Annotation:
The curse provides students with information concerning the problem of behavioural disorder. The focus is on school and family environment. Students are familiarized with classifications of behavioural disturbances, basic characteristics of behavioural disorders and their causes. During the course the specific demonstrations of behavioural disorders in children are described together with the presentation of approaches that can help prevent these phenomena and/or subsequently deal with them.
Last update: BENDL/PEDF.CUNI.CZ (12.10.2009)
Kurz seznamuje studenty s problematikou poruch chování. Orientuje se na školní a rodinné prostředí. Studenti jsou seznamováni s klasifikacemi poruch chování, základními charakteristikami poruch chování a jejich příčinami. V rámci kurzu jsou popisovány konkrétní projevy problémového chování dětí a uváděny přístupy, pomocí kterých je možno těmto jevům předcházet nebo je následně řešit.
Last update: BENDL/PEDF.CUNI.CZ (06.10.2009)
Aim of the course -
Course objective:
To familiarize students with behavioural disorders and their classification. To present different ways of dealing with behavioural disorders.
Last update: BENDL/PEDF.CUNI.CZ (12.10.2009)
Seznámit studenty s poruchami chování a jejich klasifikací. Prezentovat možnosti práce s poruchami chování.
Last update: BENDL/PEDF.CUNI.CZ (06.10.2009)
Literature -
Literature: BENDL, S. Kázeňské problémy ve škole. Aktualizované a doplněné vydání. Praha : Triton, 2011. BENDL, S. Školní kázeň v teorii a praxi. Praha : Triton, 2011. BENDL, S. Neukázněný žák - Cesta institucionální pomoci. Praha : ISV, 2004. KOLÁŘ, M. Bolest šikanování. Praha : Portál, 2001. LANGER, S. Problémový žák v době dospívání na základní škole a v nižších třídách gymnázia. Hradec Králové : Kotva, 2001. MÜLLER, O. aj. Dítě se speciálními vzdělávacími potřebami v běžné škole. Olomouc : UP, 2001. ONDRÁČEK, F. Františku, přestaň konečně zlobit, nebo... Praha : ISV, 2003. TRAIN, A. Nejčastější poruchy chování dětí. Praha : Portál, 2001. VÁGNEROVÁ, M. Psychopatologie pro pomáhající profese. Praha : Portál, 1999.
Last update: BENDL/PEDF.CUNI.CZ (09.11.2011)
Literatura: BENDL, S. Kázeňské problémy ve škole. Aktualizované a doplněné vydání. Praha : Triton, 2011. BENDL, S. Školní kázeň v teorii a praxi. Praha : Triton, 2011. BENDL, S. Neukázněný žák - Cesta institucionální pomoci. Praha : ISV, 2004.
KOLÁŘ, M. Bolest šikanování. Praha : Portál, 2001. LANGER, S. Problémový žák v době dospívání na základní škole a v nižších třídách gymnázia. Hradec Králové : Kotva, 2001. MÜLLER, O. aj. Dítě se speciálními vzdělávacími potřebami v běžné škole. Olomouc : UP, 2001. ONDRÁČEK, F. Františku, přestaň konečně zlobit, nebo... Praha : ISV, 2003. TRAIN, A. Nejčastější poruchy chování dětí. Praha : Portál, 2001. VÁGNEROVÁ, M. Psychopatologie pro pomáhající profese. Praha : Portál, 1999.
Last update: BENDL/PEDF.CUNI.CZ (09.11.2011)
Requirements to the exam - Czech
Požadavky k zápočtu:
vypracování zadaných úkolů (analýza případu z praxe).
Last update: BENDL/PEDF.CUNI.CZ (06.10.2010)
Syllabus -
Syllabus:
basic characteristics of behavioural disorders,
causes of behavioural disorders,
factors that increase the risk of behavioural disorders,
classification of behavioural disorders,
selected behavioural disorders in childhood,
preventive means and solutions to individual behavioural disorders.
Last update: BENDL/PEDF.CUNI.CZ (12.10.2009)
Sylabus:
základní charakteristiky poruch chování,
příčiny poruch chování,
faktory zvyšující riziko poruch chování,
klasifikace poruch chování,
vybrané poruchy chování v dětském věku,
možnosti prevence a řešení jednotlivých poruch chování.