SubjectsSubjects(version: 945)
Course, academic year 2016/2017
   Login via CAS
Organisation and Management from a Value Perspective 2 - RDIK0302
Title: Organizace a management v hodnotové perspektivě 2
Guaranteed by: Department of Theological Ethics (27-TE)
Faculty: Protestant Theological Faculty
Actual: from 2016 to 2017
Semester: winter
Points: 6
E-Credits: 6
Examination process: winter s.:
Hours per week, examination: winter s.:0/10, C [HS]
Capacity: unknown / unknown (unknown)Schedule is not published yet, this information might be misleading.
Min. number of students: unlimited
4EU+: no
Virtual mobility / capacity: no
Key competences:  
State of the course: taught
Language: Czech
Teaching methods: combined
Teaching methods: combined
Level:  
Note: course can be enrolled in outside the study plan
enabled for web enrollment
Guarantor: PhDr. Bohumila Baštecká, Ph.D.
Co-requisite : RDIK0301
Incompatibility : RDI0302
Interchangeability : RDI0302
Is co-requisite for: RDIK0301
Is pre-requisite for: RDIK0801, RDIK0800
Is interchangeable with: RDI0302
Schedule   
Annotation - Czech
Last update: Mgr. Klára Maturová (26.04.2022)
VÝSLEDKEM PŘEDMĚTU je jeho absolvent/ka s nadhledem nad řízením organizací a především lidí včetně
řízení sebe sama.
PROFIL ABSOLVUJÍCÍCH
Absolvent/ka rozumí, co v sebe/řízení znamenají
•Hodnoty a ctnosti zodpovědnosti – důvěry - otevřenosti – čestnosti – rozvoje (Z-D-O-Č-R)
•Zásady služby/svobody - subsidiarity/solidarity – spolupráce/uznání/účasti (S-S-S-S-SPOL-UÚ)
•Komunikační pozice „Já jsem v pořádku – ty jsi v pořádku“
•Perspektiva odolnosti, vzájemné závislosti a rozhodujících změn
Absolvent/ka má způsobilost
•u sebe i organizace rozpoznávat vliv hodnot na sebe/řízení;
•u sebe i organizace rozpoznávat způsoby užití moci;
•u sebe i organizace rozpoznávat způsoby zacházení se změnou;
•(kritického) nadhledu nad vedením a rozvojem lidí a řízením organizací prostřednictvím teorie a vnímání sebe;
•rozpoznávat vlastní silné a slabé stránky ve zvolené oblasti studia řízení;
•prohloubit vlastní rozhled a nadhled ve zvolené oblasti studia řízení;
•využívat (pro výše uvedené) též křesťanské zdroje;
•užívat výše uvedené při spolupráci s (církevními) společenstvími
Aim of the course - Czech
Last update: Mgr. Klára Maturová (26.04.2022)

TEMATICKÉ OKRUHY PŘEDMĚTU

ORGANIZACE / SPOLEČENSTVÍ / TÝM jako systém ve svém prostředí

Poslání, vize, hodnoty (včetně biblického pojetí dobrého hospodáře); oddanost vs. svoboda, cíle, procesy, vztahy,

spolupráce, sítě, komunita. Schwartzova teorie hodnot; Higginsova teorie regulačního těžiště.

(Křesťanská) organizační kultura: historie organizace, ovlivňování kultury, vůdci, kulturní charakteristiky.

Komunitní přístup a identita komunitního pastoračního pracovníka (manažer rozvoje, agent změny, sociální

aktivista atp.) v občanské společnosti.

Vztahy s veřejností: včetně toho, jak se definuje veřejnost (stakeholders); budování pověsti a důvěry,

zodpovědnost.

MOC, její podoby a užití

Zodpovědnost ve vztahu k roli a úkolu leadera či manažera (řízení a vůdcovství; dobrý hospodář).

Základní procesy řízení: plánování - výkon/sebe-motivování - kontrola/hodnocení.

