The course enables students to apply acquired knowledge of special pedagogy in practice. Selected problems of curriculum and its implementation in an inclusive school environment are solved. Attention is paid to problems of specific learning and behavioral disorders. Students monitor the work of a special educator in a school counseling center, his cooperation with a class teacher and the possibility of his involvement in school and community projects. They focus on safety issues and risk prevention in the school environment.
Last update: Marádová Eva, PaedDr., CSc. (29.10.2019)
Předmět je určen pro studenty speciální pedagogiky v programu Učitelství pro základní a střední školy. Umožňuje studentům aplikovat získané poznatky ze speciální pedagogiky při řešení vybraných problémů kurikula a jeho realizace v prostředí inkluzivní školy. Pozornost je věnována zejména problematice specifických poruch učení a chování. Studenti sledují působení speciálního pedagoga ve školním poradenském pracovišti, jeho spolupráci s třídním učitelem a možnosti jeho zapojení do školních a komunitních projektů. Zaměřují se na otázky zajištění bezpečí a prevenci rizik v prostředí školy.
Last update: Zemková Jaroslava, PaedDr., Ph.D. (21.09.2021)
Aim of the course -
The aim is to provide students with an opportunity to deepen the theoretical knowledge gained by the study of special education with the current requirements for teacher activities in primary and secondary schools.
Last update: Zemková Jaroslava, PaedDr., Ph.D. (03.10.2021)
Cílem předmětu je poskytnout studentům příležitost hlouběji propojit teoretické poznatky získané dosavadním studiem speciální pedagogiky s aktuálními požadavky na činnost učitele v praxi základních a středních škol.
Last update: Zemková Jaroslava, PaedDr., Ph.D. (21.09.2021)
Descriptors - Czech
Předmět bude zahájen přednáškou spojenou s podrobnými požadavky na seminární práci a dalšími organizačními informacemi.
Last update: Zemková Jaroslava, PaedDr., Ph.D. (21.09.2021)
Course completion requirements -
1. Active participation in seminars. 2. Processing seminar assignments and submitting via MOODLE 3. Presentation of tasks at the seminar as a colloquium
Last update: Marádová Eva, PaedDr., CSc. (29.10.2019)
Požadavky k udělení zápočtu:
1. aktivní účast ve výuce 16.10.2021
2. zpracování seminární práce na zvolené téma a její prezentace dne 16.10.21
Last update: Zemková Jaroslava, PaedDr., Ph.D. (03.10.2021)
Literature -
BARTOŇOVÁ, M., VÍTKOVÁ, M. Vzdělávání žáků se speciálními vzdělávacími potřebami III. Paido: Brno, 2009. S. 165-177. ISBN 978-80-7315-189-8
BENDL, S., KUCHARSKÁ (ed.) a kol. Kapitoly ze školní pedagogiky a školní psychologie. Praha:UK Pedagogická fakulta 2008. ISBN 978-80-7290-366-5
ČÁP, J., MAREŠ, J. Psychologie pro učitele. Praha: Portál, 2001. ISBN 80-7178-463-X
HÁJKOVÁ, V. Podpora speciálních vzdělávacích potřeb žáků se zdravotním znevýhodněním. PedF UK, Praha, 2008. ISBN 978-80-7290-344-3
HÁJKOVÁ,V., STRNADOVÁ, I. Inkluzívní vzdělávání. Teorie a praxe. Praha: Grada Publishing, a.s. 2010, ISBN 978-80-247-3070-7
JUCOVIČOVÁ, D. a kol. Individuální vzdělávací plán. Praha: Nakladatelství D+H 2009. ISBN978-80-8729-007
KALHOUS, Z., OBST, O. a kol. Školní didaktika. Praha: Portál 2002. ISBN 80-7178-253-X
OPATŘILOVÁ, D. Analýza současného stavu inkluzivního vzdělávání v České republice u jedinců s tělesným postižením v předškolním a základním vzdělávání. Brno: MU, 2009. 798-80-210-5030-3.
VÁGNEROVÁ, M. Psychopatologie pro pomáhající profese. Praha: Portál, 2004. ISBN 80-7178-802-3
VALIŠOVÁ, A., KASÍKOVÁ, H: a kol. Pedagogika pro učitele. Praha: Grada, 2007. ISBN 978-80-247-1734-0
VÍTKOVÁ, M. a kol. Integrativní speciální pedagogika. Integrace školní a sociální. Brno: Paido, 2004. ISBN 80-7315-071-9.
ZÁKONNÉ PŘEDPISY A VYHLÁŠKY vztahující se k problematice speciální pedagogiky
Last update: Marádová Eva, PaedDr., CSc. (29.10.2019)
BARTOŇOVÁ, M., VÍTKOVÁ, M. Vzdělávání žáků se speciálními vzdělávacími potřebami III. Paido: Brno, 2009. S. 165-177. ISBN 978-80-7315-189-8
BENDL, S., KUCHARSKÁ (ed.) a kol. Kapitoly ze školní pedagogiky a školní psychologie. Praha:UK Pedagogická fakulta 2008. ISBN 978-80-7290-366-5
ČÁP, J., MAREŠ, J. Psychologie pro učitele. Praha: Portál, 2001. ISBN 80-7178-463-X
HÁJKOVÁ, V. Podpora speciálních vzdělávacích potřeb žáků se zdravotním znevýhodněním. PedF UK, Praha, 2008. ISBN 978-80-7290-344-3
HÁJKOVÁ,V., STRNADOVÁ, I. Inkluzívní vzdělávání. Teorie a praxe. Praha: Grada Publishing, a.s. 2010, ISBN 978-80-247-3070-7
JUCOVIČOVÁ, D. a kol. Individuální vzdělávací plán. Praha: Nakladatelství D+H 2009. ISBN978-80-8729-007
KALHOUS, Z., OBST, O. a kol. Školní didaktika. Praha: Portál 2002. ISBN 80-7178-253-X
OPATŘILOVÁ, D. Analýza současného stavu inkluzivního vzdělávání v České republice u jedinců s tělesným postižením v předškolním a základním vzdělávání. Brno: MU, 2009. 798-80-210-5030-3.
VÁGNEROVÁ, M. Psychopatologie pro pomáhající profese. Praha: Portál, 2004. ISBN 80-7178-802-3
VALIŠOVÁ, A., KASÍKOVÁ, H: a kol. Pedagogika pro učitele. Praha: Grada, 2007. ISBN 978-80-247-1734-0
VÍTKOVÁ, M. a kol. Integrativní speciální pedagogika. Integrace školní a sociální. Brno: Paido, 2004. ISBN 80-7315-071-9.
ZÁKONNÉ PŘEDPISY A VYHLÁŠKY vztahující se k problematice speciální pedagogiky
Last update: Marádová Eva, PaedDr., CSc. (29.10.2019)