|
|
|
||
The aim of this subject is the development of the didactic transformation of the educational content of the French subject with regard to the individual and age specificities of the pupils, as well as the interconnection and application of the knowledge from the previous pedagogical practice to the secondary school level. The continuity with the subject Didactics II is provided. The topics are, in particular, communication skills and language skills and their evaluation, reflective competencies (observation and analysis of classes, video analysis). We also work on the development of strategic competencies, both for pupils and teachers. An important part of the teaching is the reflection of specific didactic situations from the practice of students during their practice in schools and as a new part the inclusion of IT tools in the preparation of the teacher of the language (use of tablets, LearningApps, Socrative, NearPod, etc.) in the cross-curricular context.
Last update: Klinka Tomáš, Mgr., Ph.D. (30.08.2021)
|
|
||
Základní literatura: ROBERT J.-P., ROSEN E., REINHART C. Faire classe en FLE. Paris: Hachette FLE, 2011. CUQ, J.-P., GRUCA, I. Cours de didactique du français langue étrangère et seconde. Grenoble: PUG, 2005. COURTILLON J. Élaborer un cours du FLE. Paris: Hachette FLE, 2014. CORDINA, D., ODDOU, M. Pratiques et projets numériques en classe de FLE. Paris: CLE International, 2018.
Doporučená literatura: (coll.) Conseil de l’Europe Cadre européen commun de références pour les langues : Apprendre, enseigner, évaluer. Conseil de l’Europe, 2001. (coll.) Enseigner le FLE - Pratiques de classe. Paris: Belin, 2005. CUQ, J.-P. (dir.) Dictionnaire de didactique du français langue étrangère et seconde. Paris: CLE International, 2003. Evropské jazykové portfolio pro žáky a žákyně ve věku 11-15 let v České republice. Praha: Fortuna, 2001. HENDRICH, J. a kol.: Didaktika cizích jazyků. Praha: SPN, 1988. Portfolio européen de langues - collège. Paris: CIEP/ENS/Didier, 2003. Rámcový vzdělávací program pro základní vzdělávání. Praha: MŠMT, 2016. Řada „Didactique des langues étrangères“. Paris: Cle International. Řada „Techniques et pratiques de classe“. Paris: CLE International. Last update: Klinka Tomáš, Mgr., Ph.D. (30.08.2021)
|
|
||
Aktivní účast na on-line výuce (max. 2 absence). 1) Ústní reflexe didaktických situací na základě teoretických témat kurzu. (on-line přes MS Teams) 2) Vytvoření elektronického výukového materiálu ve vztahu k praxím a k videonahrávce části hodin. Max. dva opravné pokusy. Last update: Klinka Tomáš, Mgr., Ph.D. (30.08.2021)
|
|
||
1. období - před souvislou oborovou praxí: Týden 1 - Řečové dovednosti vs. jazykové prostředy, SERRJ, další dovednosti (mediace, strategie atd.) v jazykové výuce, analýza výukových materiálů Týden 2 - Řečové dovednosti čtení a psaní (compréhension et production écrite), analýza výukových materiálů Týden 3 - Řečové dovednosti mluvení, interakce a poslech (compréhension, production et interaction orales), analýza výukových materiálů Týden 4 - Specifika výuky jazyka na SŠ (vyšší jazyková úroveň, zdroje, evaluace, učebnice), analýza výukových materiálů
2. období - po praxích Týden 9 - Analýza videovýstupů z hlediska rozvoje jazykových prostředků a jejich evaluace Týden 10 - Analýza videovýstupů z hlediska rozvoje řečových dovedností a jejich evaluace (část 1) Týden 11 - Analýza videovýstupů z hlediska rozvoje řečových dovedností a jejich evaluace (část 2) Týden 12 - Analýza videovýstupů z hlediska použití ICT a herních prvků Týden 13 - Záverečná (auto)evaluace semestru Last update: Klinka Tomáš, Mgr., Ph.D. (30.08.2021)
|