Cílem je rozvinout u studentů reflektující náhled na to, co a jak v práci se svými žáky děláme, jaké se zde nabízejí alternativy, jak zvýšit účinnost výchovného a vzdělávacího působení na děti a mládež.
Obsahové vymezení:
Pojetí člověka jako osobnosti, význam pojmu osobnost v pedagogice. Konstituování osobnosti v dětství a mládí, úkoly výchovy.
Pojetí vývoje/ontogeneze individua. Rozlišení zrání, vývoje učením a získáváním zkušeností, osobnostního rozvoje. Uvedení do základů vývojové psychologie.
Faktory psychického vývoje, interakce mezi faktory. Působení soudobé rodiny. Potenciality vývoje/rozvoje - jejich využívání versus blokování. Důsledky pro edukaci.
Citlivá období, respektive zlomové události ve vývoji dítěte. Tzv. vývojové úkoly; vůdčí typy činnosti, periodizace vývoje. Charakteristiky jednotlivých období. Úkoly pro výchovu. Problémy, které v jednotlivých vývojových obdobích nejčastěji vyvstávají; jejich analýza, možnosti řešení.
Pohled na zvláštnosti vývoje dětí dnes - šance a ohrožení.
Last update: KAUCKY/PEDF.CUNI.CZ (07.03.2013)