SubjectsSubjects(version: 964)
Course, academic year 2024/2025
   Login via CAS
Practical language and regional studies I - OPBG4G011A
Title: Jazyková cvičení a reálie I
Guaranteed by: Katedra germanistiky (41-KG)
Faculty: Faculty of Education
Actual: from 2022
Semester: winter
E-Credits: 4
Examination process: winter s.:
Hours per week, examination: winter s.:1/2, C+Ex [HT]
Extent per academic year: 0 [hours]
Capacity: 55 / 48 (unknown)
Min. number of students: unlimited
4EU+: no
Virtual mobility / capacity: no
State of the course: taught
Language: German
Teaching methods: full-time
Note: course can be enrolled in outside the study plan
enabled for web enrollment
priority enrollment if the course is part of the study plan
Guarantor: Mgr. Eva Markvartová, Ph.D.
Teacher(s): PhDr. Ing. Jindra Broukalová, Ph.D.
Carolina Meyer
prof. PhDr. Milan Tvrdík, CSc.
Annotation -
In the language exercises, students work on selected grammatical phenomena of the German language on the basis of common texts; the language exercises also support the development of all four communicative skills (listening, speaking, reading and writing). The focus is on improving students' expressive skills in grammar and vocabulary, with the aim of gradually reaching B2+ level. Beyond the practice of grammatical phenomena designed for all seminar groups, the language exercises also provide opportunities to address the individual language improvement needs of each student. Overview of the main topics. Conversational topics: family, occupation, study, job application, cover letter. The course includes a lecture on the culture and history of the German-speaking countries. This semester's program includes basic data on German, Austrian, and Swiss history from the 19th to the 21st centuries in a European context.
Last update: Markvartová Eva, Mgr., Ph.D. (03.09.2024)
Aim of the course - Czech

Studující

  • vyjadřuje se srozumitelně a podrobně k široké škále témat (v ZS rodina, povolání, studium, žádost o místo, motivační dopis),
  • vysvětí své stanovisko k aktuálním otázkám a uvádí výhody a nevýhody různých řešení,
  • píše srozumitelné texty na širokou škálu témat,
  • obhájí nebo vyvrátí určitý názor v diskusi v německém jazyce,
  • má přehled o středoevropském vývoji s přihlédnutím k Českým zemím,
  • zařadí hlavní události a základní údaje v časové ose,
  • analyzuje rozhodující podněty k převratným dobovým událostem: Vídeňský kongres, vznik samostatného Německa, první světová válka, rozpad Rakouska-Uherska, střední Evropa mezi dvěma válkami, vznik dvou německých států, znovusjednocení, Evropská unie.
Last update: Markvartová Eva, Mgr., Ph.D. (19.09.2024)
Descriptors - Czech
Celková časová zátěž studenta 120 hodin
Přidělené kredity 4
Zakončení Z+Zk
Přímá výuka  
Přednášky: 1
Cvičení: 2
Příprava na výuku  
Doba očekávané přípravy na 1 hodinu přednášky 0 minut
Doba očekávané přípravy na 1 cvičení 60 minut
Samostudium literatury (za semestr) 0 hodin
Práce se studijními materiály (za semestr) 6 hodin
Plnění průběžných úkolů (za semestr) 9 hodin
Plnění předmětu  
Seminární práce 0 hodin
Příprava na zápočet 15 hodin
Příprava na zkoušku a zkouška 30 hodin
Last update: Nečasová Pavla, PhDr., Ph.D. (23.09.2024)
Literature - Czech

DUSILOVÁ, D. et al. Sprechen Sie Deutsch? Učebnice němčiny pro střední a jazykové školy. 4. 1. vyd. Praha: Polyglot, 1999. ISBN 80-86195-06-6.

HÖPPNEROVÁ, V., KERNEROVÁ J. Němčina v hospodářství. 4., přeprac. vyd. Praha: Ekopress, 2008. ISBN 978-80-86929-40-8.

HÖPPNEROVÁ, V. Deutsch an der Uni: němčina pro vysoké školy. 2., rozš. vyd. Praha: Ekopress, 2009. ISBN 978-80-86929-42-2.

KOITHAN, U., MAYR-SIEBER, T. et al.: Aspekte neu. Mittelstufe Deutsch. Stuttgart: Ernst Klett Sprachen 2018. ISBN 978-3-12-605024-1.

MENZEL, F., HEŘMANOVÁ-MENZELOVÁ, R. Tematická učebnice němčiny. Jihlava: Jazyková škola Jihlava, 2002.

SANDER, I., DANIELS, A.; KÖHL-KUHN R. et al. Mittelpunkt neu B2: Deutsch als Fremdsprache für Fortgeschrittene. Stuttgart: Ernst Klett Sprachen, 2016. Deutsch als Fremdsprache. ISBN 978-3-12-676653-1.

