SubjectsSubjects(version: 970)
Course, academic year 2014/2015
   Login via CAS
Didactics of Art Education IV - O01321166
Title: Didaktika výtvarné výchovy IV
Guaranteed by: Katedra výtvarné výchovy (41-KVV)
Faculty: Faculty of Education
Actual: from 2012 to 2017
Semester: summer
E-Credits: 2
Examination process: summer s.:
Hours per week, examination: summer s.:0/2, Ex [HT]
Capacity: unknown / 8 (20)
Min. number of students: unlimited
4EU+: no
Virtual mobility / capacity: no
State of the course: taught
Language: Czech
Teaching methods: full-time
Note: course can be enrolled in outside the study plan
enabled for web enrollment
priority enrollment if the course is part of the study plan
Guarantor: PaedDr. Helena Hazuková, CSc.
Mgr. Magdalena Novotná, Ph.D.
Teacher(s): Mgr. Magdalena Novotná, Ph.D.
Classification: Arts > General Subjects
Pre-requisite : O01321063, O01321134, O01321165
Is pre-requisite for: O01321262, O01321167, O01321168
Annotation -
Evalution and asseessment in art education : Specific psycho-didactic features of evalution in art education in primary schoo. Kinds, methods and criteria of assessment. Students deal with the issue of providing ongoing verbal feedback to pupils and the methodology of developing self-esteem and peer assessment.
Last update: Novotná Magdalena, Mgr., Ph.D. (28.01.2022)
Aim of the course -

To make a professional look at qualities of art education process and its results. To give basis to understanding of children art as a starting point for pedagogical diagnsotics and techer´s deciding in Art education siutations.

Last update: Novotná Magdalena, Mgr., Ph.D. (02.02.2021)
Literature -

DYLAN, W., LEAHYOVÁ, S. Zavádění formativního hodnocení. Čtení pomáhá a EDUkační LABoratoř, z.s. 2016

FULKOVÁ, M. Diskurs umění a vzdělávání. Praha: Nakladatelství H&H, 2008. ISBN 978-80-7319-076-7

KORTHAGEN, F., KESSELS, J., KOSTER, B., LAGERWERF, WUBBELS, T. Didaktika realistického vzdělávání učitelů. Brno: Paido 2011

SLAVÍK, J. Hodnocení v současné škole. Praha: Portál 1999. ISBN 80-7178-262-9

TOMKOVÁ, A. Práce s žákovským portfoliem v primární škole. In Školní vzdělávací program krok za krokem. Praha:

Verlag Dashofer 2005

 

HAZUKOVÁ, H. Problémy utváření funkčního slovníku učitele ve výtvarné výchově (2005).. In J. Slavík (Ed.),

Multidisciplinární komunikace: Problém a princip všeobecného vzdělávání (pp. 304–326). Praha: UK

JANÍK, T. Akční výzkum jako cesta ke zkvalitňování pedagogické praxe. In: Maňák, J.; ŠVEC, V. Cesty pedagogického

výzkumu. Brno: Paido, 2004

ŠVAŘÍČEK, R. ŠEĎOVÁ, K. a kol. Kvalitativní výzkum v pedagogických vědách. Praha: Portál 2007, 2017

UHL SKŘIVANOVÁ, V. Pedagogika umění-umění pedagogiky. Ústí n. Labem: UJEP 2014.

Last update: Novotná Magdalena, Mgr., Ph.D. (02.02.2021)
Teaching methods -

lecture, analysis of the educational process, video-analysis, planning of the lessons, reflective dialogue, artwork analysis, portfolio, qualitative research methods 

Last update: Novotná Magdalena, Mgr., Ph.D. (07.02.2018)
Requirements to the exam -
active participation in lectures and seminars
continuous fulfillment of assigned tasks

study of literature

cooperation in the research

oral colloquial exam
Last update: Novotná Magdalena, Mgr., Ph.D. (02.02.2021)
Syllabus -
The content of the course is the reflection and evaluation of the art process and its possibilities in primary education. Following
for the subject Reflective practice, students notice the relationship between the art process and its product. They observe and study species and
methods of reflection and evaluation in AE, via video recordings from school practice. 
They learn to design appropriate ways of feedback in connection with the logic of art tasks, their curriculum, goals, art tools and individual visual media.
Last update: Novotná Magdalena, Mgr., Ph.D. (02.02.2021)
 
Charles University | Information system of Charles University | http://www.cuni.cz/UKEN-329.html