
Last update: prof. RNDr. Lubomír Hanel, CSc. (05.09.2021)
Cílem předmětu je seznámit studenty s aprobací biologie s vědním oborem Invazní biologie, jeho obsahem, významem a praktickým využitím s důrazem na konkrétní příklady. Prohloubit znalosti o charakteristikách a vlastnostech invazních organismů, průběhu invazí (introdukce, aklimatizace, naturalizace), příčin a následků invazí, invazibility společenstev, vlivu invazních druhů na druhy autochtonní, boje s invazními druhy, eradikace invazních druhů, vzniku ferálních populací, příkladů významných invazních druhů ve světě, příkladů invazních druhů v ČR a EU, legislativy
|
|
||
Last update: prof. RNDr. Lubomír Hanel, CSc. (05.09.2021)
K samostudiu slouží prezentace v powerpointu, doporučená literatura a studijní opory |
|
||
Last update: prof. RNDr. Lubomír Hanel, CSc. (05.09.2021)
Hanel L., Andreska J. 2021: Základy invazní biologie pro pedagogy. Skriptum Pedf.UK Praha, e.verze Andreska J., Hanel L. 2014: Nepůvodní druhy a s nimi související pojmosloví. Biologie, chemie, zeměpis. SPN, 1: 4-7. Dvořák, L., 2006: Suchozemští plži a jejich invaze. Veronica, roč. 20, č. 2, str. 13. Gaisler, J., 2014: Šíření savců v České republice. Veronica, roč. 28, č. 2, str. 24-28. Görner, T., 2014: Přístup státní ochrany přírody k omezení a likvidaci invazních druhů. Veronica, roč. 28, č. 2, str. 29-31. Hanel L., Andreska J. 2013: Živočišní vetřelci v Austrálii. Biologie, chemie, zeměpis, 5: 211-214. Hendrych, R., 1978: Původní nebo nepůvodní rostliny naší květeny? Živa, č. 1, str. 2-5. Hendrych, R., 1978: Původní nebo nepůvodní rostliny naší květeny II. Živa, č. 2, str. 50-52. Hlaváč, V., Toman, A., 2001: Vetřelci v naší přírodě. Ochrana přírody, roč. 56, č. 7, str. 198-202. Dostupné na: www.casopis.ochranyprirody.cz. Chytrý, M., Pyšek, P., 2009: Kam se šíří zavlečené rostliny? 1: Rozdíly v invadovanosti velkých území. Živa, č. 1, str. 11-14. Chytrý, M., Pyšek, P., 2009: Kam se šíří zavlečené rostliny? 3: Obecné příčiny invazibility společenstev. Živa, č. 3, str. 110-112. Laštůvka, Z., ed., 1999: Klíněnka jírovcová (Cameraria ohridella). Veronica, Zvláštní příloha časopisu. 12 str. Lusk S., Lusková V., Hanel L. 2008: Nepůvodní druhy v ichtyofauně České republiky – jejich vliv a význam . Biodiverzita ichtyofauny ČR (VII): 96-113. Lusk S., Lusková V., Hanel L. 2011: Černý seznam nepůvodních invazivních druhů ryb České republiky.Biodiverzita ichtyofauny ČR. Biodiverzita ichtyofauny ČR, 8:79-97. Lusk S., Lusková V., Hanel L. 2011 : Nepůvodní druhy ryb – můžeme je zastavit nebo alespoň omezit? 7. ročník pracovní konference Říční krajina 7 se zaměřením na problematiku řek a okolní krajiny. Koalice pro řek o.p.s., Univerzita Palackého v Olomouci, Česká společnost pro krajinnou ekologii, Olomouc, 103-109. Marková, Z., Hejda, M., 2011: Invaze nepůvodních druhů rostlin jako environmentální problém. Živa, č. 1, str. 10-14 Matějček , T. 2005: Zavlečené druhy – metla ostrovních ekosystémů. In: Živa, 78, č. 3, s. 140–141. Matějček, T., 2009: Invazní druhy – aktuální environmentální problém. Geografické rozhledy, roč. 18, č. 3, s. 12–13. Mlíkovský, J., Stýblo, P., 2006: Nepůvodní druhy fauny a flóry České republiky. ČSOP, Praha, 496 s. Příhoda, A., 1996: Bolševník velkolepý (Heracleum mantegazzianum) – nežádoucí rostlina. Ochrana přírody, roč. 51, č. 2, str. 55-56. Pyšek, P., 1996: Biologické invaze I. Historické a geografické souvislosti. Živa, 1, str. 4-7. Pyšek, P., 1996: Biologické invaze II. Druhy a společenstva. Živa, 3, str. 102-105. Pyšek., P., Chytrý, M., Moravcová, L., Pergl, J., Perglová, I., Prach, K., Skálová, H., 2008: Návrh české terminologie vztahující se k rostlinným invazím. Zprávy České Botanické Společnosti, Praha, 43, Mater. 23, str. 219-222. Pyšek, P., Sádlo, J., 2004: Zavlečené rostliny - Sklízíme, co jsme zaseli?. Vesmír, roč. 83, č. 1, str. 35-40. Dostupné na: http://www.vesmir.cz |