Strategické řízení, zavádění změny: změny, hrozby, rizika, krize; předcházení krizím,

příprava na ně a jejich zvládání v každodenním chodu organizace; dosahování hodnotového konsensu; dohody

„výhra - výhra“.

Participace: hierarchie vs. plochá struktura (pružné transdisciplinární týmy) ve vztahu k rozdělení zodpovědnosti a

moci. spolupráce, realizační dohody.

křesťanský management a jeho etická dilemata.

ÚČELNOST A ÚČINNOST

zisk, smysl, zdroje, rozvoj

Literature - Czech
Last update: Mgr. Klára Maturová (26.04.2022)

DOPORUČENÁ LITERATURA

ARMSTRONG, M., TAYLOR, St. (2015). Řízení lidských zdrojů. Praha: Grada. Kapitoly:

1. Podstata řízení lidských zdrojů;

8. Etický rozměr řízení lidských zdrojů;

10.5 Kultura organizace;

24. Rozvoj lídrů a manažerů;

31. Psychologická smlouva;

40. Politiky lidských zdrojů;

41.4 Vyřizování stížností;

46. Dovednosti v řešení problémů + 57. Dovednosti v řešení problémů s lidmi;

47. Dovednosti v analýze a kritickém myšlení;

48. Dovednosti v provádění výzkumů;

49. Dovednosti ve využívání statistiky;

54. Dovednosti ve vedení a usnadňování změn;

55. Dovednosti ve vedení lidí;

58. Dovednosti v řešení konfliktů

BĚLOHLÁVEK, F. KOŠŤAN, P., ŠULEŘ, O. (2006). Management. Brno: Computer Press.

BIBLE

DRUCKER, P. (1993). Management pro 21. století. Praha: Management Press.

DRUCKER, P. (1994). Řízení neziskových organizací. Praha: Management Press.

HOFSTEDE, Geert, HOFSTEDE, Gert Jan (2006). Kultury a organizace. Software lidské mysli. Praha: Linde.

KEŘKOVSKÝ, M., VYKYPĚL, O. (2006). Strategické řízení. Praha: C. H. Beck.

LUKÁŠOVÁ, R. 2010). Organizační kultura a její změna. Praha: Grada.

TICHÝ, M. (2006). Ovládání rizika. Praha: C. H. Beck.

VILÁŠEK, J. (2009). Krizové řízení. Praha: Karolinum.

VILÁŠEK, Josef, FUS, Jan (2013). Krizové řízení v ČR na počátku 21. století. Praha: Karolinum.

COVEY, S. R. (2006). 7 návyků skutečně efektivních lidí. Praha: Management Press.

HRONÍK, F. (2006). Rozvoj a vzdělávání pracovníků. Praha: Grada.

SUCHÝ, J., NÁHLOVSKÝ, P. (2006). Koučování v manažerské praxi. Praha: Grada.

ŠIGUT, Z. (2004). Firemní kultura a lidské zdroje. Praha: Aspi.

TWELVETREES, A. C. (2008). Community work. 4th ed. New York: Palgrave Macmillan.

HAMEL, G., BREEN, B. (2008). Budoucnost managementu. Praha: Management Press.

BAŠTECKÁ, B., ČERMÁKOVÁ, V., KINKOR, M. (2016). Týmová supervize. Praha: Portál. Část první: Svět

organizace.

Teaching methods - Czech
Last update: Mgr. Klára Maturová (26.04.2022)

Metody:

Sebehodnocení, hodnocení

Reflexe, sebereflexe

Plán rozvoje (ve vztahu k teoretickým oporám a na základě dotazníků)

Výklad + prezentace

Rozbor časopiseckých rozhovorů s lídry a manažery

(Diskuse s manažery - hosty)

Testy: Procesy a činnosti pro sdílený účel; Budování ctností; Řízení a vedení lidí, rozvoj lidských zdrojů

Cvičení Dobrý hospodář

Sebeposouzení

Prezentace referátu

Kolegiální recenzování

Předmět představuje 240 až 300 hodin práce, z toho u kombinovaných dvacet prezenčně.

