Complement to the course The Oldest French literature. 1) Chivalric literature, narrativity: “chanson de geste”, Chrétien de Troyes – his work and its follow-ups 2) Lyrical poetry and poetry of courtly love: “fin’amor” and its topoi and genres (Guillaume d'Aquitaine, Blondel de Nesles, Raimbaud d'Orange, Thibaut de Champagne) 3) Le Roman de la Rose: the peak of medieval allegory 4) Tristan et Yeut: myth, symbols, archetypes
In case of emergency situation the teaching will be realised via MS Teams.
Last update: Ébert-Zeminová Catherine, doc. PhDr. Mgr., Ph.D. (27.09.2020)
Doplňkový seminář k nejstarší francouzské literatuře
1) Rytířská literatura a narativita: hrdinské písně/eposy, romány Chrétiena de Troyes a jejich dědictví
2) Lyrická a dvorská poezie: "fin'amor" a její kodifikace, její topoi a žánry (Guillaume d'Aquitaine, Blondel de Nesles, Raimbaud d'Orange, Thibaut de Champagne)
3) Tristan a Izolda: mýtus, symboly, archetypy
4) Román o růži: vrchol středověkého alegorismu
V případě distanční výuky bude předmět zajišťován pomocí MS Teams.
Last update: Ébert-Zeminová Catherine, doc. PhDr. Mgr., Ph.D. (27.09.2020)
Complément au cours de "Littérature française" ancienne
1) Littérature de chevalerie, narrativité : chanson de geste, romans de Chrétien de Troyes et leurs prolongements
2) Poésie lyrique et courtoise : "fin'amor" et son codex, ses topoi, ses genres (Guillaume d'Aquitaine, Blondel de Nesles, Raimbaud d'Orange, Thibaut de Champagne)
3) Tristant et Yseut : mythe, symboles, archétypes
4) Le Roman de la Rose : apogée de l'allégorisme médiéval
En cas du confinement le cours sera dispensé via le MS Teams ou d'autres plates-formes d'enseignement à distance.
Last update: Ébert-Zeminová Catherine, doc. PhDr. Mgr., Ph.D. (27.09.2020)
Descriptors - Czech
V případě distanční výuky bude předmět zajišťován pomocí MS Teams. V případě zájemců o přednášku z řad nezapsaných studentů či veřejnosti kontaktujte katedru na katerina.esserova@pedf.cuni.cz.
Last update: Klinka Tomáš, Mgr., Ph.D. (25.09.2020)
Course completion requirements -
Seminar paper written at home in the form of a „commentaire composé.“ The student will choose an extract from one of the texts dealt with during the course and will come to consult with the teacher on the chosen topic. The „commentaire composé“ will be based on the recommended literature (see the list of recommended sources) et will utilize the knowledge and general culture the student has acquired during his or her studies. Any seminar paper lacking references to the studied literature will be seen an incomplete and as an attack on the rules of academic research!
NB It is not the submission of the paper but its quality that is the condition of the validation of the credits.
Criteria of evaluation: language (grammar, spelling), style, terminology, method (mastery of „commentaire composé“ – phases of reading, respecting the categories of the text, progression, accuracy of the analysis…), the general quality of interpretation and of the approach to the text
Last update: Ébert-Zeminová Catherine, doc. PhDr. Mgr., Ph.D. (07.09.2020)
Zkouška - písemná
Domácí práce formou commentaire composé - komentář se zaměří na úryvek z jednoho z děl, jež jsou probírána v semináři; osobní reflexe se opírá o doporučené prameny (cf. doporučená bibliografie) a v práci na ně autor průběžně a přesně odkazuje - práce bez odkazů nejsou přijímány; autor také čerpá z vlastní obecné vzdělanosti a kultury, jichž na své dosavadní životní a odborné cestě nabyl.
N.B. Plagiát je podvod! Kromě toho, že je eticky nepřijatelný, se vždy snadno rozpozná! Neriskujte hanbu a ostudu tím, že byste se o něj pokoušeli. Je skličující, na tuto skutečnost vůbec upozorňovat, avšak bohužel zkušenost posledních let k takovémuto varování vedou.
Kritéria hodnocení: jazyk, styl, terminologie, zvládnutí metody commentaire composé (fáze četby, rozlišování textových kategorií, formulace axes de lecture, přesnost a jemnost rozboru, zacházení s vědomostmi s ohledem na postup a cíle interpretace, schopnost relevantní a dobře uspořádané argumentace), rovnováha mezi obecným a jednotlivým, myšlenková bohatost, celková literární citlivost a trpělivé, neuspěchané a povrchnost si ošklivící pobývání v textu při hledání jeho významů.
Případné konzultace distančně, online - v určených KH, v termínech vypsaných v SIS nebo po domluvě v termínu individuálním.
