SubjectsSubjects(version: 970)
Course, academic year 2016/2017
   Login via CAS
Diploma thesis seminar (geobotany) I - MB120S96A
Title: Seminář k diplomové práci (geobotanika) I
Czech title: Seminář k diplomové práci (geobotanika) I
Guaranteed by: Department of Botany (31-120)
Faculty: Faculty of Science
Actual: from 2015 to 2022
Semester: winter
E-Credits: 1
Examination process: winter s.:
Hours per week, examination: winter s.:0/2, C [HT]
Capacity: unlimited
Min. number of students: unlimited
4EU+: no
Virtual mobility / capacity: no
State of the course: taught
Language: Czech
Note: enabled for web enrollment
Guarantor: prof. RNDr. Tomáš Herben, CSc.
Teacher(s): prof. RNDr. Tomáš Herben, CSc.
Opinion survey results   Examination dates   Schedule   
Annotation -
Please note, the lectures are given in Czech language only.
The seminar consists of three modules:
(i) practical introduction to scientific writing (winter semester of even-numbered years). This is based on reading and discussion of recently published scientific papers and diploma theses, and practical writing on selected topics.
(ii) introduction to scientific literature (winter semester of odd-numbered years). This module provides a guide to reading and understanding scientific literature, analysis of contexts and citation analysis.
(iii) analysis and discussion of all current diploma projects (summer semester). The main aim here is to provide each diploma student a forum where he/she can freely present his/her ideas and aapproaches to the research subject, and enable the other students to participate in the discussions.
Last update: Herben Tomáš, prof. RNDr., CSc. (24.10.2019)
Syllabus - Czech


24.10. Úvod práce. 

Přečtěte úvod práce Harrison et al. 2006, a (teda přečtěte článek celý, abyste věděli o čem je řeč, ale diskutovat budeme jen úvod), a zkoumejte u něj (a) proč chtěl příslušnou práci autor dělat a co tím chtěl zjistit, (b) z jakých výchozích úvah vychází, a (c) jaké znalosti u čtenáře předpokládá/nepředpokládá.

Harrison S, Davies KF, Safford HD, et al. 2006 Beta diversity and the scale-dependence of the productivity-diversity relationship: a test in the Californian serpentine flora JOURNAL OF ECOLOGY 94 (1): 110-117

Současně přečtěte úvod práce Jany Lykiny (příloha na této stránce) a zkoumejte u něj totéž.

 

31.10. Úvod práce.

 (1) Napsat stručný úvod ke své budoucí DP. Prosím pošlete mi je do neděle podvečer  (18,00 hodin nejpozději). Během neděle večer je všechny vyvěsím sem.
(2) Přečíst úvody dvou lidí a zkoumat (a) výchozí body práce, (b) zda položené otázky vyplývají z předložené argumentace a jak. Každý přečte dva úvody bezprostředně následující v seznamu v ZIP souboru za jeho vlastním (a poslední pokračují opět od začátku)


Přečíst úvod diplomové práce Jany Duchoslavové  a přitom zkoumejte: (a) proč chtěl příslušnou práci autor dělat a co tím chtěl zjistit, (b) z jakých výchozích úvah vychází, a (c) jaké znalosti u čtenáře předpokládá/nepředpokládá. Zkuste příp. znázornit graficky.

 

7.11.

(1) Budeme diskutovat úvody, jež jsme zatím nediskutovali (Duongová, Skopalíková, Bartošová) - ze jmenovaných prosím každý přečtěte zbývající dva úvody, abyste je mohli na praktiku komentovat (zase se budeme snažit napřed o pohled z dálky, a potom se budeme věnovat jednotlivým odstavcům). Nové úvody vyvěsím v pátek večer. 

(2) Přečtete úvod práce Harisson et al. a zkoumejte, jaká tvrzení jsou doložena citacemi, a jaké citace to jsou (je třeba se kouknout na povahu práce do seznamu literatury). Totéž udělejte pro úvod Jany Duchoslavové.

