Art expression like a hobby, like way of expression and communication. Cultivation, influence and evaluation of children´s
and adolescent´s art expression.
Possibilities and boundaryes of diagnostic children´s, adolescent´s adult´s art expression.
Developement of art creation like a free time activity in 20th century and in the beginning of the 21st century.
Formulate opinions on children art expression (perception and reactions on impulsions of the art and culture, visual
orientation and art thinking, variety of the expression, creativity) in changes of opinion streams.
Constructive methods and aplication of them.
Streams of art education ? opinion streams and tendency, reflection and practice.
Last update: KITZL8AP (30.09.2015)
Výtvarný projev jako zájmová činnost, jako forma vyjádření a komunikace. Kultivace, ovlivňování a hodnocení výtvarného
projevu dětí a dospívajících.
Možnosti a meze klasifikace a diagnostiky výtvarného projevu dětí, dospívajících a dospělých.
Formulování náhledů na dětský výtvarný projev (vnímání a reagování na podněty umění a kultury, vizuální orientace a
výtvarné myšlení, rozmanitost projevu, tvořivost) v proměnách významných názorových proudů.
Konstruktivní metody a jejich současná aplikace.
Výtvarná výchova ve školní praxi, kurikulární dokumenty současné české výtvarné výchovy.
Aim of the course -
Last update: KITZL8AP (04.10.2013)
Goals of subject:
Teach-in with evolutionś changes of meanings to childrenś art. Cognition with possibility of development and cultivation childrenś art production. Knowledge of pronciples evaluation and classification childrenś work.
Last update: KITZL8AP (04.10.2013)
Cíle předmětu:
Seznámení s vývojovými proměnami názorů na dětský výtvarný projev. Poznání s možností rozvíjení a kultivace dětského výtvarného projevu. Znalost zásad hodnocení a klasifikace dětského výtvarného projevu.
Literature -
Last update: KITZL8AP (04.10.2013)
Literatura/ literature:
FULKOVÁ, M., Diskurs umění a vzdělávání. H+H 2008, ISBN 978-80-7319-076-7
HAZUKOVÁ, H., ŠAMŠULA, P.: Didaktika výtvarné výchovy I. UK Ped F, Praha 2005
ROESELOVÁ, V. : Didaktika výtvarné výchovy V, nejen pro ZUŠ. Praha : Ped F, 2001.
ROESELOVÁ, V.: Proudy ve výtvarné výchově. Praha : SARAH, 2001.
SLAVÍK, J.: Kapitoly z výtvarné výchovy II. Hodnota, osobnost, motivace. Praha, UK Ped F 1994
UŽDIL, J.: Mezi uměním a výchovou. Praha : SPN, 1988.
Last update: KITZL8AP (04.10.2013)
FULKOVÁ, M., Diskurs umění a vzdělávání. H+H 2008, ISBN 978-80-7319-076-7
HAZUKOVÁ, H., ŠAMŠULA, P.: Didaktika výtvarné výchovy I. UK Ped F, Praha 2005
ROESELOVÁ, V. : Didaktika výtvarné výchovy V, nejen pro ZUŠ. Praha : Ped F, 2001.
ROESELOVÁ, V.: Proudy ve výtvarné výchově. Praha : SARAH, 2001.
SLAVÍK, J.: Kapitoly z výtvarné výchovy II. Hodnota, osobnost, motivace. Praha, UK Ped F 1994
UŽDIL, J.: Mezi uměním a výchovou. Praha : SPN, 1988.
Teaching methods -
Last update: BAKAIOVA/PEDF.CUNI.CZ (19.04.2012)
lecture 1 /seminar 1
Last update: BAKAIOVA/PEDF.CUNI.CZ (19.04.2012)
přednáška/seminář
Requirements to the exam -
Last update: KITZL8AP (04.10.2013)
Demands to controle:
Classification credit:
Critical reflection of evolutionś flows, conceptions and tendences in field of cultivating childrenś art work. Prezentation of knowledges theoretical studies and its practical reflection in appointed terms.
Last update: KITZL8AP (04.10.2013)
Požadavky ke kontrole:
Seminární práce
Klasifikovaný zápočet:
Kritická reflexe vývojových proudů, koncepcí a tendencí v oblasti rozvíjení dětského výtvarného projevu. Prezentace poznatků teoretického studia a jejich praktická reflexe v určených termínech.
Syllabus -
Last update: BAKAIOVA/PEDF.CUNI.CZ (19.04.2012)
Key words:
Childrenś art work, value, evaluation, classification, diagnostic; flows, thendences, pedagogical contructivism.
sylabus:
Art expression like a hobby, like way of expression and communication. Cultivation, influence and evaluation of children´s and adolescent´s art expression.
Possibilities and boundaryes of diagnostic children´s, adolescent´s adult´s art expression.
Developement of art creation like a free time activity in 20th century and in the beginning of the 21st century.
Formulate opinions on children art expression (perception and reactions on impulsions of the art and culture, visual orientation and art thinking, variety of the expression, creativity) in changes of opinion streams.
Constructive methods and aplication of them.
Streams of art education - opinion streams and tendency, reflection and practice.
Last update: BAKAIOVA/PEDF.CUNI.CZ (19.04.2012)
Klíčová slova:
Dětský výtvarný projev, hodnota, hodnocení, klasifikace, diagnostika; proudy, tendence, pedagogický konstruktivismus.
sylabus:
Výtvarný projev jako zájmová činnost, jako forma vyjádření a komunikace. Kultivace, ovlivňování a hodnocení výtvarného projevu dětí a dospívajících.
Možnosti a meze klasifikace a diagnostiky výtvarného projevu dětí, dospívajících a dospělých.
Vývoj zájmové výtvarné činnosti ve 20. a na počátku 21. století.
Formulování náhledů na dětský výtvarný projev (vnímání a reagování na podněty umění a kultury, vizuální orientace a výtvarné myšlení, rozmanitost projevu, tvořivost) v proměnách významných názorových proudů.
Konstruktivní metody a jejich současná aplikace.
Směry výtvarné výchovy - názorové proudy a tendence a jejich reflexe a rozpracování v praxi.