SubjectsSubjects(version: 945)
Course, academic year 2020/2021
   Login via CAS
Professional Development of Teachers - ON23142110
Title: Vzdělávání pedagogických pracovníků
Guaranteed by: Ústav výzkumu a rozvoje vzdělávání (41-UVRV)
Faculty: Faculty of Education
Actual: from 2013
Semester: summer
E-Credits: 6
Examination process: summer s.:
Hours per week, examination: summer s.:2/1, C+Ex [HT]
Capacity: unknown / unknown (unknown)
Min. number of students: unlimited
4EU+: no
Virtual mobility / capacity: no
State of the course: not taught
Language: Czech
Teaching methods: full-time
Teaching methods: full-time
Note: course can be enrolled in outside the study plan
priority enrollment if the course is part of the study plan
Guarantor: PhDr. Karel Starý, Ph.D.
Incompatibility : ON2314110
Pre-requisite : ON23142102
Interchangeability : ON2314110
Annotation -
Last update: Mgr. Kateřina Novotná, Ph.D. (17.01.2013)
Students will deal with theoretical and practical issues of professionalisation of teaching, models and institutionalization of initial and futher teacher education. Students will gain theoretical basic knowledge of adult education and understand the principle of lifelong learning. They will discuss current issues of professional development, teacher career and the system of teacher further education.
Literature - Czech
Last update: VASUTOVA/PEDF.CUNI.CZ (28.11.2012)

HARTL,P. Kompendium pedagogické psychologie dospělých. Praha : Karolinum , 1999.

HUPKOVÁ, M. profesijná sebareflexia  učiteľov. Nitra . PF UKF, 2006.

JANÍK, T. Didaktické znalosti obsahu a jejich význam pro oborové didaktiky,tvorbu kurikula a            učitelské vzdělávání. Brno : Paido, 2009.

LAZAROVÁ a kol. Pozdní sběr. O práci zkušených učitelů. Brno " Paido, 2011.

MALACH, J. ; ZAPLETAL, B. Vybrané problémy andragogiky. Ostrava: OU PedF, 2005.

PÍŠOVÁ, M. a kol. Mentoring v učitelství. Praha : UK PedF, 2011.

PROCHÁZKA, M.; SOMR,M. Kapitoly z didaktiky vzdělávání dospělých.České             Budějovice:

V-studio, 2008.

PRŮCHA, J. (ed.). Pedagogická encyklopedie. Praha : Portál, 2009.

RABUŠICOVÁ, M.; RABUŠIC, L. (ed.). Učíme se po celý život? O vzdělávání dospělých v České        republice. Brno : MU, 2008.

RABUŠICOVÁ, M. a kol.  O mezigeneračním učení. Brno . MU, 2011.

SPILKOVÁ, V  a  kol. Současné proměny vzdělávání učitelů.Brno : Paido, 2004.

SPILKOVÁ, V. ; VAŠUTOVÁ, J. (ed) Učitelská profese v měnících se požadavcích na vzdělávání.        Praha : PedFUK, 2008.

SPILKOVÁ, V. ; HEJLOVÁ, H. (eds.) Příprava učitelů pro primární a preprimární vzdělávání v Česku a na Slovensku. Praha : UK PedF, 2010.

STARÝ, k a kol. Učitelé učitelů. Praha : Portál, 2008.

ŠIMONÍK, O.  Začínající učitel. Brno : MU, 1994.

ŠVEC, V. a kol. Cesty k učitelské profesi: Utváření a rozvíjení pedagogických dovedností. Brno :           Paido, 2002.

VAŠUTOVÁ, J a kol. Vzděláváme budoucí učitele. Nové přístupy k pedagogicko-psychologické            přípravě studentů učitelství. Praha: Portál, 2008.

 

Requirements to the exam - Czech
Last update: VASUTOVA/PEDF.CUNI.CZ (28.11.2012)

Aktivní účast na seminářích, prezentace k zadaným tématům. Otázky ke zkoušce budou poskytnuty pči prvním setkání. Zkouška je ústní.

Syllabus - Czech
Last update: VASUTOVA/PEDF.CUNI.CZ (28.11.2012)

1. Celoživotní vzdělávání jako princip vzdělávacích soustav, evropský rámec kvalifikací a kvalifikace pedagogických pracovníků. Andragogika disciplíny vztahující se ke vzdělávání dospělých.

2.  Profesionalizace učitelství. Přípravné  vzdělávání učitelů. Trendy, modely, koncepce, problémy. Strukturované studium učitelství. Studenti a absolventi učitelství.

3. Profesní rozvoj a kariéra učitelů. Současné problémy dalšího vzdělávání učitelů. Vzdělávání pedagogických sborů. Vzdělávání ředitelů škol.

4. Dospělost a její periodizace.Dospělí jako cílová skupina vzdělávání.Životní cyklus a jeho vliv na vzdělávání dospělých.

5. Determinanty vzdělávání a učení dospělých (fyzický stav-smyslová soustava,zdravotní stav, psychický stav-intelekt emoce, paměť, sociální determinanty,  hygienické podmínky a vnější vzdělávací podmínky) .Podmínky efektivního učení. Přístupy k učení, motivace a kognitivní styly.Bariéry pro učení a vzdělávání dospělých.

4. Druhy vzdělávání dospělých: profesní, zájmové, občanské, rodinné. Vzdělávání pracovníků (podnikové vzdělávání), další vzdělávání.

5. Formy vzdělávání dospělých.Prezenční, kombinované a distanční vzdělávání. Individualizované a individuální vzdělávání a výuka dospělých.

6. Pedagogické zásady vzdělávání dospělých.Vzdělávací potřeby a jejich zjišťování. Kultura vzdělávání dospělých.

7. Specifika vzdělávání učitelů z praxe. Profesní sebereflexe učitelů

8. Projektování programů pro další vzdělávání. Přístupy k hodnocení dospělých.

9. Formy a metody ve vzdělávání dospělých. Aktivizující metody.

10. Učitel/lektor ve vzdělávání dospělých dospělých. Vzdělavatel učitelů ve vysokoškolské přípravě a v dalším vzdělávání učitelů, osobnost, kompetence. Mentoring, supervize, koučování.

11. Specifika vzdělávání seniorů. Instituce a programy. U3V.

 
Charles University | Information system of Charles University | http://www.cuni.cz/UKEN-329.html