 

14.11.

 

(1) Prohlídněte všechny citace v pracech Mason et al. (2011) a Svenning & Skov (2007), a zkuste je rozdělit do několika základních skupin (podle obsahu, na který hádám budete usuzovat jen podle názvu, ale to docela může stačit) a spočítejte počty citací v těchto jednotlivých skupinách. Masona ctou ti, jejichz pocatecni pismena prijmeni jsou A-M, Svenninga ti ostatni. (Prosim pracujte samostatne - pak zkusime vysledky srovnat.)

   pro Mason:

    (*) ekologie spolecenstev, obecne
    (*) funkcni vlastnosti (traits) a jejich role v usporadani rostlinnych spolecenstev
    (*) metodologické práce
    (*) ucebnice, monografie
    (*) metodologické práce
    (*) ostatni
   

pro Svenning:

    (*) prace o migracich
    (*) paleoekologicke prace
    (*) práce o determinantech rozsireni, zejmena o klimatu a klimatickych obalkach
    (*) ucebnice, monografie
    (*) metodologické práce

    Zkuste se zamyslet, co lze z těchto zjištění vyvodit o povaze sledovaných prací.

 

    Svenning JC and Skov (2007) Could the tree diversity pattern in Europe be generated by postglacial dispersal limitation? Ecology Letters, (2007) 10: 453–460

    Mason, Norman W. H.; de Bello, Francesco; Dolezal, Jiri; et al. (2011) Niche overlap reveals the effects of competition, disturbance and contrasting assembly processes in experimental grassland communities. JOURNAL OF ECOLOGY  99: 788-796 



(2) Pro následující téma: (i) shrňte nejdůležitější současné poznatky ve věci, (ii) najděte dva až tři nejdůležitější články, které se tím zabývají a řekněte, co ukazuje na to, že jsou nejdůležitější, a (iii) stručně nás informujte o postupu, který jste použili. Pracujte především s Web of Science. (Každý pracuje samostatně - ať se ukáže, zda najdou podobné práce.)

Témata:

    (i) Jak (a jakými mechanismy) diversita určuje produktivitu a další vlastnosti porostu (ti, jejichz pocatecni pismena prijmeni jsou A-M)
    (ii) Jak lze experimentálně testovat vliv species pool na druhovou diversitu u rostlin (ti, jejichz pocatecni pismena prijmeni jsou N-Z)
    (iii) Jak souvisí velikost genomu s růstovou rychlostí, a případně populační růstovou rychlostí? (dobrovolnici)

 

(3) Přečtěte úvody, jež jsme jeste necetli s ohledem na citace (31.10. nebo 7.11.), a zkuste rozmyslet, která tvrzení by bylo záhodno doložit citacemi a jaké povahy by ty citace měly být (nemusí jít o konkrétní práíce, důležitý je typ práce)

 

21.11.

(1) Přečíst diskusi článku Harrison a zkoumat: (a) jaké části diskuse se vztahují k položeným otázkám a jak na ně odpovídají, včetně úvahy o tom, jak jsou odpovědi spolehlivé, (b) s jakými jinými pracemi zabývajícími se podobným problémem to srovnávají, (c) výhled (co dál). K tomu je třeba přečíst znovu úvod (diskuse vždycky navazuje na úvod) a výsledky (protože diskuse je diskuse výsledků). Totéž udělejte s článkem Svenning a Skov (citace výše)

(2) Přečíst diskusi DP Jany Duchoslavové a zkoumat: (a) jaké části diskuse se vztahují k položeným otázkám a jak na ně odpovídají, včetně úvahy o tom, jak jsou odpovědi spolehlivé, (b) s jakými jinými pracemi zabývajícími se podobným problémem to srovnávají, (c) výhled (co dál). K tomu je třeba přečíst znovu úvod (diskuse vždycky navazuje na úvod) a výsledky (protože diskuse je diskuse výsledků)

(3) Přečíst metodiky obou DP a zkoumat, zda podle popisu metod by se dala práce přesně zopakovat. Pokud se Vám zdá, že nějaká potřebná informace schází, zkuste zhodnotit, zda je důležitá nebo ne.

