SubjectsSubjects(version: 945)
Course, academic year 2018/2019
   Login via CAS
Didactics of Literature - OPNF2F111A
Title: Didaktika literatury
Guaranteed by: Katedra francouzského jazyka a literatury (41-KFJL)
Faculty: Faculty of Education
Actual: from 2018 to 2021
Semester: winter
E-Credits: 1
Examination process: winter s.:
Hours per week, examination: winter s.:0/1, C [HT]
Capacity: unknown / 20 (unknown)
Min. number of students: unlimited
4EU+: no
Virtual mobility / capacity: no
State of the course: taught
Language: French
Teaching methods: full-time
Teaching methods: full-time
Note: course can be enrolled in outside the study plan
enabled for web enrollment
priority enrollment if the course is part of the study plan
Guarantor: PhDr. Renáta Listíková, Dr.
Teacher(s): Mgr. Milena Fučíková, Ph.D.
Is pre-requisite for: OPNF2F117A
Annotation - Czech
Last update: Mgr. Milena Fučíková, Ph.D. (01.07.2021)
Záměrem předmětu je představení teoretických poznatků z didaktiky jako východisek pro praxi budoucích pedagogů se specifickými otázkami učitelství francouzštiny. Studenti budou seznámeni se základními didaktickými postupy při práci s literárním textem ve výuce francouzštiny jako cizího jazyka (FLE). Záměrem je i inovovat předmět tradiční didaktiky a metodiky francouzského jazyka (« Français fondamental », SERR) rozšířením o moderní přístup praktické aplikace didaktické teorie, a to na základě lingvistické práce s literárním textem. Jak využít kvalitní literární text při výuce francouzského jazyka na různých úrovních? Jak číst s porozuměním ve francouzském originálu? Jak pracovat s textem tradičně (slovní zásoba, smysl textu)? Jak využít i netradiční přístup (práce ve skupinách, společná debata o různých pohledech na jedno téma, tvůrčí psaní)? Studenti pracují s literárními texty a reagují ústně anebo písemně na otázky k vybraným textům, diskutují a vyjadřují vlastní názor ve francouzském jazyce na úrovni B2-C1. Sami mají možnost předstoupit s návrhem tvorby učebního materiálu, pracovních listů a ukázkovou hodinou s ohledem na výuku FJ na středních školách.
Syllabus - French
Last update: Mgr. Milena Fučíková, Ph.D. (01.07.2021)

 

1. Úvod, rozdělení referátů, systém práce. RABELAIS : Imaginez un mode de vie idéale.

2. Práce s básnickým textem ve výuce/Comment exploiter un poème ? VILLON, Ballade des pendus. 

3. Práce s vyprávěním ve francouzštině/Un récit un français. L’évocation des souvenirs. L’autobiographie. MONTAIGNE, Essais.

4. Pohádka a jak s ní pracovat s dětmi?/Un conte classique français, le rêve, le merveilleux, l’aventure. PERRAULT.

5.-8. Souvislá pedagogická praxe s reflexí

9. Postava/příběh v literárním textu/Patrick MODIANO

10. Francouzština na všech světadílech/Součásná frankofonie ve výuce: CHAMOISEAU: Solibo Ohromný

11. Současní autoři a současný realistický román/Le monde contemporain. ENARD, IZZO, BEN JELLOUN, SLIMANI.

12. Vánoční prázdniny

13. Závěrečné opakování : online test.

Course completion requirements - Czech
Last update: Mgr. Tomáš Klinka, Ph.D. (11.09.2021)

 

Online - Referát na vybrané téma + tvorba jazykového nebo literárního cvičení na základě literárního úryvku pro studenty francouzštiny na českých SŠ nebo ZŠ: 15 minut. Jeden opravný pokus.

Pour les étudiants en ERASMUS : un exposé de 3 - 5 pages + 3 exercices pour un groupe d'étudiants de FLE  

 
Charles University | Information system of Charles University | http://www.cuni.cz/UKEN-329.html