SubjectsSubjects(version: 945)
Course, academic year 2019/2020
   Login via CAS
Introduction to the theory of physical activities of children with weakening - OPBY2P115A
Title: Úvod do teorie pohybových aktivit dětí se zdravotním oslabením
Guaranteed by: Katedra pedagogiky (41-KPG)
Faculty: Faculty of Education
Actual: from 2018
Semester: summer
E-Credits: 2
Examination process: summer s.:
Hours per week, examination: summer s.:1/0, C [HT]
Capacity: 40 / unknown (unknown)
Min. number of students: unlimited
4EU+: no
Virtual mobility / capacity: no
State of the course: taught
Language: Czech
Teaching methods: full-time
Teaching methods: full-time
Note: course can be enrolled in outside the study plan
enabled for web enrollment
priority enrollment if the course is part of the study plan
Guarantor: Mgr. Eva Nechlebová, Ph.D.
Teacher(s): Mgr. Eva Nechlebová, Ph.D.
Pre-requisite : OPBY2P111A
Annotation -
Last update: PhDr. Jaroslava Hanušová, Ph.D. (20.05.2019)
The subject brings insight into the theoretical background of physical activities in various types of health weaknesses. It has a motivational character for a deeper study of the issue, develops a relationship to physical activities and sports. It provides the basis for educational, lecturing and counselling activities in lifelong implementation of physical activities supporting health. The subject presents suitable and recommended physical activities for different types of handicapped pupils.
Aim of the course -
Last update: PhDr. Jaroslava Hanušová, Ph.D. (20.05.2019)

The aim of the course is to gain an overview and introduction to the theoretical background of physical activities in various types of weakening in a broader context of philosophical, social and lifestyle of a person as an individual

Literature - Czech
Last update: PhDr. Jaroslava Hanušová, Ph.D. (13.12.2018)

KUČERA, M.;, KOLÁŘ, P.; DYLEVSKÝ, I. et al. Dítě, sport a zdraví. vyd. Semily: Galén, 2011. ISBN 9788072627127.

MÁČEK, M.; MÁČEK, J.; et al. Fyziologie a klinické aspekty pohybové aktivity. 1. vyd. Semily: Galén, 2011. ISBN 978-80-7262-695-3

MARCUS, B. H.; FORSYTH, L. H. Psychologie aktivního způsobu života: Motivace lidí k pohybovým aktivitám. Praha : Portál, 2010. ISBN 978-80-7367-654-4

PERIČ, T.; DOVALIL, J. Sportovní trénink. 1. vyd.  České Budějovice: Grada, 2013. ISBN 978-80-247-2118-7.

HOŠKOVÁ, B. a kol. Vademecum, ZTV - (druhy oslabení) Praha : Karolinum 2013.

KUDLÁČEK, M. a kol. Aplikované pohybové aktivity osob s tělesným postižením. Olomouc: FTK UPOL, 2013. ISBN 978-80-244-3938-9.

VÉLE, F. Kineziologie. Praha: Triron, 2006. 365s. ISBN 80-7254-837-9

 

DAĎOVÁ, K.; ČICHOŇ, R.; ŠVARCOVÁ, J.; POTMĚŠIL, J. Klasifikace pro výkonnostní sport zdravotně postižených. Praha, Karolinum, 2008. ISBN 978-80-246-1520-2.

MACHOVÁ, J.; KUBÁTOVÁ, D. Výchova ke zdraví. Praha: Grada, 2009. 296 s. ISBN 978-80-247- 2715-8

Requirements to the exam - Czech
Last update: Mgr. Eva Nechlebová, Ph.D. (10.03.2022)

 

Výuka je pouze prezenční.

 Pro komunikaci v předmětu zůstává stejná GC třídai (stejný kód xcluizk ), pokud jste již přihlášeni, tak se nic nemění. 

Požadavky k ukončení:

Písemný test - součástí testu jsou znalosti ze ZS i LS - úspěšnost na min. 75 %.

Je možný jeden řádný termín a dva opravné termíny zápočtového testu.

 

 

Syllabus -
Last update: PhDr. Jaroslava Hanušová, Ph.D. (20.05.2019)

1. Physical activities of pupils with diabetes mellitus.

2. Influencing and physical activity of overweight and obese pupils.

3. Suitable movement programs and teaching in children with sensory defects.

4. Movement activities for children with respiratory diseases.

5. Physical activities for children with digestive diseases.

6. Movement and regimen measures for children with cardiovascular diseases.

7. Movement for girls with gynecological weaknesses (painful menstruation, ligament pain…).

 
Charles University | Information system of Charles University | http://www.cuni.cz/UKEN-329.html