(4) analogicky prozkoumat metodiku článku Harrison

 

 

28.11.

Napsat metodiku (části) své budoucí DP; pošlete mi je do neděle do šesti hodin večer. Současně s metodikou napište také poslední odstavec úvodu (aby bylo zřejmé, jak výběr metod vychází z otázek práce).

Každý prozkoumá dvě metodiky podle známého schématu, tj. dvě metodiky  lidí za ním následujících. Ti, co metodiku nedodali, přečtou všechny! Mějte prosím metodiky k disposici na praktiku, ať můžeme na jednotlivá místa odkazovat. Metodiky jsou v tomto pořadí: Novakova, Simak, Konecna, Bartosova, Dungova, Pojslova, Pankova, Prach, Skopalikova.

 

 

5.12.

(1) Obrázky z literatury. Prohlédněte si dva články, co jsme četli na geobotanice (Pakeman et al a Qian et al.) a prozkoumejte, jaké tam jsou obrázky, proč tam jsou, jak jsou strukturovány a popsány.

Qian H., Fridley JD, Palmer MW 2007. The Latitudinal Gradient of Species-Area Relationships for Vascular Plants of North America. Am. Nat. 170, pp. 690-701

Pakeman, R.J.; Reid, C.L.; Lennon, J.J. & Kent, M. 2007. Possible interactions between environmental factors in determining species optima. Journal of Vegetation Science 19: 201-208, 2008

(2) Shrňte podstatnou informaci ze své budoucí DP (lze z vymyšlených dat - tak jak si je představujete) jedním obrázkem a jednou tabulkou. Příp. udělejte dvě varianty. Napište k nim legendu (pořádně!). U obrázků rovněž dobře popište osy.

(3) U DP (Duchoslavová, Lykina) napište abstrakt (česky) v délce 150 slov.

Úkoly přineste s sebou i v elektronické podobě, ať si je můžeme promítnout a diskutovat, recensenty přidělíme až na místě.

 

 

12.12.

 

(1) Prohlédněte si abstrakty u Harrison, Qian a Pakeman. Zkoumejte, z jakých části jsou složeny (i u graficky nestrukturovaných abstraktů) a jak velké podíl celku tyto části tvoří

(2) U DP (Duchoslavová, Lykina) napište abstrakt (česky) v délce max. 150 slov. (ale v rámci tohoto limitu co nejdelší - ať je prostor něco sdělit)

(3) Připravte si prezentace (nejlépe na téma DP, ale není podmínkou) v délce přesně 10 min. Dbejte na logičnost a organizovanost celého sdělení (ať to má hlavu a patu). Zatím jen Skopalíková a Nováková, ostatní příště.

 

 

 

19.12.

 se nekonalo.

 

2.1.

se nekoná

 

9.1.

se koná v prodloužené versi (od dvou do pěti, ale uděláme si pauzu)

(1)  Připravte si prezentace (nejlépe na téma DP, ale není podmínkou) v délce přesně 10 min. Dbejte na logičnost a organizovanost celého sdělení (ať to má hlavu a patu). Budeme je postupně procházet a diskutovat.

(2) Domluvte se po dvojicích, a každá dvojice nechť se zmocní nějakého posteru (např. z chodby) a přinese jej s sebou (máte-li poster vlastní, je velmi vítáno přinesete-li tento). Připravte si prosím kritiku - co je dobře a proč, co je špatně a proč. 

 

 

 

 


 

Last update: Herben Tomáš, prof. RNDr., CSc. (04.10.2017)
 
Charles University | Information system of Charles University | http://www.cuni.cz/UKEN-329.html