Introduction to Literary Thought [2] (credit) - ARU400162
|
|
Schedule Noticeboard
|
||
|
Přednáška má podat obraz příznačných evropských témat literární reflexe od antiky do počátků 20. stol. (Kurs je každoročně aktualizován.) Speciální témata poetiky, jež byla po staletí chápána jako disciplína popisná a normativní, jsou uváděna do souvislostí estetických a zčásti filosofických. V zimním semestru bude charakterizován materiál od antiky po sklonek 18. století: Platón, Aristoteles, Pseudolonginos, renesanční estetiky, francouzská teorie tragédie, dvě linie novodobého historismu, měšťanská truchlohra (Diderot, Lessing), otázky historické typizace (vývoje) umění (Winckelmann), klasika německého filosofického idealismu (Schiller jakožto autor pojednání O naivní a sentimentální poezii, Schelling, Hegel). V letním semestru bude charakterizován Kantův obrat v estetickém myšlení, nová koncepce "krásna" a "vznešena". Schiller jako autor Dopisů o estetické výchově. Schleiermacherova hermeneutika (a její pokračování do 20. stol.: Heidegger, Gadamer, Gadamerova diskuse s franc. myšlením postmoderny, Kostnická škola). Mytologická škola. Vznik historické poetiky u Scherera a Veselovského. Kritika pozitivismu: ruský formalismus, Bachtin, strukturalismus.
Doporučená literatura Anikst A.: Teorija dramy na Zapade, 1-4 Bachtin M.: Román jako dialog Eco U.: Umění a krása ve středověké estetice Frank M.: Einführung in die frühromantische Ästhetik Gilbertová K. E.-Kuhn H.: Dějiny estetiky Gregor J.: Weltgeschichte des Theaters Grimm R. (ed.): Deutsche Romantheorien Rohde E.: Der griechische Roman Svoboda K.: Vývoj antické estetiky Wellek R.: A History of Modern Criticism, 1-4 Wiegmann H.: Geschichte der Poetik Grondin J.: Úvod do hermeneutiky. Čtenář jako výzva. Výbor z prací kostnické školy Veselovskij A. N.: Historická poetika (slovenské vyd.) Losev A.-Šestakov V.: Dějiny estetických kategorií Atestace: Zápočet: pohovor o pojednávaných tématech. Zkouška: písemná práce. Rozhovor o předložené práci. Last update: SVSPRIHO (06.10.2004)
|
