SubjectsSubjects(version: 970)
Course, academic year 2024/2025
   Login via CAS
Heuristics in language processing - ABO700144
Title: Heuristika ve zpracování jazyka
Guaranteed by: Institute of Czech Language and Theory of Communication (21-UCJTK)
Faculty: Faculty of Arts
Actual: from 2018
Semester: winter
Points: 0
E-Credits: 3
Examination process: winter s.:
Hours per week, examination: winter s.:0/2, C [HT]
Capacity: unknown / unknown (unknown)
Min. number of students: unlimited
4EU+: no
Virtual mobility / capacity: no
Key competences:  
State of the course: not taught
Language: Czech
Teaching methods: full-time
Level:  
Note: course can be enrolled in outside the study plan
enabled for web enrollment
Guarantor: doc. Mgr. Jan Chromý, Ph.D.
Schedule   Noticeboard   
Annotation - Czech
Kurz se zaměří na fungování heuristik v lidském chování a především v jazykové komunikaci. Těžiště kurzu bude založeno na četbě textů vycházející z představy tzv. dostatečně dobrého zpracování. Součástí semináře by měla být i příprava a realizace společného výzkumu, který bude navazovat na dosavadní výzkumy realizované na angličtině i na češtině.
Last update: CHROJ1AF (09.09.2017)
Literature - Czech

Barton, S. – Sanford, A. (1993): A case study of anomaly detection: Shallow semantic processing and cohesion establishment. Memory & Cognition, 21(4), s. 477–487.
Ferreira, F. – Bailey, K. – Ferraro, V. (2002): Good-enough representation in language comprehension. Current Directions in Psychological Science, 11(1), s. 11–15.
Ferreira, F. – Patson, N. (2007): The good enough approach to language comprehension. Language and Linguistics Compass, 1, s. 71–83.
Ferreira, F. (2003): The misinterpretation of noncanonical sentences. Cognitive Psychology, 47, s. 164–203.
Christianson, K. – Hollingworth, A. – Halliwell, J. F. – Ferreira, F. (2001): Thematic roles assigned along the garden path linger. Cognitive Psychology, 42, s. 368–407.
Christianson, K. – Luke, S. G. – Ferreira, F. (2010): Effects of plausibility on structural priming. Journal of Experimental Psychology: Learning, Memory, and Cognition, 36, s. 538–544.
Christianson, K. – Williams, C. – Zacks, R. – Ferreira, F. (2006): Younger and Older Adults’ “Good-Enough” Interpretations of Garden-Path Sentences. Discourse Processes, 42(2), s. 205–238.
Christianson, K. (2016): When language comprehension goes wrong for the right reasons: Good-enough, underspecified, or shallow language processing. The Quarterly Journal of Experimental Psychology, 69(5), s. 817–828.
Kahneman, D. (2012): Myšlení, rychlé a pomalé. Brno: Jan Melvil.
Karimi, H. – Ferreira, F. (2015): Good-enough linguistic representations and online cognitive equilibrium in language processing. The Quarterly Journal of Experimental Psychology, 69(5), s. 1013–1040.
Patson, N. – Darowski, E. – Moon, N. – Ferreira, F. (2009): Lingering Misinterpretations in Garden-Path Sentences: Evidence From a Paraphrasing Task. Journal of Experimental Psychology: Learning, Memory, and Cognition, 35(1), s. 280–285.
Sanford, A. – Sturt, P. (2002): Depth of processing in language comprehension: not noticing the evidence. TRENDS in Cognitive Sciences, 6(9), s. 382–386.

Last update: CHROJ1AF (09.09.2017)
Requirements to the exam - Czech

Četba zadaných textů, aktivní účast na semináři, podíl na společném výzkumném projektu.

Last update: CHROJ1AF (09.09.2017)
Syllabus - Czech

Seminář se nejprve bude věnovat literatuře o heuristice v lidském chování obecně a následně přejde k literatuře o využití heuristik ve zpracování jazyka. Přesná posloupnost probíraných textů bude stanovena v průběhu kurzu. V druhé polovině semestru budou studenti pracovat na společném výzkumu, který bude navazovat na poznatky získané předchozí četbou.

Last update: CHROJ1AF (09.09.2017)
 
Charles University | Information system of Charles University | http://www.cuni.cz/UKEN-329.html