|
||
Last update: prof. RNDr. Lubomír Hanel, CSc. (30.09.2020)
Distanční výuka bude probíhat on-line. V Moodlu je k dispozici 12 lekcí v powerpointu připravených pro samostudium. Studium předmětu bude probíhat průběžné v souladu s rozvrhem. Před každou lekcí obdrží e-mailem studenti informaci, na co se v následující lekci soustředit. Na konci každé lekce jsou uvedeny kontrolní otázky, které musí být vždy do další lekce (tzn. do následující středy) zaslány vyučujícímu na e-mail: lubomir.hanel@pedf.cuni.cz. Na závěr výuky vypracuje každý student/ka informační list o vybraném invazním druhu (na základě literatury a internetu zpracuje podrobné informace o původním výskytu, biologii a ekologii, způsobu a důvodech zavlečení, působení v novém ekosystému, způsobech boje s ním aj.). Otázky a připomínky zasílejte přednostně ve středu (den výuky dle rozvrhu), ale můžete i kdykoli jindy na e-mail vyučujícího (viz výše). Odkaz na lekce v Moodlu: ttps://dl1.cuni.cz/course/view.php?id=7830#section-0 |
|
||
Last update: prof. RNDr. Lubomír Hanel, CSc. (29.09.2020)
Pro úspěšné splnění předmětu bude nutné zpracovat informační list o vybraném invazním druhu (na základě literatury a internetu zpracuje podrobné informace o původním výskytu, biologii a ekologii, způsobu a důvodech zavlečení, působení v novém ekosystému, způsobech boje s ním aj.). Informační list bude zaslán vyučujícímu na adresu: lubomir.hanel@pedf.cuni.cz.
|
|
||
Last update: prof. RNDr. Lubomír Hanel, CSc. (05.09.2021)
1/ Úvod, definice oboru a historie, důvody zavlečení druhů, vlastnosti invazních druhů, faktory ovlivňující šíření, alochtonní a autochtonní druhy, introdukce a boj s invazními druhy, 2/ Introdukce a vymírání druhů (archeofyty/archeozoa, neofyty/neozoa, postup zavlečení a invaze, následky po zavlečení druhů, vymírání organismů) 3/ Příklady vlivu nebezpečných invazních druhů 4/ Rostlinné invaze (historie šíření nepůvodních rostlin, charakteristika a příklady invazních rostlin, důsledky invaze rostlinných druhů, možnosti prevence a likvidace, modelové příklady invazních rostlin v ČR) 5/ Ochrana bioty vs invazní druhy, introdukce, aklimatizace, naturalizace, translokace, 6/ Příklady invazních druhů bezobratlých živočichů 7/ Příklady invazních druhů obratlovců 8/ Invazní živočichové v České republice 9/ Invazní živočichové v ČR a EU
|
|
||
Last update: prof. RNDr. Lubomír Hanel, CSc. (05.09.2021)
Pro úspěšné splnění klasifikovaného zápočtu bude nutné zpracovat esej na zadané téma v rozsahu 4-6 stran textu nebo prezentaci v powerpointu (minimálně 10 slidů). Témata sdělí vyučující na začátku semináře. Prezentované studijní materiály nejsou veřejné a jsou určeny pouze pro potřeby výuky studentů Pedagogické fakulty Univerzity Karlovy. Jakékoliv sdílení těchto studijních materiálů a jejich další šíření bez souhlasu autora je považováno za neetické a může porušovat zákon a vnitřní předpisy Pedagogické fakulty Univerzity Karlovy. Autor tohoto studijního materiálu si vyhrazuje právo rozhodovat o dalším zveřejnění a šíření. Případným studentům se speciálními potřebami se doporučuje kontaktovat vyučujícího. Pokud by došlo ke změně stylu výuky (přechod na prezenční formu), budou studenti/studentky informováni. |
|
||
Last update: prof. RNDr. Lubomír Hanel, CSc. (05.09.2021)
http://www.europe-aliens.org/speciesFactsheet.do?speciesId=51120# h http://www.eppo.org/QUARANTINE/insects/Leptinotarsa_decemlineata/LPTNDE_ds. pdf http://invazky.krnap.cz/kestazeni.html https://life-moravka.msk.cz/doc/kridlatka_nahled_CJ_FIN2.pdf Metodika pro učitele: https://globe-czech.cz/_files/news-files/2183440_lekce-invazni-druhy.pdf |