|
|
|
||
Last update: T_KDF (11.06.2007)
|
|
||
Last update: T_KDF (18.02.2009)
A. Základní prameny ke studiu:
Petty, G.: Moderní vyučování. Portál, Praha 1996
Průcha, J.: Přehled pedagogiky. Portál, Praha 2000
Skalková, J.: Obecná didaktika. ISV nakladatelství, Praha 1999
Bílá kniha ? Národní program rozvoje vzdělanosti v České republice. MŠMT, Praha 2001
B. Okruhy povinné a doporučené četby:
Povinná literatura: Komenský, J.A.: Didaktika analytická. Praha l946 či jiná vydání
Výběr I - nové směry pedagogického myšlení
Carlgren, F.: Výchova ke svobodě. Praha, Baltazar 1991
Holt, J.: Proč děti neprospívají? Praha, Agentura Strom 1995
Kovaliková, S.: Integrovaná tematická výuka. Kroměříž, Spirála
Pike, G., Selby, D.: Globální výchova. Praha, Grada 1994
Průcha, J.: Alternativní školy. Praha, Gaudeamus 1994
Rýdl, K.: Alternativní pedagogické hnutí v současné společnosti. Brno, Marek Zeman 1994 (
Rýdl, K.: Cesta k autonomní škole. Praha, Agentura Strom 1996
Schönebeck, H: Život s dětmi bez výchovy. Univerzita Pardubice 1997 (nebo jiný titul tohoto autora)
Singule, F.: Současné pedagogické směry a jejich psychologické souvislosti. Praha,SPN 1992
Výběr II - metody a formy výuky; hodnocení ve škole
Badegruber, B.: Otevřené učení ve 28 krocích. Praha, Portál 1997
Cangelosi, J. S.: Strategie řízení třídy. Jak získat a udržet spolupráci žáků při výuce. Praha, Portál 1994
Chráska, M.: Didaktické testy. Brno, Paido 1999
Průcha, J.: Pedagogická evaluace. Brno, Masarykova univerzita 1996
Schimunek, F. P.: Slovní hodnocení žáků. Praha, Portál 1995
Silberman, M.: 101 metod pro aktivní výcvik a vyučování.. (Osvědčené způsoby efektivního vyučování.) Praha, Portál 1997
Slavík, J.: Hodnocení v současné škole. Praha, Portál 1999
Výběr III - obecné otázky; učitel
Bertrand, Y.: Soudobé teorie vzdělávání. Praha, Portál 1998
Hrabal, V.: Jaký jsem učitel? Praha, SPN l988
Havlík, R., Novotná, M., Prokop, J.: Vybrané kapitoly ze sociologie výchovy a vzdělávání. Praha, Univerzita Karlova 1993
Mareš, J., Křivohlavý, J.: Komunikace ve škole. Brno, Masarykova univerzita 1995
Mareš, J., Slavík, J., Svatoš, T., Švec, V.: Učitelovo pojetí výuky. Brno, MU 1996
Pasch, M., ad.: Od vzdělávacího programu k vyučovací hodině.. Praha, Portál 1998
Pelikán, J.: Základy empirického výzkumu pedagogických jevů. Praha, Karolinum 1998
Průcha, J.: Moderní pedagogika. Praha, Portál 1997 |
|
||
Last update: T_KDF (18.02.2009)
Teaching methods and the possible forms of organizing for instruction.
Tacit pedagogical knowledge: intuition and imitation. Classification of teaching methods. Lessons and lesson´s phases. Effective teaching strategies for fostering students learning and their implementation in classroom. Problem-solving, problem-oriented teaching, project methods, cooperative learning, heuristic teaching, discussion, team-teaching, role playing, etc. Didactic and standardised tests. Students assessment, marking (grading AmE) and verbal assessment, students´ self-evaluation. Organization forms of instruction, classroom management. Whole-class teaching, group work, and individualized instructions. The possible responses to diversity in the classroom (differentiated classroom).
The use of new information technologies for instruction: distance-learning, multimedia.
Open-teaching, inclusive education and constructivist approach.
Educational system.
Types of schools, Czech educational system, Czech School Inspection and school evaluation. Home-schooling (home-education), innovative schools ? examples and characteristics. ISCED (International Standard Classification of Education), International research projects in education (PISA, TIMSS, etc.), chatracteristics of educational systems in several foreign countries. Recent trends in educational policy, decentralization and school autonomy.
Literatura |