SubjectsSubjects(version: 964)
Course, academic year 2020/2021
   Login via CAS
Orbis Pictus 2 - OPBW1V144A
Title: Orbis pictus 2
Guaranteed by: Katedra výtvarné výchovy (41-KVV)
Faculty: Faculty of Education
Actual: from 2019 to 2022
Semester: summer
E-Credits: 3
Examination process: summer s.:
Hours per week, examination: summer s.:1/1, C [HT]
Capacity: 33 / 33 (unknown)
Min. number of students: unlimited
4EU+: no
Virtual mobility / capacity: no
State of the course: taught
Language: Czech
Teaching methods: full-time
Note: course can be enrolled in outside the study plan
enabled for web enrollment
priority enrollment if the course is part of the study plan
Guarantor: doc. PhDr. Marie Fulková, Ph.D.
Teacher(s): doc. PhDr. Marie Fulková, Ph.D.
Pre-requisite : OPBW1V118A
Annotation -
The course focuses on understanding of multiple image or artefact functions in contemporary culture, the reflection of animation practice in cultural institutions, and then thematization and concept analysis of a specific educational model. The outcome of the course is creation of a group proposal for an educational project, enabling mediation of a cultural product / artefact to an audience of different ages and interests. Scenarios of animation activities and editing of educational materials for a museum/gallery are the individualized elements of this project.
Last update: Kuříková Michaela, MgA. (30.01.2023)
Descriptors - Czech

Kurs: 3 kredity: 1 kredit = 25 - 30 hodin práce

18 hodin přímé výuky

15 hodin plnění průběžných úkolů

15 hodin studium literatury a práce se zdroji

30 hodin zpracování portfolia a prezentace

Last update: Kuříková Michaela, MgA. (30.01.2023)
Course completion requirements - Czech

zápočet

Podmínky: aktivní účast v dialogu, výstavba a prezentace odborného portfolia, plnění průběžných zadání

Last update: Kuříková Michaela, MgA. (30.01.2023)
Literature - Czech

Základní studijní literatura a studijní pomůcky

FULKOVÁ, M., TIPTON, T., ISHIKAWA, M. (2009), Through the Eyes of a Stray Dog: Encounters with the Other (Culture). International Journal of Education through Art. Vol. 5. no 6, 2009, pp. 111-128. ISSN 1743-5234
FULKOVÁ, M. (2009) Vše v jednom. Metafora kultury jako textu a jeho intertextová povaha. Výtvarná výchova, 2009, roč. 49, č. 2-3, str. 4- 9. ISSN 1210-369.
FULKOVÁ, M.: Diskurs umění a vzdělávání/(Discourses of Art and Education). Praha/Jinočany: Nakladatelství H&H, 2008. ISBN 978-80-7319-076-7
FULKOVÁ, M., HAJDUŠKOVÁ, L., SEHNALÍKOVÁ, V.: Muzejní a galerijní edukace 1. Vlastní Cestou K Umění. Praha: Univerzita Karlova V Praze, Pedagogická fakulta, 2012 Praha: Uměleckoprůmyslové museum v Praze, 2012. ISBN 978-80-7290-535-5 (Univerzita Karlova v Praze, Pedagogická fakulta) ISBN 978-80-7101-111-8 (Uměleckoprůmyslové museum v Praze).
FULKOVÁ, M., HAJDUŠKOVÁ, L., SEHNALÍKOVÁ, V., KITZBERGEROVÁ, L.: Muzejní a galerijní edukace 2.
Učení z umění. Vzdělávací programy Uměleckoprůmyslového musea v Praze a Galerie Rudolfinum 2012 a 2013. Praha: Univerzita Karlova v Praze, Pedagogická fakulta a Uměleckoprůmyslové museum v Praze, 2013, ISBN978-80-729-700-7. (Univerzita Karlova v Praze, Pedagogická fakulta), ISBN 978-80-7101-127-9 (Uměleckoprůmyslové museum v Praze)
KESNER, L. ml.: Muzeum umění v digitální době. Vnímání obrazů a prožitek umění v soudobé společnosti. Praha, Argo a Národní galerie, 2000.
Kottová, K.: Instituce a divák, Praha: Display, 2019. Str. 69. ISBN 978-80-906381-8-1Online podpora – výsledky výzkumného projektu NAKI : www.gamuedu.cz
www.upm.cz (edukace)

Doporučená studijní literatura a studijní pomůcky

FULKOVÁ, M., HAJDUŠKOVÁ, L., SEHNALÍKOVÁ, V., : Metodiky realizace muzejní a galerijní edukace. NAKI MKČR 2011 – 2013, https://kvv.pedf.cuni.cz/KVV2-102.html

FULKOVÁ, M.: Výtvarná výchova – návod k použití. (2013) Kapitola 11. Str. 376 – 397. In SLAVÍK, J., CHRZ, V., ŠTECH, S. a kol: Tvorba jako způsob poznávání. Praha: Karolinum 2013. ISBN 978-80-246-2335-1.
HENDL, J.: Kvalitativní výzkum. Základní metody a aplikace. Praha: Portál, 2005.
Horizon2020 AMASS

V případě individuální návštěvy kulturní instituce: Fotoaparát, rekordér, terénní deník, informovaný souhlas kurátorů edukačního programu a účastníků programu (školy, vyučující, žáků nebo zákonných zástupců).

Last update: Fulková Marie, doc. PhDr., Ph.D. (21.02.2022)
Syllabus - Czech

- analýza a reflexe příkladů animační praxe a specifických edukačních modelů v kulturních institucích

- návštěvy vybraných galerií a muzeí

- konceptová analýza edukačního modelu

- didaktická transformace kulturního obsahu

- návrh vzdělávacího programu 

Last update: Fulková Marie, doc. PhDr., Ph.D. (29.01.2021)
 
Charles University | Information system of Charles University | http://www.cuni.cz/UKEN-329.html