MÜLLER, H. M. Schlaglichter der deutschen Geschichte. 3. Aufl. Bonn: Bundeszentrale für politische Bildung, 2009. ISBN 3-89331-486-5. (v českém vydání: Dějiny Německa. Praha: Lidové noviny, 1996. ISBN 80-7106-125-5.)

CONTZE, W., HENSCHEL, V. Deutsche Geschichte : Epochen und Daten. 6. Aufl. Darmstadt: Wissenschaftliche Buchgesellschaft, 1996.

ZÖLLNER, E. Geschichte Österreichs. Wien: Verlag für Geschichte und Politik, 1990. ISBN 3-7028-0304-1.

VEBER, V., HLAVÁČEK, I. et. al. Dějiny Rakouska. Praha: nakl. Lidové noviny, 2002. ISBN 80-7106-491-2.

FAHRNI, D. Schweizer Geschichte. 7. Aufl. Zürich: Pro Helvetia, 1996. ISBN 3-908102-49-9.

HILGEMANN, W., KINDER, H. dtv- Atlas zur Weltgeschichte. 34. Aufl. München: 2000. ISBN 3-423-03001-1. (v českém vydání: Encyklopedický atlas světových dějin. Praha: Lidové noviny, 1998. ISBN 80-7106-243-X.)

 

 

Last update: Markvartová Eva, Mgr., Ph.D. (03.09.2024)
Requirements to the exam - Czech

Zápočet z dějin NMZ:

  • aktivní účast na přednášce,
  • krátký test, který lze jednou opakovat.

Zkouška z jazykových cvičení:

  • test – na minimálně 70% úspěšnosti, celkem 3 pokusy (1 řádný a 2 opravné).
Last update: Nečasová Pavla, PhDr., Ph.D. (17.09.2024)
Syllabus - Czech

Sylabus semináře:

  1. Mein Leben und meine Familie
  2. Passiv in allen sechs Tempora
  3. Passiv in allen sechs Tempora, Wiederholung
  4. Vorgans- und Zustandspassiv
  5. Umschreibungsformen des Passivs
  6. Wortstellung im Haupt- und Nebensatz, Negation
  7. Konjunktiv II und seine Bildung
  8. Konjunktiv II und seine Umschreibung
  9. Konjunktiv II und sein Gebrauch
  10. Textarbeit
  11. Textarbeit

Sylabus přednášky:

  1. Vídeňský kongres, politické ideje od 19. století
  2. Německá říše 1871-1918
  3. Výmarská republika
  4. Třetí říše
  5. Evropa po druhé světové válce
  6. SRN 1949-1990
  7. NDR 1949-1990
  8. znovusjednocené Německo
  9. Rakousko v 19. a 20. století
  10. Švýcarsko a jeho neutralita

 

Last update: Nečasová Pavla, PhDr., Ph.D. (23.09.2024)
Learning outcomes - Czech

Studující:

  • ovládá nově probrané gramatické jevy (trpný rod, slovosled, negaci, konjuktiv préterita, konjunktiv plusquamperfekta),
  • propojí je s již známými gramatickými jevy a používá tyto znalosti v psaném i mluveném projevu,
  • aktivně používá novou slovní zásobu, účastní se rozhovoru natolik plynule a spontánně, že může vést běžný rozhovor s rodilými mluvčími, aniž by to představovalo zvýšené úsilí pro kteréhokoliv účastníka interakce,
  • porozumí hlavním myšlenkám složitých textů týkajících se jak konkrétních, tak abstraktních témat včetně odborně zaměřených diskusí ve svém oboru,
  • píše srozumitelné podrobné texty na širokou škálu témat a vysvětlí své názorové stanovisko týkající se aktuálního problému s uvedením výhod a nevýhod různých možností,
  • rozumí článkům a zprávám, textům současné prózy, delším promluvám a přednáškám a většině filmů ve spisovném jazyce,
  • dokáže sledovat i složitou výměnu názorů,
  • porozumí vývojovým tendencím v německých a rakouských dějinách v 19. a 20. století,
  • uvědomí si a porovná rozdíly ve vývojových fázích Německa, Rakouska a Švýcarska,
  • vyjmenuje a charakterizuje základní politické ideje 19. a 20. století: konzervativismus, liberalismus, demokratismus a nacionalismus ve všech jejich odstínech od krajní pravice po krajní levici,
  • zformuluje důvody vzniku obou světových válek a zhodnotí roli Německa v nich,
  • uvede argumenty pro vznik rozděleného Německa po druhé světové válce a popíše NSR a NDR,
  • zhodnotí roli Rakouska a Švýcarska jako neutrálních států,
  • uvede příklady z role německy mluvících zemích v Evropské unii po roce 1990.
Last update: Nečasová Pavla, PhDr., Ph.D. (23.09.2024)
 
Charles University | Information system of Charles University | http://www.cuni.cz/UKEN-329.html