SubjectsSubjects(version: 978)
Course, academic year 2025/2026
   Login via CAS
Basics of Special Pedagogy - AAN500125
Title: Základy speciální pedagogiky
Guaranteed by: Department of Adult Education and Personnel Management (21-KANPR)
Faculty: Faculty of Arts
Actual: from 2024
Semester: winter
Points: 0
E-Credits: 5
Examination process: winter s.:
Hours per week, examination: winter s.:2/0, C+Ex [HT]
Capacity: unlimited / unknown (20)
Min. number of students: unlimited
4EU+: no
Virtual mobility / capacity: no
Key competences:  
State of the course: taught
Language: Czech
Teaching methods: full-time
Level:  
Note: course can be enrolled in outside the study plan
enabled for web enrollment
Guarantor: doc. PhDr. Tibor Vojtko, Ph.D.
Teacher(s): doc. PhDr. Tibor Vojtko, Ph.D.
Is pre-requisite for: AAN500132
Annotation - Czech
AAN500125 / ZÁKLADY SPECIÁLNÍ PEDAGOGIKY
5AND / Navazující magisterské studium
2025/2026
doc. PhDr. Tibor Vojtko, Ph.D.
ZS 2/0; povinný předmět
Zk / 4 kredity

Předmět uvádí do problematiky speciálněpedagogické teorie a praxe, tj. edukace především osob se zdravotním postižením a sociokulturním vyloučením. Řešená témata představují teoretická východiska oboru, základní terminologii a edukační podstatu speciálněpedagogické intervence. Diskutována je povaha a pozice speciální pedagogiky ve vztahu k jiným pedagogickým disciplínám. Podrobně představena je vnitřní struktura oboru, jeho historie a vyžívané metody. Zvláštní pozornost je věnována problematice těla v kontextu učení, výchovy a vzdělávání. Přiblížen je fenomén variability etap dětství, dospělosti a stáří v kontextu vzdělávání osob se zdravotním postižením. Obsah předmětu se také zaměřuje na systémový rozměr speciální pedagogiky uplatňované u dětí, dospělých a seniorů. Rozebrána je školní a sociálně-pracovní legislativa zaměřená na osoby se zdravotním postižením. Důraz je položen na edukační charakteristiky tradičních cílových skupin a význam podob výchovy a vzdělávání v životě člověka se zdravotním postižením.

Last update: Gáspárová Kateřina (17.09.2025)
Course completion requirements - Czech

Zkouška
Předpokládána je aktivní účast při výuce. Podmínkou ke zkoušce je zpracování úkolu zadaného vyučujícím. Požadavky k ústní zkoušce jsou dány tématy obsahu předmětu (viz Charakteristika obsahu předmětu).

Last update: Gáspárová Kateřina (17.09.2025)
Literature - Czech

Povinná literatura:


FISCHER, Slavomil a Jiří ŠKODA. Speciální pedagogika. Praha: Triton, 2008. ISBN 978-80-7387-014-0.


HRUBÝ, Jaroslav. Velký ilustrovaný průvodce neslyšících a nedoslýchavých po jejich vlastním osudu. 1. díl., Praha: FRSP a Septima, 1997. ISBN 80-7216-006-0.


JESENSKÝ, Ján. Andragogika a gerontagogika handicapovaných. Praha: Karolinum, 2000. ISBN 80-7184-823-9.


KROUPOVÁ, Kateřina. Slovník speciálněpedagogické terminologie. Praha: Grada, 2016. ISBN 978-80-247-5264-8.


LANGMEIER, Josef. Vývojová psychologie. Praha: Grada, 2006. ISBN 80-247-1284-9.


MÜLLER, Oldřich. Speciálněpedagogická andragogika – metodika. Olomouc: Univerzita Palackého, 2016. ISBN 978-80-244-3689-0.


RENOTIÉROVÁ, Marie a kol. Speciální pedagogika. Olomouc: Univerzita Palackého, 2006. ISBN 80-244-0873-2.


VALENTA, Milan, et al. Přehled speciální pedagogiky. Praha: Portál, 2014. ISBN 978-80-262-0602-6.


VÁGNEROVÁ, Marie. Současná psychopatologie pro pomáhající profese. Praha: Portál, 2014. ISBN 978-80-262-0696-5.


VÁGNEROVÁ, Marie et al. Psychologie handicapu. Praha: Karolinum, 2002. ISBN 80-7184-929-4.


VOJTKO, Tibor. Přehled skladebných komponent z latinské a řecké terminologie pro speciální pedagogiku. Hradec Králové: Gaudeamus, 2011. ISBN 978-80-7435-559-2.

Doporučená literatura:


NOVOSAD Libor a Dana ŠVINGALOVÁ. Problém tělesnosti u hendikepovaných osob z hlediska filozofie výchovy. Praha: PdF UK – Karolinum, 2002. ISBN 80-7290-091-9.


PRŮCHA, Jan. Moderní pedagogika. Praha: Portál: 2017. ISBN 978-80-262-1228-7.


SAYOUD SOLÁROVÁ, Kateřina. Analýza speciálně pedagogických a speciálně andragogických přístupů k terapii osob s neurologickým onemocněním v seniorském věku. Brno: Masarykova univerzita,
2010. ISBN 978-80-210-5287-1.


SLOWÍK, Josef. Speciální pedagogika. Praha: Grada, 2016. ISBN 978-80-271-0095-8.


TITZL, Boris. Postižený člověk ve společnosti. Praha: Univerzita Karlova v Praze, Pedagogická fakulta, 2000. ISBN 80-86039-90-0.


VALENTA, Milan, et al. Přehled speciální pedagogiky. Praha: Portál. ISBN 978-80-262-0602-6.


VÁGNEROVÁ, Marie. Vývojová psychologie I a II. Praha: Karolinum, 2007. ISBN 978-80-246-1318-5.


VOJTKO, Tibor. Speciální pedagogika: čítanka textů k vývojovým etapám oboru 1: 1883–1944. Praha: Univerzita Karlova v Praze, Pedagogická fakulta, 2010. ISBN 978-80-7290-475-4. 

Last update: Gáspárová Kateřina (17.09.2025)
Syllabus - Czech

Charakteristika obsahu předmětu:
1. Speciální pedagogika – definiční výměr
2. Struktura oboru – proměny a vývoj
3. Speciální pedagogika jako pedagogická disciplína – pedagogická terminologie oboru
4. Tradice edukace osob se zdravotním postižením 1
5. Tradice edukace osob se zdravotním postižením 2
6. Speciálněpedagogická terminologie oboru
7. Psychologie handicapu, socializace
8. Tělo a tělesnění
9. Systém vzdělávání osob se zdravotním postižením v ČR
10. Systém školního a profesního poradenství (PPP, SPC) v ČR
11. Cílová skupina speciální pedagogiky: edukace osob s postižením hybnosti a nemocných a osob s mentálním postižením
12. Cílová skupina speciální pedagogiky: edukace osob se smyslovým postižením
13. Cílová skupina speciální pedagogiky: edukace osob s autismem

Last update: Gáspárová Kateřina (17.09.2025)
 
Charles University | Information system of Charles University | http://www.cuni.cz/UKEN-329.html