Studenti vypracují referát na téma křesťanského či duchovního řízení a rozvoje lidí na základě knižních a

časopiseckých zdrojů (z toho min. dvou cizojazyčných) a zaměří se mj. zakotvení tématu v současném

managementu; vlastní předporozumění; kritickou reflexi včetně etických dilemat, sebeposouzení o splnění zadání;

kolegiální recenzi druhého referátu; zpracují jedno cvičení včetně teologické konzu

Course completion requirements - Czech
Last update: Mgr. Klára Maturová (26.04.2022)

PODMÍNKY ÚSPĚŠNÉHO UKONČENÍ PŘEDMĚTU

90% (u kombinovaných studentů 100%) prezence

referát k vybranému manažerskému tématu (prohloubená znalost)

zvládnutí testů

úplná cvičení

znalost a pochopení předmětu v rozsahu tematických okruhů a profilu absolvujících

DOKLADY O VÝSTUPECH

A.

Student/ka bude mít založeny desky, do nichž bude postupně ukládat jednotlivé „důkazy“ o splnění úkolů:

Ø Cvičení Dobrý hospodář v Bibli

Ø Dotazník sebe/řízení

Ø Dotazník Manažer a leader

Ø Dotazník Změna: chtěná, nechtěná, nevyhnutelná

Ø Referát

Ø Závěrečné sebehodnocení

Ø Plán profesního a osobního rozvoje pro roli studující/ho

B.

Referát na manažerské téma (postup dle „diplomového projektu“)

· Výběr manažerského tématu s využitím křesťanských zdrojů či aplikací v křesťanském (či „faith-based)

prostředí

· Osnova anotace (max. 1-2 normostrany)

Ø téma a jeho historické zakotvení v současném managementu s citacemi ve správné citační formě včetně stránek

Ø předporozumění

Ø cíl referátu/(výzkumné) otázky

Ø hlavní myšlenky s citacemi ve správné citační normě včetně stránek

Ø klíčová slova v češtině a angličtině

Ø kritická reflexe vyplývající ze srovnání zdrojů a nadhledu nad nimi (= stav poznání + co chci k tomu říct a

proč, nad čím jsou otazníky, z čeho čerpám); jaká jsou etická dilemata, pokud jsou?

Ø zdroje ve správném citačním tvaru (mohou být už na druhé straně)

Ø sebeposouzení o splnění zadání (může být už na druhé straně)

· zdroje: kromě učebnic v češtině, jimiž je dobré začít, minimálně pět vědecky solidních zdrojů, z toho min.

dva ze zahraničních renomovaných časopisů

· první strana bude rozeslána všem alespoň s denním předstihem

· bude přednesen na hodině (max. 10 minut!) a student/ka ho bude mít též založen v deskách včetně plného

znění zahraničních článků, jimž bude rozumět; na zkoušce se budeme vztahovat zvláště ke kapitolám Diskuse z

těchto článků

· Bez dobře připravené anotace a odpřednášeného referátu student/ka nepůjde ke zkoušce.

C.

Vědomostní testy s aplikací na pozici „studenta/studentky“

Ø Test 1 Řízení a vedení lidí, rozvoj lidských zdrojů (zdroj: Armstrong, Taylor)

Ø Test 2 Procesy a činnosti pro sdílený účel (zdroj: Baštecká, Čermáková, Kinkor)

Ø Test 3 Budování ctností (zdroj: Covey)

(Vědomostní test z oblasti Krizového řízení bude plněn v dalším semestru:

Test Krizové řízení podle knížky Viláška a Fuse; 70% úspěšných odpovědí znamená dobrý výsledek.)

 
Charles University | Information system of Charles University | http://www.cuni.cz/UKEN-329.html