Teacher Profession Theory II - ON23142106
Title: Teorie profese učitele II
Guaranteed by: Katedra pedagogiky (41-KPG)
Faculty: Faculty of Education
Actual: from 2010 to 2011
Semester: winter
E-Credits: 2
Examination process: winter s.:
Hours per week, examination: winter s.:1/1, Ex [HT]
Capacity: unknown / unknown (unknown)
Min. number of students: unlimited
4EU+: no
Virtual mobility / capacity: no
State of the course: taught
Language: Czech
Teaching methods: full-time
Note: priority enrollment if the course is part of the study plan
Guarantor: doc. PaedDr. Jaroslava Vašutová, Ph.D.
PhDr. Jiřina Novotná
Incompatibility : ON2314106
Pre-requisite : ON23142103
Interchangeability : ON2314106
Opinion survey results   Examination dates   Schedule   Noticeboard   
Annotation - Czech
Studenti porozumí stěžejním konceptům profese učitele a uvědomí si determinovanost profese v měnících se společenských a vzdělávacích kontextech.
Last update: Novotná Kateřina, Mgr., Ph.D. (09.10.2012)
Aim of the course - Czech

Cílem je získání nejnovějších znalostí o teorii, výzkumech  a praxi učitelské profese  a jejich reflexe ve vlastní pedagogické práci.

Last update: Novotná Kateřina, Mgr., Ph.D. (09.10.2012)
Course completion requirements - Czech

Zkouška s podmínkou vypracování seminární práce, kterou budou studenti prezentovat v seminářích. Témata seminárních prací a okruhy ke zkoušce budou stanoveny během prvního setkání..

Last update: Novotná Kateřina, Mgr., Ph.D. (09.10.2012)
Literature - Czech

BLÍŽKOVSKÝ, B. aj. Středoevropský učitel na prahu učící se společnosti 21. století. Brno: Konvoj 2000.

LAZAROVÄ, B. (ed) Pozdní sběr. O Práci zkušených učitelů. Brno : Paido, 2011.

KRYKORKOVÁ,H. ; VÁŇOVÁ, R. a kol. Učitel v současné škole. Praha : FF UK, 2010.

PRŮCHA, J. Učitel. Současné poznatky o profesi. Praha : Portál, 2002.

VAŠUTOVÁ, J. Profese učitele v českém vzdělávacím kontextu. Brno :Paido, 2004

LUKÁŠOVÁ-KANTORKOVÁ, H. Učitelská profese v primárním vzdělávání a pedagogická příprava učitelů. Teorie, výzkum, praxe. Ostrava: Ostravská univerzita- PedF, 2003.

ŠVECOVÁ , J. , VAŠUTOVÁ, J. (ed.). Problémy učitelské profese ve světě. Praha : ÚIV, 1997.

POL, M. ; LAZAROVÁ Spolupráce učitelů-podmínka rozvoje školy. Praha : STROM, 1999.

SPILKOVÁ, V. (ed.). Současné proměny vzdělávání učitelů. Brno : Paido, 2004.

URBÁNEK,P. Vybrané problémy učitelské profese. Aktuální analýza. Liberec : TUL, 2005.

VAŠUTOVÁ, J a kol. Vzděláváme budoucí učitele. Nové přístupy k pedagogicko-psychologické                přípravě studentů učitelství. Praha: Portál, 2008.

ZELINOVÁ, M. , ZELINA, M. Tvorivý učiteľ. Osobnost a práca tvorivého učiteľa v systéme tvorivo-humanistickej výchovy. Bratislava: Metodické centrum města Bratislavy, 1997.

Last update: Novotná Kateřina, Mgr., Ph.D. (23.07.2012)
Requirements to the exam - Czech

Zkouška s podmínkou vypracování seminární práce, kterou budou studenti prezentovat v seminářích. Témata seminárních prací a okruhy ke zkoušce budou stanoveny během prvního setkání..

Last update: Novotná Kateřina, Mgr., Ph.D. (15.10.2012)
Syllabus - Czech

Obsahové zaměření :

Teorie profesí a profese učitele. Profesionalizace učitelství.

Proměny učitelství v kontextech.

Kvalifikace učitelů a kategorie pedagogických pracovníků.

Osobnost  učitele, profesní etika.

Role a činnosti učitele. Podmínky práce učitelů.

Znalosti, kompetence a profesní standard .

Vzdělávání učitelů.

Problémy učitelské profese u nás a ve světě.

Last update: Novotná Kateřina, Mgr., Ph.D. (09.10.2012)