Last update: Mgr. Kateřina Machovcová, Ph.D. (25.01.2022)
The aim of the course is to get acquainted with the basic theoretical concepts and approaches to the construction of gender identity and differences and their application in the field of education and health. We will get acquainted with the concept of gender and a brief historical development of its study, we will connect with the concept of intersectionality, drawing attention to the need to situate gender in the context of other social identities and positions in the social order. At the level of application, we will focus on the field of education in terms of classroom relationships, but also school space, curriculum or teaching aids. We will further focus on the context of health, including both physical and mental health.
Last update: Mgr. Kateřina Machovcová, Ph.D. (25.01.2022)
Cílem předmětu je seznámení se základními teoretickými pojmy a přístupy ke konstruování genderové identity a odlišnosti a jejich aplikace v oblasti vzdělávání a zdraví. Seznámíme se s konceptem genderu a stručným historickým vývojem jeho studia, propojíme s konceptem intersekcionality upozorňujícím na nutnost vnímat gender v kontextu dalších sociálních identit a postavení v společenském řádu. V rovině aplikace se zaměříme na oblast vzdělávání ve smyslu vztahů ve třídě, ale i školního prostoru, kurikula či pomůcek. Budeme se věnovat souvislostem v oblasti zdraví a to jak fyzického, tak duševního.
Aim of the course -
Last update: Mgr. Kateřina Machovcová, Ph.D. (25.01.2022)
The aim of the course is to acquaint students with basic theoretical concepts and approaches to constructing gender identity and difference, and with the practical application of the gender approach in the context of education and health.
Last update: Mgr. Kateřina Machovcová, Ph.D. (25.01.2022)
Cílem předmětu je seznámit studenty se základními teoretickými pojmy a přístupy ke konstruování genderové identity a odlišnosti, a s praktickou aplikací genderového přístupu v kontextu vzdělávání a zdraví.
Literature - Czech
Last update: Mgr. Kateřina Machovcová, Ph.D. (25.01.2022)
Marchbank, J., Letherby, G. (2014). Introduction to gender. Social Sciences Perspective. Routledge.
Renzetti, C. M., Curran, D. J. (2005). Ženy, muži a společnost. Karolinum.
Labischová, D., Gracová, B. Gender ve vzdělávací oblasti Člověk a společnost. Vyd. 1. Ostrava: Ostravská univerzita v Ostravě, 2011. 107 s. ISBN 978-80-7464-063-6.8-80-7372-701-7.
Jarkovská, L. Gender před tabulí: etnografický výzkum genderové reprodukce v každodennosti školní třídy. Vyd. 1. Praha: Sociologické nakladatelství (SLON), 2013. 195 s. Studie; sv. 96. ISBN 978-80-7419-119-0.
Smetáčková, I., Jarkovská, L. Gender ve škole: příručka pro budoucí i současné učitelky a učitele. Vyd. 1. Praha: Otevřená společnost, 2006. 67 s. ISBN 80-903331-5-X.
Smetáčková, I., Braun, R. Homofobie v žákovských kolektivech: homofobní obtěžování a šikana na základních a středních školách - jak se projevuje a jak se proti ní bránit: doplňkový výukový materiál pro ZŠ a SŠ včetně didaktické aplikace tématu. Praha: Úřad vlády České republiky, 2009. 54 s. ISBN 978-80-7440-016-2.
Requirements to the exam - Czech
Last update: Mgr. Kateřina Machovcová, Ph.D. (25.01.2022)
Průběžná práce v semestru:
- Reflexe četby vybrané popularizační knihy
- Účast na exkurzi
Zápočtový úkol (ve zkouškovém období)
- Zhodnocení vybrané školní učebnice z genderového hlediska
Podrobnosti budou k dispozici v el. podpoře kurzu na Moodle: https://dl1.cuni.cz/course/view.php?id=13150
Syllabus -
Last update: Mgr. Kateřina Machovcová, Ph.D. (25.01.2022)
Introduction to gender studies, the concept of intersectionality
Gender in education
Intersectionality in schools
Gender and health
Excursion
Last update: Mgr. Kateřina Machovcová, Ph.D. (25.01.2022)
1. Úvod do studií genderu, koncept intersekcionality