The subject helps students to understand the theoretical foundations and a better grasp of the subject. It introduces students to the patterns of learning and teaching in vocational training. Develops educational issues and teaching process for the specific training needs, combines a theoretical pedagogical-psychological foundations of teaching practice, clarifies under what conditions can most effectively achieve their educational goals.
Last update: REITMAY/PEDF.CUNI.CZ (20.09.2013)
Studijní předmět Didaktika odborného výcviku vede studenty k pochopení teoretických základů a k snazší orientaci v předmětu. Seznamuje studenty se zákonitostmi vzdělávání a vyučování v odborném výcviku. Aplikuje a rozvíjí problematiku vzdělávacího a vyučovacího procesu pro specifické potřeby odborného výcviku, spojuje obecné teoretické pedagogicko-psychologické základy s pedagogickou praxí, objasňuje, za jakých podmínek lze co nejefektivněji dosáhnout stanovených výchovně vzdělávacích cílů. Seznamuje studenty s efektivním projektováním výchovně vzdělávacího procesu, který budou muset samostatně řešit.
Last update: REITMAY/PEDF.CUNI.CZ (20.09.2013)
Literature - Czech
- ČADÍLEK, M. Didaktika odborného výcviku technických oborů. Brno : MÚ, 1995. - MAŇÁK, J. Nárys didaktiky. Brno : MU, 2000. - MAŇÁK, J., ŠVEC, V. Výukové metody. Brno : Paido, 2003. - MOŠNA, F., RÁDL, Z. Problémové vyučování a učení v odborném školství. Praha : KTCHVOV PedF UK, 1996. - MOŠNA, F. aj. Didaktika základů techniky 2. díl. Praha : Univerzita Karlova, 1991. - PETROVÁ, A. Tvořivost v teorii a v praxi. Praha : Vodnář, 1999. - PETTY, G. Moderní vyučování. Praha : Portál, 1996. - PRŮCHA, J. Moderní pedagogika. Praha : Portál 1997. - VINTR, J. Úvod do didaktiky odborného výcviku. České Budějovice : Jihočeská univerzita, 1998.
Last update: REITMAY/PEDF.CUNI.CZ (20.09.2013)
Requirements to the exam - Czech
Ústní zkoušky je zaměřena na zvládnutí příslušných vědomosti ze všech tematických okruhů v rozsahu výuky a zadaných studijních pramenů.
Last update: REITMAY/PEDF.CUNI.CZ (05.12.2014)
Syllabus -
- Background of teaching in vocational training; - Educational documents, objectives, stages of learning, organizational forms; - Teaching methods, characteristics, classification, choice of methods for objective teaching unit training; - Principles and conditions of the teaching process; - The relationship between science and teaching the subject, interdisciplinary relationships; - Internal conditions of teaching and learning in vocational training; - Learning job skills and creating their systems; - The use of problematic tasks and situations in vocational training; - Preparing teachers for the classroom training - theoretical, material and technical training; - Hospitační activity; - Basic requirements for safety and hygiene in the classroom training.
Last update: REITMAY/PEDF.CUNI.CZ (20.09.2013)
- východiska vyučování v odborném výcviku; - pedagogické dokumenty, cíle, fáze učení, organizační formy; - vyučovací metody, charakteristika, třídění, volba metody k cíli vyučovací jednotky odborného výcviku; - principy a podmínky vyučovacího procesu; - vztahy mezi vědou a vyučovacím předmětem, mezipředmětové vztahy; - osvojování pracovních dovedností a vytváření jejich soustav; - úloha a význam vytváření a osvojování racionálních a efektivních způsobů práce v odborném výcviku; - rozvíjení myšlení, tvořivosti a samostatnosti v odborném výcviku; - příprava učitele na vyučování odborného výcviku - teoretická a materiálně technická příprava; - hospitační činnost; - základní požadavky na bezpečnost a hygienu práce při výuce odborného výcviku.
Last update: REITMAY/PEDF.CUNI.CZ (20.09.2013)
Course completion requirements - Czech
Aktivní práce při konzultacích.
Úspěšné absolvování všech zadaných úloh k řešení z tematických okruhů v rozsahu výuky a zadaných studijních pramenů.
Vypracování zápočtové práce z oblasti zaměření předmětu. Není-li uvedeno jinak, požaduje se práce původní, vytvořená samostatně na základě v práci uvedené literatury a informačních zdrojů.
Předpoklad pro úspěšné splnění ústní zkoušky je zvládnutí příslušných vědomosti za všech tematických okruhů v rozsahu výuky a zadaných studijních pramenů.