Consultations éventuelles - à distance, en ligne, dans ma permanence, durant les sessions indiquées dans le SIS ou sur RV.
Last update: Ébert-Zeminová Catherine, doc. PhDr. Mgr., Ph.D. (07.01.2021)
Literature - French
ARISTOTE. Poétique. Ed. J. Hardy, Paris, Les Belles lettres 1990. HUIZINGA, Johan. L’Automne du Moyen Âge. Paris, Payot 2002.LE GOFF, Jacques; SCHMITT, Jean-Claude. Dictionnaire raisonné de l’Occident médiéval. Paris, Fayard 1999. (bibliothèque du Cefres) LAGARDE, André ; MICHARD, Laurent. Moyen Âge : Les grands auteurs français du programme. Paris, Bordas 1970. (Notice : très désuet quant aux approches, à la perspective d’ensemble, son positivisme et son idéologie sous-jacente, mais peut être utile pour la factographie et les lignes de partage rudimentaires) WALTER, Philippe. Naissance de la littérature française, IXe-XVe siècle. Anthologie. Paris, Ellug 1993. ZINK, Michel. Littérature française du Moyen Âge. Paris, PUF 2004. ZINK, Michel. Introduction à la littérature française du Moyen Âge. Paris, LGF 1993.
Usuels généraux (dictionnaires : du littéraire, des oeuvres, des mythes littéraires...)
Last update: Ébert-Zeminová Catherine, doc. PhDr. Mgr., Ph.D. (07.09.2020)
Requirements to the exam -
Forme de l'examen - écrite en temps libre
Epreuve en temps libre (travail rédigé à la maison) sous forme de commentaire composé. L'étudiant choisira l'extrait issu de l'une des œuvres au programme et viendra consulter son choix avec l'enseignant. Le commentaire prendra appui sur les sources recommandées (cf. liste bibliographique) et mettra à profit toute la culture littéraire et générale que l'adepte a acquise au cours de ses études. Tout travail qui ne sera pas référencé sera considéré comme incomplet et portant atteinte aux règles de la recherche académique !
N.B. La condition de la validation n'est pas la simple remise du travail, mais sa qualité !
Critères de l'évaluation : langue (grammaire, ortographe) ; style ; terminologie ; méthode (maîtrise du commentaire composé - phases de lecture, respect des catégories de texte, progression, rigueur de l'analyse ; mobilisation des connaissances...) ; qualité générale de l'interprétation et de l'approche du texte.
Last update: Ébert-Zeminová Catherine, doc. PhDr. Mgr., Ph.D. (07.09.2020)
Zkouška - písemná
Domácí práce formou commentaire composé - komentář se zaměří na úryvek z jednoho z děl, jež jsou probírána v semináři; osobní reflexe se opírá o doporučené prameny (cf. doporučená bibliografie) a v práci na ně autor průběžně a přesně odkazuje - práce bez odkazů nejsou přijímány; autor také čerpá z vlastní obecné vzdělanosti a kultury, jichž na své dosavadní životní a odborné cestě nabyl.
N.B. Plagiát je podvod! Kromě toho, že je eticky nepřijatelný, se vždy snadno rozpozná! Neriskujte hanbu a ostudu tím, že byste se o něj pokoušeli. Je skličující, na tuto skutečnost vůbec upozorňovat, avšak bohužel zkušenost posledních let k takovémuto varování vedou.
Kritéria hodnocení: jazyk, styl, terminologie, zvládnutí metody commentaire composé (fáze četby, rozlišování textových kategorií, formulace axes de lecture, přesnost a jemnost rozboru, zacházení s vědomostmi s ohledem na postup a cíle interpretace, schopnost relevantní a dobře uspořádané argumentace), rovnováha mezi obecným a jednotlivým, myšlenková bohatost, celková literární citlivost a trpělivé, neuspěchané a povrchnost si ošklivící pobývání v textu při hledání jeho významů.
Last update: Ébert-Zeminová Catherine, doc. PhDr. Mgr., Ph.D. (07.09.2020)
Syllabus - Czech
Seminář doprovází přednášku z nejstarší francouzské literatury a náplní je rozbor úryvků z děl tvořících milníky našeho itineráře tak, jak jej pojímá přednáška, tedy: Píseň o Rolandovi, Le Conte du Graal (Chrétien de Toryes), Tristan a Izolda (Béroulova a Thomasova verze - podle času).
Rytířská literatura a její pokračování u Chrétiena de Troyes, Chrétien de Troyes a artušovské legendy; milostná a dvorská poezie, její formální a tematické kodifikace; Tristan a Isolda - mezi pohanstvím a křesťanstvím; středověké tragično a zakládající mýtus vášnivé lásky v západní Evropě; vrchol středověké alegorie - Román o Růži.
Last update: Ébert-Zeminová Catherine, doc. PhDr. Mgr., Ph.D. (07.09.2020)