|
|
|
||
The subject reflects the relation of the majority society to people with differentness by projecting it into mythology, philosophy and organization of society. The course is focused mainly on attempts to periodize this relationship and the other issues - the issue of occurence, survival and human existence of people with disabilities, legal consciousness, legislation and a person with disability with an amphasis on the development of standards relating to education, respectively social and health care, constituting and developing of special education as a discipline with interdisciplinary links, special educational principles and methods, socialization form a historical perspective, integration as a continuous process.
Last update: Mlčková Marie, Mgr., Ph.D. (24.05.2019)
|
|
||
Cílem předmětu je reflektovat problém normality člověka a normy ve speciální pedagogice a ukázat vývoj pojetí tohoto problému od vychovatelnosti a vzdělavatelnosti člověka se znevýhodněním k právu na vzdělání všech. Last update: Mlčková Marie, Mgr., Ph.D. (05.02.2019)
|
|
||
Přednáška: V případně nařízení distanční výuky výuka proběhne dle rozvrhu prostřednictvím platformy MS Teams Seminář: Semináře by probíhaly dle rozvrhu zpravidelným zadáváním úkolů emailem, které by studenti pravidelně reflektovali a na tyto reflexe dostávali průběžnou zpětnou vazbu. Toto by bylo kombinováno dle přesných instrukcí a opět dle rozvrhu s online setkáními prostřednictvím MS Teams Last update: Mužáková Monika, doc. PhDr., Ph.D. (04.02.2022)
|
|
||
písemný test Last update: Mužáková Monika, doc. PhDr., Ph.D. (16.05.2019)
|
|
||
Povinná literatura:
MUŽÁKOVÁ, M.: (2016) Byly to naše děti. O fenoménu lásky a sounáležitosti k rodičům a jejich dětem s mentálním postižením v každodennosti totality. Praha: Univerzita Karlova v Praze, Pedagogická fakulta. ISBN 9788072908745.
TITZL, B.: (2005) Politika totalitního (totalitárního) režimu vůči zdravotně postiženým občanům. In: Nosková, H. et al.: K problémům menšin v Československu v letech 1945-1989. Sborník studií. Praha: Ústav pro soudobé dějiny AV ČR. ISBN 80-7585-058-X.
TITZL, B.: (1998) Postižený člověk ve společnosti. Praha: Univerzita Karlova v Praze, Pedagogická fakulta. ISBN 86039-30-7.
Dle výběru po dohodě s vyučujícím pět článků z časopisu Speciální pedagogika Last update: Mlčková Marie, Mgr., Ph.D. (05.02.2019)
|
|
||
1. Obecná reflexe vztahu společnosti k lidem s postižením a znevýhodněním 2. Pojetí člověka s postižením, stručný historický pohled a odraz společenských změn 3. Pokusy o periodizaci péče o postižené a vztahů k nim 4. Probojování smyslu vzdělávání a výchovy lidí s postižením 5. Vývoj institucionalizované péče ve prospěch lidí s postižením, nejvýznamnější lékaři a pedagogové v tomto procesu 6. Spolková činnosti ve prospěch lidí s postižením, lidé s postižením a svépomocné organizace 7. Priority v díle Františka Čády, Josefa Zemana a jejich následovníků 8. Pohledy na vnímání odlišného v totalitních režimech 9. Inkluze jako pochopení druhého Last update: Mlčková Marie, Mgr., Ph.D. (05.02.2019)
|