SubjectsSubjects(version: 945)
Course, academic year 2017/2018
   Login via CAS
Pedagogy (Z) II - NPED039
Title: Pedagogika (Z) II
Guaranteed by: Department of Physics Education (32-KDF)
Faculty: Faculty of Mathematics and Physics
Actual: from 2015 to 2021
Semester: summer
E-Credits: 3
Hours per week, examination: summer s.:0/2, C [HT]
Capacity: unlimited
Min. number of students: unlimited
4EU+: no
Virtual mobility / capacity: no
State of the course: not taught
Language: Czech
Teaching methods: full-time
Teaching methods: full-time
Guarantor: RNDr. Pavla Zieleniecová, CSc.
Annotation -
Last update: T_KDF (11.06.2007)
The seminars of the course are oriented to practical training of teacher activities (planning and realization of a lesson; teacher speaking skills; traditionalism and alternative styles of teaching and education; diagnostics of student outcomes etc.). The content of the course is especially oriented to learning and instruction in mathematics and physics at secondary schools.
Literature - Czech
Last update: T_KDF (18.02.2009)

A. Základní prameny ke studiu:

Petty, G.: Moderní vyučování. Portál, Praha 1996

Průcha, J.: Přehled pedagogiky. Portál, Praha 2000

Skalková, J.: Obecná didaktika. ISV nakladatelství, Praha 1999

Bílá kniha ? Národní program rozvoje vzdělanosti v České republice. MŠMT, Praha 2001

B. Okruhy povinné a doporučené četby:

Povinná literatura: Komenský, J.A.: Didaktika analytická. Praha l946 či jiná vydání

Výběr I - nové směry pedagogického myšlení

Carlgren, F.: Výchova ke svobodě. Praha, Baltazar 1991

Holt, J.: Proč děti neprospívají? Praha, Agentura Strom 1995

Kovaliková, S.: Integrovaná tematická výuka. Kroměříž, Spirála

Pike, G., Selby, D.: Globální výchova. Praha, Grada 1994

Průcha, J.: Alternativní školy. Praha, Gaudeamus 1994

Rýdl, K.: Alternativní pedagogické hnutí v současné společnosti. Brno, Marek Zeman 1994 (

Rýdl, K.: Cesta k autonomní škole. Praha, Agentura Strom 1996

Schönebeck, H: Život s dětmi bez výchovy. Univerzita Pardubice 1997 (nebo jiný titul tohoto autora)

Singule, F.: Současné pedagogické směry a jejich psychologické souvislosti. Praha,SPN 1992

Výběr II - metody a formy výuky; hodnocení ve škole

Badegruber, B.: Otevřené učení ve 28 krocích. Praha, Portál 1997

Cangelosi, J. S.: Strategie řízení třídy. Jak získat a udržet spolupráci žáků při výuce. Praha, Portál 1994

Chráska, M.: Didaktické testy. Brno, Paido 1999

Průcha, J.: Pedagogická evaluace. Brno, Masarykova univerzita 1996

Schimunek, F. P.: Slovní hodnocení žáků. Praha, Portál 1995

Silberman, M.: 101 metod pro aktivní výcvik a vyučování.. (Osvědčené způsoby efektivního vyučování.) Praha, Portál 1997

Slavík, J.: Hodnocení v současné škole. Praha, Portál 1999

Výběr III - obecné otázky; učitel

Bertrand, Y.: Soudobé teorie vzdělávání. Praha, Portál 1998

Hrabal, V.: Jaký jsem učitel? Praha, SPN l988

Havlík, R., Novotná, M., Prokop, J.: Vybrané kapitoly ze sociologie výchovy a vzdělávání. Praha, Univerzita Karlova 1993

Mareš, J., Křivohlavý, J.: Komunikace ve škole. Brno, Masarykova univerzita 1995

Mareš, J., Slavík, J., Svatoš, T., Švec, V.: Učitelovo pojetí výuky. Brno, MU 1996

Pasch, M., ad.: Od vzdělávacího programu k vyučovací hodině.. Praha, Portál 1998

Pelikán, J.: Základy empirického výzkumu pedagogických jevů. Praha, Karolinum 1998

Průcha, J.: Moderní pedagogika. Praha, Portál 1997

Syllabus -
Last update: T_KDF (18.02.2009)

Teaching methods and the possible forms of organizing for instruction.

Tacit pedagogical knowledge: intuition and imitation. Classification of teaching methods. Lessons and lesson´s phases. Effective teaching strategies for fostering students learning and their implementation in classroom. Problem-solving, problem-oriented teaching, project methods, cooperative learning, heuristic teaching, discussion, team-teaching, role playing, etc. Didactic and standardised tests. Students assessment, marking (grading AmE) and verbal assessment, students´ self-evaluation. Organization forms of instruction, classroom management. Whole-class teaching, group work, and individualized instructions. The possible responses to diversity in the classroom (differentiated classroom).

The use of new information technologies for instruction: distance-learning, multimedia.

Open-teaching, inclusive education and constructivist approach.

Educational system.

Types of schools, Czech educational system, Czech School Inspection and school evaluation. Home-schooling (home-education), innovative schools ? examples and characteristics. ISCED (International Standard Classification of Education), International research projects in education (PISA, TIMSS, etc.), chatracteristics of educational systems in several foreign countries. Recent trends in educational policy, decentralization and school autonomy.

Literatura

 
Charles University | Information system of Charles University | http://www.cuni.cz/UKEN-329.html