Critical reflecting children´s art and its role in the systems of general education: Historical and contemporary view, social and
cultural contexts. Reconceptions in art education.
Last update: Kafková Helena, Mgr., Ph.D. (10.02.2020)
Historický a současný pohled na dětský výtvarný projev a jeho záměrné rozvíjení: společensko-historické kontexty názorů
na dětský výtvarný projev a jeho místo v systémech všeobecného vzdělávání. Kritický náhled na minulé i aktuální
koncepce výtvarné výchovy i problémy jejich realizace.
Last update: Kafková Helena, Mgr., Ph.D. (10.02.2020)
Aim of the course -
Create dispositions for understanding the causes of duration of negative phenomena in the practice of pre-school education and searching ways to their reduction.
Last update: Kafková Helena, Mgr., Ph.D. (10.02.2020)
Cíl výuky: Položit základy pro odhalování příčin přetrvávání negativních jevů v praxi předškolního vzdělávání a hledání cest k jejich odstraňování.
Last update: Kafková Helena, Mgr., Ph.D. (10.02.2020)
Literature -
HAZUKOVÁ,H.- ŠAMŠULA,P. Didaktika výtvarné výchovy Vv I. 2. issue. Praha: Univerzita Karlova, Karolinum,1991.117 s. ISBN 80-7066-386-5. HAZUKOVÁ,H. Příprava učitele na rozhodování ve výtvarné výchově I. 1. issue. Praha: Pedagogická fakulta UK,1994. 36 pp. CHOBOLA,L.Dětský výtvarný projev a klasikové jeho teorie. 1. issue Brno: Univerzita J.E. Purkyně,1975. 200 pp. KINDLER,A.M. Prehľad výskumu výtvarného vývoja. In ŠUPŠÁKOVÁ,B. Detský výtvarný prejav. 1. issue. Bratislava: DIGIT, 2000. 184 pp. ISBN 80-968441-0-5 SINGULE,F.: Současné pedagogické směry a jejich psychologické souvislosti. 1.issue. Praha : SPN 1992.54 pp. ISBN 80-04-26160-4. SLAVÍK,J.(ed.) Výtvarná výchova a její teorie v českých zemích ve světových kontextech.1. issue. Praha: UK-PedF 1998.22 pp. ISBN 80-86039-70-6. ŠUPŠÁKOVÁ,B. Štyri prúdy výtvarného vzdelávania.In ŠUPŠÁKOVÁ,B.Projekty a alternatívne formy vo výtvarnej výchove. 1. issue. Bratislava: GRADIENT, 1999. 124 pp. ISBN 80-967231-4-6. UŽDIL,J. Výtvarný projev a výchova. 2.doplněné vyd. Praha: SPN ,1978. 333 pp. UŽDIL,J. Mezi uměním a výchovou. 1. issue.Praha: SPN 1988.464 pp. VONDRÁK,M.Koncepce výtvarné výchovy a jejich souvislosti s vývojem výtvarného umění 20.stol. 1. issue. České Budějovice, Ped F Jihočeské Univerzity, 215 pp. ISBN 80-7040-043-9.
Last update: Kafková Helena, Mgr., Ph.D. (10.02.2020)
HAZUKOVÁ,H.- ŠAMŠULA,P. Didaktika výtvarné výchovy Vv I. 2. přeprac.vyd. Praha: Univerzita Karlova, Karolinum,1991.117 s. ISBN 80-7066-386-5. HAZUKOVÁ,H. Příprava učitele na rozhodování ve výtvarné výchově I. 1.vyd. Praha: Pedagogická fakulta UK,1994. 36 s. (Připravováno druhé přepracované vyd. v r.2006) CHOBOLA,L.Dětský výtvarný projev a klasikové jeho teorie. 1.vyd. Brno: Univerzita J.E. Purkyně,1975. 200 s. ISBN nemá KINDLER,A.M. Prehľad výskumu výtvarného vývoja. In ŠUPŠÁKOVÁ,B. Detský výtvarný prejav. 1.vyd. Bratislava: DIGIT, 2000. 184 s. ISBN 80-968441-0-5 SINGULE,F.: Současné pedagogické směry a jejich psychologické souvislosti. 1.vyd. Praha : SPN 1992.54 s. ISBN 80-04-26160-4. SLAVÍK,J.(ed.) Výtvarná výchova a její teorie v českých zemích ve světových kontextech.1.vyd. Praha: UK-PedF 1998.22 s. ISBN 80-86039-70-6. ŠUPŠÁKOVÁ,B. Štyri prúdy výtvarného vzdelávania.In ŠUPŠÁKOVÁ,B.Projekty a alternatívne formy vo výtvarnej výchove. 1.vyd. Bratislava: GRADIENT, 1999. 124 s. ISBN 80-967231-4-6. UŽDIL,J. Výtvarný projev a výchova. 2.doplněné vyd. Praha: SPN ,1978. 333 s. ISBN nemá UŽDIL,J. Mezi uměním a výchovou. 1.vyd.Praha: SPN 1988.464 s. ISBN nemá VONDRÁK,M.Koncepce výtvarné výchovy a jejich souvislosti s vývojem výtvarného umění 20.stol. 1.vyd. České Budějovice, Ped F Jihočeské Univerzity, 215 s. ISBN 80-7040-043-9.
Last update: Kafková Helena, Mgr., Ph.D. (10.02.2020)
Requirements to the exam -
credit; the exact requirements will be given at the beginning of the course
Last update: Kafková Helena, Mgr., Ph.D. (10.02.2020)
Studující předloží portfolio vlastních reflektované výtvarných činností a vlastní pedagogické praxe.
Last update: Kafková Helena, Mgr., Ph.D. (10.02.2020)
Syllabus -
Contetns - key words: children visual expression, conscious developing, conceptions of Visual Arts Education, Historical and social context, critical insight, problem, searching solution, empirical research, theoretical reflexion.
Last update: Kafková Helena, Mgr., Ph.D. (10.02.2020)