Methodology II - O02307040
Title: Lingvodidaktika II
Guaranteed by: Katedra germanistiky (41-KG)
Faculty: Faculty of Education
Actual: from 2012
Semester: summer
E-Credits: 3
Examination process: summer s.:
Hours per week, examination: summer s.:1/2, C+Ex [HT]
Capacity: unknown / unknown (unknown)
Min. number of students: unlimited
4EU+: no
Virtual mobility / capacity: no
State of the course: not taught
Language: German
Teaching methods: full-time
Teaching methods: full-time
Explanation: Rok4
Old code: LING
Note: course can be enrolled in outside the study plan
enabled for web enrollment
priority enrollment if the course is part of the study plan
Guarantor: PhDr. Pavla Nečasová, Ph.D.
Classification: Teaching > German
Pre-requisite : O02307039
Is pre-requisite for: O02307045
Opinion survey results   Examination dates   Schedule   Noticeboard   
Annotation -
Language competences and linguistic resources, objectives and content. Course content characteristics. Linguistic and communicative competences. Linguistic resources. Thematic and operational focus of the course. The role of communicative language competence in modern foreign language teaching methodology (educational and socio-cultural aspects, future perspectives). Understanding the terms of linguistic, socio-linguistic and pragmatic competences. Ways of presentation, consolidation and codification within different levels of language functioning. Basic didactic rules for language acquisition. Stages of language learning. Typology of activities. Classroom teaching and teaching units from the perspective of learner´s strategies and activities as well as the role of a teacher. Description of methods used in German teaching. Types, structure and organisational forms of foreign language lessons. Diversification and individualisation of the training sessions, student learning autonomy. Importance of assessment (monitoring, correction, evaluation). Interpretation of "mistakes" in different methodological approaches.
Last update: Erudio ()
Literature - Czech

HENDRICH, J. a kol. Didaktika cizích jazyků. Praha : SPN, 1988.

BENEŠ, E. Metodika vyučování CJ. Praha : SPN, 1969.

CHODĚRA, R. Didaktika cizích jazyků : Úvod do vědního oboru. Praha : ACADEMIA, 2006. ISBN 80-200-1213-3.

BAUSCH, K.R.; CHRIST, H.; KRUMM, H.J. Handbuch Fremdsprachenunterricht. 3. überarbeitete und erweiterte Aufl. Tübingen; Basel : Francke Verlag, 1995. ISBN 3-8252-8043-8.

WICKE, R. E. Aktive Schüler lernen besser : Ein Handbuch aus der Praxis für die Praxis. 1. Aufl. München : Verlag Klett Edition Deutsch, 1993. ISBN 3-12-675375-2.

WICKE, R.E. Handeln und Sprechen im Deutschunterricht. Ismaning : Verlag für Deutsch, 1995. ISBN 3-88532-693-0.

WEIGMANN, J. Unterrichtsmodelle für DaF. München : Hueber, 1999. ISBN 3-19-001493-0.

RAMPILLON, U. Lernen leichter machen. München : Hueber, 1999. ISBN 3-19-001574-0.

HORNIG, U., HABERMANN, B. Spaß mit der neuen Rechtschreibung. DaF, 1999.

Časopis Cizí jazyky (rubrika recenze, didaktika/ metodika), časopis Auskunftsgeber

Pedagogické dokumenty pro příslušné typy a stupně škol, učebnice NJ

Společný evropský referenční rámec pro jazyky : Jak se učíme jazykům, jak je vyučujeme a jak v jazycích hodnotíme. Council of Europe. Olomouc : Univerzita Palackého v Olomouci, 2002. ISBN 80-244-0404-4.

Last update: NECASOVA/PEDF.CUNI.CZ (05.03.2010)
Requirements to the exam - Czech

Požadavky k zápočtu:

  • 80% docházky + aktivní účast,
  • průběžné vypracovávání úkolů,
  • referát - prezentace učebnice,
  • seminární práce k analýze učebnicových souborů.

Last update: NECASOVA/PEDF.CUNI.CZ (05.03.2010)